2. januar, 2025

Alfa Romeo vil holde liv i bensinbiler hvis kundene vil

Alfa Romeo er klar til å holde liv i forbrenningsmotoren hvis det er det kundene ønsker. Merket hadde ellers lovet å kun bygge elbiler.

I august 2021 kunngjorde Stellantis, som eier Alfa Romeo, at merket kun ville selge elbiler i Europa, Nord-Amerika og Kina innen 2027.

Nå, i oktober 2024, er det mye som tyder på at den planen ikke blir noe av. Under bilutstillingen i Paris mer enn antydet avtroppende Alfa Romeo-sjef Jean-Philippe Imparato at bensin- og dieselmotorer kan forbli en del av merkets fremtid lenger enn opprinnelig planlagt.

Imparato forklarte til Auto Express at påtroppende Alfa Romeo-direktør Santo Ficili "har fleksibiliteten" til å implementere en mer fleksibel tilnærming til drivlinjer i de neste utgavene av Stelvio og Giulia.

Hvis de elektriske versjonene av disse modellene ikke oppnår tilstrekkelig etterspørsel, kan de være utstyrt med forbrenningsmotorer. Noe som kan gjøres på grunn av STLA Large-plattformen, som allerede brukes til den nye Dodge Charger.

De nye Stelvio og Giulia vil flytte fra den tidligere Giorgio-plattformen, som har vært grunnlaget for disse to Alfa-modellene samt tre Maserati-modeller: Grecale, GranTurismo og GranCabrio.

LES OGSÅ: Produksjonen av Italias mest populære bil går helt i stå

Plattformen, som også har blitt brukt til Jeep Grand Cherokee, skal erstattes av STLA Large. Selv om denne plattformen er designet med en «BEV-native» arkitektur, det vil si noe som setter elbiler i forkant, har teknologien også kapasitet til å romme bensinmotorer.

I tillegg til Alfa Romeo og Dodge, vil Chrysler og Maserati også introdusere nye biler basert på denne plattformen.

Den bensindrevne Dodge Charger vil ha en 3,0-liters, to-turboladet inline-seks-motor med henholdsvis 420 og 550 hestekrefter mellom forhjulene.

Selv om bilen har firehjulsdrift, kan den i et spesielt orkeprogram sende all kraft til bakhjulene. Produksjonen av denne versjonen forventes å starte i første kvartal 2025.

Neste generasjon Stelvio forventes å lanseres neste år, og nye Giulia er planlagt til 2026. En større SUV er også bekreftet for 2027 som en flaggskipmodell primært rettet mot det nordamerikanske markedet.

Denne modellen vil også være basert på STLA Large-plattformen, som muliggjør bruk av forbrenningsmotorer.

Hvis Alfa Romeo vedlikeholder bensinmotorer, vil merket være det siste i en lang rekke av bilprodusenter som nylig har vært på rad for å slippe taket på kun å bygge elbiler.

Samtidig er det press på EU for å utsette forbudet mot salg av nye bensinbiler fra 2035. BMW mener blant annet at forbudet kommer «altfor tidlig» og at det bare vil gjøre Europa enda mer avhengig av Kina.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Særloven om bil ble opphevet 1. januar

Den første januar 2025 forsvant den såkalte taxiloven fra...

Citroën ombestemmer seg – blir den nye Dacia

Citroën vil ikke senke prisene. På den annen side...

Spotify slår seg av – slik får du pengene tilbake

Spotify satser stort på den lille biltingen. En enhet...

Norge nådde ikke 90 prosent elbiler i 2024

Det var målet med 90 prosent. Men nå starter...

Den forlatte Alfa Romeo-forhandleren flyter over av nye biler

Et sted i Belgia står en Alfa Romeo-forhandler bare...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Verdens dyreste Lada har tilbakelagt 11 kilometer siden 1992

Verdens dyreste Lada er kommet i salg i Russland. Den har knapt 11 kilometer siden den rullet av samlebåndet i 1992. Det er en...

Det tause flertallet tviler på elbiler, sier Toyota-sjef

Toyotas styreformann og tidligere direktør Akio Toyoda vil ikke satse alt på elbiler. Han tror det er flere som bare ikke tør å snakke...

De Gronne i Tyskland vil forby bensin og biodiesel

Det må bli slutt på E10 bensin og biodiesel. I hvert fall hvis det står for det tyske partiet De Gronne. I stedet må...

Norge nådde ikke 90 prosent elbiler i 2024

Det var målet med 90 prosent. Men nå starter den norske stat et nytt år, da det fortsatt skal selges nye bensin- og dieselbiler...

Spotify slår seg av – slik får du pengene tilbake

Spotify satser stort på den lille biltingen. En enhet for eldre biler uten moderne infotainment. Men ideen ble droppet igjen. Spotify har allerede stoppet...

Her er alle de nye reglene for sjåfører i 2025

Ikke noe nytt år uten nye regler. 2025 er intet unntak. Det vil generelt bli dyrere å være sjåfør på nyåret, sier FDM. Nye...

Konkurstruede KTM bekrefter – legger ned

Det konkursrammede motorsykkelmerket KTM bekrefter nå at det vil trekke seg fra MotoGP fra 2026. Det skjer i forsøket på å redde virksomheten. Østerrikske...

Her er en ny type kamerafelle satt opp i Danmark

Siden 1. januar har danske og utenlandske lastebiler måttet betale veiavgift i Danmark. Det betyr at myndighetene har satt opp mer overvåking. Myndighetene har...

Særloven om bil ble opphevet 1. januar

Den første januar 2025 forsvant den såkalte taxiloven fra en rekke danske småøyer. Målet er at flere frivillig skal bruke bilene sine for å...

Nummerskiltet på Peters bil koster 20 millioner kroner

Bilskiltet på Peter Waddells rødglødende Ferrari Pursosangue koster 20 millioner danske kroner. Mye mer enn selve bilen, og så er det kona som synger....

Derfor er dieselen blitt betydelig dyrere første januar

Nytt år, nye skatter. Eller rettere sagt - flere av dem. Også for de danske dieselbileierne, som nå må betale mer for å fylle...

Tesla Cybertruck eksploderte – "det kan være terror"

En Tesla Cybertruck eksploderte på nyttårsdag utenfor Trumps hotell i Las Vegas. Tesla selv mener at dette er fyrverkeri eller terrorisme. Myndighetene vil ikke...