Volvo har tatt patent på en ny teknologi som betraktelig reduserer de skadelige stoffene som slippes ut av dieselmotorer. Kanskje drivstoffets redning.
Volvo vil forlenge levetiden til dieselmotoren med et nytt patent på en teknologi som reduserer utslippet av skadelige stoffer betydelig.
For å overholde gjeldende utslippskrav bruker produsenter av dieselmotorer i dag ofte urea. Urea reduserer utslippet av nitrogenoksider, men Volvo Trucks har nå, ifølge Carmoses , utviklet en ny metode som optimerer bruken av urea og reduserer utslippene ytterligere.
Volvos patentsøknad beskriver en teknologi som gir mer presis kontroll over ureamiddelet. Dette oppnås ved å modifisere åpningen til ureainjektorene.
Ved å bruke et spesifikt materiale hvis sammensetning Volvo holder hemmelig, kan injektorene regulere mengden urea med større presisjon.
Materialet reagerer på temperaturen i avgassene og justerer injektoråpningen – og dermed mengden urea – deretter. I tillegg kan en varmeovn plassert på materialet tillate manuell kontroll av ureaforbruket.
LES OGSÅ: Nissans overskudd har kollapset med 90 prosent
Med denne teknologien kan Volvo Trucks kontrollere utslippene mer effektivt enn med eksisterende systemer. Dette kan vise seg å bli avgjørende for fremtiden til dieselmotoren, da utslippskravene stadig skjerpes.
Patenter er ikke noe nytt i bilverdenen. Audi har for eksempel utviklet en teknikk slik at elbiler kan kjøre i vann. Og Ferrari? Ja, italienerne har faktisk tatt patent på en idé om å snu en V6-motor på hodet og fylle den med hydrogen. Les mer om det her .