Volkswagen trekker seg nå ut av Xinjiang-provinsen etter flere år med kritikk. Sammen med konsernets kinesiske partner, SAIC, selger tyskerne en fabrikk i landet.
Volkswagen og bilmerkets kinesiske partner, SAIC-gruppen, har bestemt seg for å selge sin bilfabrikk i Xinjiang-provinsen i Kina.
Vedtaket markerer slutten på den tyske tilstedeværelsen i området. Noe som Volkswagen har blitt kritisert for i årevis.
Fabrikken har vært gjenstand for oppmerksomhet fra investorer og menneskerettighetsgrupper som har pekt på påståtte overgrep i regionen, inkludert bruk av tvangsarbeid i interneringsleirer. Anklager som kommunistregimet i Beijing har benektet.
Det skriver Reuters .
Volkswagen annonserte onsdag at fabrikken selges til en kjøper eid av Shanghais lokale myndigheter. Kjøper er Shanghai Motor Vehicle Inspection Certification (SMVIC), som er en del av den statseide Shanghai Lingang Development Group.
LES OGSÅ: Elbil er en flopp – spesiell teknologi skal redde Volvo
Salget inkluderer også testanlegg i Turpan, Xinjiang, samt i Anting, Shanghai. Det er opplyst at alle ansatte ved fabrikken skal overtas av ny eier.
Fabrikken, som tidligere produserte Volkswagen Santana-modellen, har mistet betydning for bilprodusenten de siste årene.
Produksjonen ble redusert og aktivitetene begrenset til kvalitetskontroll og levering av biler til lokale forhandlere. Detaljer om den økonomiske verdien av transaksjonen er ikke offentliggjort.
Volkswagen har gjentatte ganger avvist at beslutningen om å opprettholde driften i Xinjiang tidligere var et krav fra kinesiske myndigheter for å kunne operere i resten av landet.
Kina er Volkswagens største marked, men bilprodusenten har opplevd fallende salg og økende konkurranse i landet. Spesielt den kinesiske produsenten BYD har gått forbi Volkswagen som det mest solgte bilmerket i Kina.
Salget av fabrikken i Xinjiang kommer samtidig med at Volkswagen og SAIC har forlenget samarbeidet til 2040. De planlegger å introdusere 18 nye modeller innen 2030, inkludert to utvidede modeller tilpasset kinesiske forbrukere, som skal lanseres i 2026 .
Volkswagen samarbeider også med andre kinesiske partnere som Xpeng for å utvikle nye elektriske og hybride modeller, med mål om over 30 nye modeller innen 2030.
Europeiske bilprodusenter, inkludert Volkswagen, står for tiden overfor potensielle handelskonflikter mellom EU og Kina.
EU har innført antisubsidietariffer på kinesiskproduserte elbiler, noe som kan påvirke salget. Salget av fabrikken i Xinjiang kan derfor også sees på som en del av en bredere strategi for å restrukturere virksomheten i Kina og håndtere både økonomiske og politiske utfordringer.