Nye tall: Elbilenes svakhet er halvert i pris på 4 år

Akkurat nå er batteriet en av tingene som hindrer de fleste sjåfører fra å kjøpe elbil. Men det kan endre seg i løpet av de neste fire årene, viser nye tall fra Goldman Sachs.

Ifølge en ny analyse fra Goldman Sachs blir ikke bare elbilbatterier billigere, men de vil også gjennomgå betydelige prisfall de neste årene.

Allerede i år har prisene på elbilbatterier falt med 25 prosent sammenlignet med fjoråret. Prognoser indikerer at gjennomsnittsprisen per kilowatt-time vil nå $111 innen utgangen av året, men fortsatt holde seg over det avgjørende $100-nivået.

Analytikere fra Goldman Sachs forventer at prispresset på batterier vil fortsette. I løpet av de neste to årene ventes prisene å falle med ytterligere 28 prosent.

Noe som betyr at batteriprisene halveres innen fire år. Dette vil ifølge analysen føre til at elbiler blir like økonomisk fordelaktige som tradisjonelle bensindrevne biler – også uten statlige tilskudd.

– Det er to hovedårsaker til prisfallet. Den første er teknologiske fremskritt.

LES OGSÅ: Dansk bilselskap rammet av hackerangrep

– Vi ser flere nye batteriprodukter som har 30 prosent høyere energitetthet og lavere kostnader, forklarer Nikhil Bhandari, medleder for Goldman Sachs Researchs Asia-Pacific Natural Resources and Clean Energy Research.

Den andre årsaken er fallende priser på metallene som brukes i produksjonen av batterier. Litium og kobolt, som utgjør rundt 60 prosent av kostnadene ved batteriproduksjon, har sett betydelige prisfall.

– Omtrent 40 prosent av den fremtidige prisnedgangen kan tilskrives lavere råvarekostnader, spesielt etter de høye nivåene fra 2020 til 2023, legger Bhandari til.

Batterileverandørene har også optimert sin produksjon ved å bygge batteripakker direkte fra og fra enkeltceller, noe som reduserer kostnadene. På den annen side blir selve pakkene mer kompliserte å reparere.

Det er spesielt LFP-batterier som bruker færre sjeldne metaller som tar markedsandeler. Det skjer bl.a. i Kina, hvor teknologien snart forventes å utgjøre 40 prosent av elbilmarkedet.

NMC-batterier, basert på nikkel og kobolt, fortsetter imidlertid å dominere globalt.

Denne utviklingen er en utfordring for nye aktører som svenske Northvolt, som møter et stort prispress. Selskapet klarte imidlertid å betale en gigantisk skattegjeld i forrige uke og dermed unngå konkurs. Les mer om det her.

– Det tar omtrent 10 år fra starten av forskning og utvikling til produksjon, og mange bedrifter sliter med å bli konkurransedyktige i tide, bemerker Bhandari.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten...

RAM angrer – 5,7-liters V8-motoren er tilbake

Etter kundepress og nye forskrifter i USA, introduserer RAM...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive...

Etter fartsbøter for 13 milliarder – nå endres reglene

Etter bøter på 13,3 milliarder danske kroner innfører Italia...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Formel 1 dropper banen som drepte Ayrton Senna

Den tradisjonelle Imola-banen er en saga blott i Formel 1 fra 2026, når den spanske hovedstaden Madrid tar over med et nytt gateløp på...

Dansk direktør slutter i amerikansk bilgigant

Danish Crown har utnevnt Jens Peter Clausen til ny administrerende direktør. Han kommer direkte fra en stilling i General Motors, og har med seg...

Tvinger folk til å kjøre elbiler – statens egne biler kjører på diesel

I Danmark går bare fire av totalt 32 ministerbiler på strøm. I England er det enda verre, viser en ny telling. Mens myndigheter rundt...

Sjef: Elektrisk BMW M3 får kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850 hestekrefter og kunstig motorlyd, men BMW oppgir at manuell girkasse ikke vil være en del...

Obligatorisk utstyr for fartsovertredelse ved passering av fotobokser

En sjåfør hevder nå at assistansesystemet i bilen fikk den til å akselerere foran en fotoboks, og at boten derfor er urettferdig. En ny...

Tesla ekspanderer i Danmark – bygger 3000 nye kvadratmeter

Interessen for Tesla Model Y og Model 3 er stor i Nordjylland. Derfor åpner Tesla et 3000 kvadratmeter stort senter i Aalborg for salg...

BYD tvinger sine ansatte til å jobbe gratis

Nye anklager rammer bilmerket BYD. To tidligere ansatte forteller om systematisk utnyttelse, gratis overtid og ekstrem overvåking på fabrikken. Skrekkhistorier om gratis arbeid og...

Skjer 1. januar 2026 – disse bilene vil bli forbudt i miljøsoner

Siden innføringen av miljøsoner i 2008 har reglene blitt strammet inn flere ganger. Og 1. januar 2026 vil enda flere biler bli rammet av...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av den danske Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner...