Egentlig burde dieselbiler vรฆrt forvist fra sentrum av mange nederlandske byer allerede 1. januar 2025. Men nรฅ viser regjeringen at de vil lage et smutthull.
Nederland har lenge planlagt et forbud mot dieselbiler, som skulle tre i kraft 1. januar 2025. Dette dieselforbudet ville i prinsippet bety at dieselbiler, inkludert varebiler, ikke lenger ville vรฆre tillatt i sentrum av de fleste av landets byer.
Men nรฅ ser det ut til at reglene kan bli endret. Det har vรฆrt et forslag om at dieselvarebiler fortsatt kan fรฅ kjรธre frem til 2029.
Det nye forslaget er fremmet av regjeringspartiet VVD, som argumenterer for at det opprinnelige forbudet vil skape problemer for mange smรฅ og mellomstore bedrifter.
Ifรธlge VVD er spesielt de nรฆringsdrivende som ikke har rรฅd til รฅ investere i elektriske vogner i en vanskelig situasjon dersom forbudet trer i kraft uten endringer.
Selv om forslaget kan avhjelpe visse utfordringer for mange bedrifter, reiser det ogsรฅ en del spรธrsmรฅl. Spesielt med nรฆringsdrivende som allerede har kjรธpt elbiler.
LES OGSร : Flere partier รธnsker รฅ skjerpe reglene for gal trafikk
Flere virksomheter har allerede investert i dyre elektriske varebiler for รฅ overholde det kommende regelverket.
Dersom VVDs forslag blir vedtatt, kan disse selskapene fรธle seg lurt, da de har brukt penger pรฅ en investering som kanskje ikke har vรฆrt nรธdvendig.
ร mรฅtte se andre fortsette med sine dieselkorvetter frem til 2029 kan oppleves som urettferdig overfor de som handlet i god tro pรฅ de tidligere varslede reglene. Det skriver Autovise .
Det er imidlertid fortsatt usikkert om dieselvognene faktisk blir tillatt i bykjernene etter januar 2025. VVDs forslag mรฅ fรธrst godkjennes av de nederlandske lovgivende forsamlingene fรธr det kan tre i kraft. Forelรธpig ser det imidlertid ut til at VVD fรฅr stรธtte og dermed kan utsette forbudet.
Den endelige avgjรธrelsen er ennรฅ ikke tatt, og det er derfor fortsatt mulighet for at det opprinnelige forbudet blir gjennomfรธrt. Dette vil trolig fรฅ konsekvenser for bรฅde selskaper som ennรฅ ikke har gรฅtt over til elbiler og de som allerede har tilpasset seg de nye reglene.