Volvo har tatt patent pรฅ en ny teknologi som betraktelig reduserer de skadelige stoffene som slippes ut av dieselmotorer. Kanskje drivstoffets redning.
Volvo vil forlenge levetiden til dieselmotoren med et nytt patent pรฅ en teknologi som reduserer utslippet av skadelige stoffer betydelig.
For รฅ overholde gjeldende utslippskrav bruker produsenter av dieselmotorer i dag ofte urea. Urea reduserer utslippet av nitrogenoksider, men Volvo Trucks har nรฅ, ifรธlge Carmoses , utviklet en ny metode som optimerer bruken av urea og reduserer utslippene ytterligere.
Volvos patentsรธknad beskriver en teknologi som gir mer presis kontroll over ureamiddelet. Dette oppnรฅs ved รฅ modifisere รฅpningen til ureainjektorene.
Ved รฅ bruke et spesifikt materiale hvis sammensetning Volvo holder hemmelig, kan injektorene regulere mengden urea med stรธrre presisjon.
Materialet reagerer pรฅ temperaturen i avgassene og justerer injektorรฅpningen โ og dermed mengden urea โ deretter. I tillegg kan en varmeovn plassert pรฅ materialet tillate manuell kontroll av ureaforbruket.
LES OGSร : Nissans overskudd har kollapset med 90 prosent
Med denne teknologien kan Volvo Trucks kontrollere utslippene mer effektivt enn med eksisterende systemer. Dette kan vise seg รฅ bli avgjรธrende for fremtiden til dieselmotoren, da utslippskravene stadig skjerpes.
Patenter er ikke noe nytt i bilverdenen. Audi har for eksempel utviklet en teknikk slik at elbiler kan kjรธre i vann. Og Ferrari? Ja, italienerne har faktisk tatt patent pรฅ en idรฉ om รฅ snu en V6-motor pรฅ hodet og fylle den med hydrogen. Les mer om det her .