Det kinesiske elbilmerket Xpeng kan ikke lenger påstå at de kun bygger elbiler. Modellprogrammet utvides med en hybridplattform for såkalte EREV-biler.
Det kinesiske elbilmerket Xpeng, mest kjent for elbiler, har annonsert en ny strategi med fokus på EREV-modeller (Extended Range Electric Vehicles). Teknologien kombinerer batteripakke og elektriske motorer med en liten, stillegående bensinmotor som fungerer som generator.
EREV-modeller har tidligere hatt utfordringer med støy fra forbrenningsmotoren. Men Xpeng hevder å ha løst dette problemet.
Kinesernes nye system, kalt Kunpeng Super Electric, har en bensinmotor som er så stillegående at støynivået i kupeen bare øker med én desibel når motoren er slått på.
– Ifølge bilmerket skal støynivået i interiøret kun øke med én desibel når motoren er slått på, skriver Insideevs .
Kunpeng Super Electric-systemet forventes å gi en rekkevidde på 430 kilometer alene og en kombinert rekkevidde på opptil 1400 kilometer. Batteriet kan lades fra 10 til 80 prosent på 12 minutter.
LES OGSÅ: Det er direkte dumt å kjøpe elbil nå, sier ekspert
Xpengs administrerende direktør, He Xiaopeng, presenterte det nye systemet under AI-dagen. Men regissøren røpet ikke når den skal lanseres. Han understreket imidlertid at Xpengs EREV-system vil være unikt.
Denne strategiske endringen fra Xpeng følger en trend blant bilprodusenter som i økende grad dropper målene om å kun bygge elbiler. Senest har et annet kinesisk merke kunngjort at det tross alt ikke bare vil bygge elbiler i 2030. Direktøren kalte det "en enkel beslutning" å slippe taket. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!