Det blir ikke noe mellom Volkswagen og Renault. I hvert fall ikke nรฅr det gjelder en liten og billig elbil.
Volkswagen vil uansett ikke jobbe med Renault, eller er det omvendt? Kanskje gรฅr avgjรธrelsen faktisk begge veier.
Uansett er det nรฅ klart at de to bilgruppene ikke vil utvikle en elbil med en prislapp rundt eller under 20.000 euro til sammen. Det tilsvarer 150.000 danske kroner.
I en samtale med Automobilwoche peker Wayne Griffiths, leder av Cupra, som er en del av Volkswagen Group, pรฅ selskapets utfordringer.
โ Et av problemene med elektromobilitet er at vi sรฅ langt ikke har hatt noen sammenlignbar modell i samme prisklasse som en billig fossilbil. Derfor starter vi nรฅ, sier han.
LES OGSร : Dansk kjendis lurt av bilforhandler: ยซAlt er borteยป
Det er eller Seat/Cupra som har fรฅtt det overordnede ansvaret for at Volkswagen-konsernet kan lansere en liten, 'billig' elbil pรฅ drรธyt halvannet รฅr. Trillingene heter: Volkswagen ID.2 All, Skoda Epiq og Cupra Raval.
De bilene vil imidlertid ikke koste 150.000 kroner. I stedet regner man med at Volkswagen ID.2 All havner pรฅ rundt 25.000 euro, altsรฅ i underkant av 190.000 kroner.
Men den tilsvarende Cupraen blir dyrere. Hvor mye dyrere vil ikke Wayne Griffiths si noe om ennรฅ.
Renaults toppsjef Luca de Meo er derimot lei seg for at samarbeidet med tyskerne er dรธdt etter flere mรฅneders forhandlinger.
โ Jeg ville vise at den europeiske industrien kunne jobbe sammen som et team, sรฅ jeg tror det er en tapt mulighet. Men det kan vรฆre andre alternativer, sa Renault-sjef Luca de Meo pรฅ en nylig konferanse.