4. desember, 2024

Volkswagen selger hele bilfabrikken etter hard kritikk

Volkswagen trekker seg nå ut av Xinjiang-provinsen etter flere år med kritikk. Sammen med konsernets kinesiske partner, SAIC, selger tyskerne en fabrikk i landet.

Volkswagen og bilmerkets kinesiske partner, SAIC-gruppen, har bestemt seg for å selge sin bilfabrikk i Xinjiang-provinsen i Kina.

Vedtaket markerer slutten på den tyske tilstedeværelsen i området. Noe som Volkswagen har blitt kritisert for i årevis.

Fabrikken har vært gjenstand for oppmerksomhet fra investorer og menneskerettighetsgrupper som har pekt på påståtte overgrep i regionen, inkludert bruk av tvangsarbeid i interneringsleirer. Anklager som kommunistregimet i Beijing har benektet.

Det skriver Reuters .

Volkswagen annonserte onsdag at fabrikken selges til en kjøper eid av Shanghais lokale myndigheter. Kjøper er Shanghai Motor Vehicle Inspection Certification (SMVIC), som er en del av den statseide Shanghai Lingang Development Group.

LES OGSÅ: Elbil er en flopp – spesiell teknologi skal redde Volvo

Salget inkluderer også testanlegg i Turpan, Xinjiang, samt i Anting, Shanghai. Det er opplyst at alle ansatte ved fabrikken skal overtas av ny eier.

Fabrikken, som tidligere produserte Volkswagen Santana-modellen, har mistet betydning for bilprodusenten de siste årene.

Produksjonen ble redusert og aktivitetene begrenset til kvalitetskontroll og levering av biler til lokale forhandlere. Detaljer om den økonomiske verdien av transaksjonen er ikke offentliggjort.

Volkswagen har gjentatte ganger avvist at beslutningen om å opprettholde driften i Xinjiang tidligere var et krav fra kinesiske myndigheter for å kunne operere i resten av landet.

Kina er Volkswagens største marked, men bilprodusenten har opplevd fallende salg og økende konkurranse i landet. Spesielt den kinesiske produsenten BYD har gått forbi Volkswagen som det mest solgte bilmerket i Kina.

Salget av fabrikken i Xinjiang kommer samtidig med at Volkswagen og SAIC har forlenget samarbeidet til 2040. De planlegger å introdusere 18 nye modeller innen 2030, inkludert to utvidede modeller tilpasset kinesiske forbrukere, som skal lanseres i 2026 .

Volkswagen samarbeider også med andre kinesiske partnere som Xpeng for å utvikle nye elektriske og hybride modeller, med mål om over 30 nye modeller innen 2030.

Europeiske bilprodusenter, inkludert Volkswagen, står for tiden overfor potensielle handelskonflikter mellom EU og Kina.

EU har innført antisubsidietariffer på kinesiskproduserte elbiler, noe som kan påvirke salget. Salget av fabrikken i Xinjiang kan derfor også sees på som en del av en bredere strategi for å restrukturere virksomheten i Kina og håndtere både økonomiske og politiske utfordringer.

Latest

Don't miss

Toyota GR Supra A90 Final Edition er en skuffelse

A90 Final Edition er den siste versjonen av Toyota...

16 år gammel gutt stoppet i traktor i 130 km/t

I Sverige er de såkalte A-traktorene, som er svært...

Det kriserammede bilmerket Opel sender ansatte hjem

Det er en krisestemning ved Opels fabrikk i Rüsselsheim,...

Ford Escort Mk.1 skal bygges igjen etter 49 år

Fans av Ford Escort Mk. Jeg kan godt begynne...

Halvparten forlater bilen fordi drivstoffet er for dyrt

Halvparten av sjåførene lar nå bilen stå oftere fordi...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Bilkonsernet i krise selger en batterifabrikk som ikke finnes

Som så mange andre bilkonsern sliter General Motors mot dårlig økonomi. Nå prøver de å selge en batterifabrikk på milliard dollar. General Motors selger...

Sverige forbyr bensinstasjoner å vise prisen på bensin

Svenske konkurransemyndigheter mener det er noe snik ved at bensinselskapene støtter seg på hverandre. Derfor er det nå forbudt å legge ut drivstoffpriser på...

De fleste kommuner vil ikke innføre nullutslippssoner

De har fått lov. Likevel sier de aller fleste av Danmarks 98 kommuner nei til å innføre nullutslippssonene som trer i kraft 1. januar...

Den dyreste Pagani som noen gang er solgt

Den dyreste Pagani noensinne har nettopp blitt solgt på auksjon. Den ekstremt sjeldne Zonda-modellen er fra 2014, men det gjorde ingen forskjell på prisen....

Forskere vil redde forbrenningsmotoren med bensin fra tang

Et team av forskere fra Barbados jobber for tiden med å lage syntetisk bensin fra en tangart som allerede anses som invasiv. Det er...

Renault 5 er en skuffelse i kollisjonstester, sier FDM

Nye Renault 5 er på mange måter et håp for det franske bilmerket. Men hos FDM mener de at sikkerheten er avslått. Det viser...

Polestar og Søren Le Schmidt i alternativt samarbeid på Kongens Nytorv

Hva har mote med biler å gjøre? Vel, det vet vi ikke heller, men Polestar og Søren Le Schmidt gir den nå gass sammen...

Nytt bilmerke skal bygge elektrisk Golf for Volkswagen

Først ville de ikke, så ville de likevel. Og nå trenger Volkswagen Rivians hjelp til å bygge en ny e-Golf. Volkswagen trenger hjelp fra...

Biltyvenes nye triks koster 10.000 kroner hver gang

Politiet Midt- og Vestsjælland har på bare ett døgn pågrepet 13 bileiere som fikk stjålet dyre sidespeil. Tyvenes triks koster typisk 10.000 kroner. Den...

Nissans fortjeneste har kollapset med 90 prosent

Nissan, som for tiden er et år unna å stenge helt, ser på en halvårsrapport der driftsresultatet har krympet med 90 prosent. Nissan har...

Tidligere VW-direktør krever mye mer støtte til elbiler

Elbilene klarer seg ikke uten støtte. Omtrent slik kan den avgjørende direktøren i Volkswagen i England, Alex Smith, tolke teksten etter at regjeringen lemper...

Elbiler gikk amok i natt – politiet kan ikke gjøre noe

Natt til onsdag gikk det amok en oppdatering for en hel rekke av Volkswagens elbiler rundt om på Sjælland. Feilen utløste alarmene. En feil...