Volvo legger nå ned det man trodde var bilens svar på Spoitfy. I stedet graves bildelingstjenesten Volvo On Demand og 50 personer mister jobben.
Volvo legger ned sin bildelingstjeneste 'On Demand' og sier opp 50 ansatte. Bilprodusenten har besluttet å avvikle tjenesten på grunn av et vanskelig økonomisk klima som har raskt økende driftskostnader.
– Varslingen er åpenbart en vanskelig beskjed å gi til de berørte ansatte, som også har gjort en veldig god jobb, sier Jessica Span, administrerende direktør i Volvo Car Sverige til Dagens Industri .
Volvo On Demand ble lansert i 2022 som en videreutvikling av den forrige plattformen Sunfleet, og hadde som mål å lage en "Spotify med biler". Til tross for en flåte på 1.200 biler og 200.000 brukere, klarte ikke tjenesten å tjene penger og stenger derfor helt.
– Beslutningen er tatt på bakgrunn av et mer utfordrende makroøkonomisk miljø, som resulterte i økte kostnader for å drive tjenesten med den kvaliteten som Volvo Cars krever og våre kunder kan forvente, skriver Volvo.
Oversatt til vanlig dansk betyr dette at Volvo ikke kunne få ideen til å leve på markedsvilkår.
LES OGSÅ: 48.000 har bestilt en elbil fra 2007 som ikke eksisterer ennå
I motsetning til Sunfleet, som var lønnsomt, har On Demand vært en tapsbringende virksomhet for Volvo.
Men ifølge Jessica Span er det vanskelig å sammenligne de to tjenestene fordi de eksisterte under ulike økonomiske forhold.
– Det er vanskelig å sammenligne, da det har vært i ulike tider med ulike forhold både når det gjelder biler, renter og kostnader til for eksempel parkering, sier hun til Dagens Industri.
Kunder kan fortsette å bestille biler gjennom Volvo On Demand frem til 13. januar neste år, deretter stenges tjenesten permanent. Tjenesten nådde aldri Danmark – nærmest var Helsingborg.
Pengene som Volvo får frigitt nå må kanskje brukes til å fikse en alvorlig feil som har rammet 119 biler i Danmark. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om motorsportens verden her!