Ferraris bilsalg har falt litt. Ikke mye. Men det er nok til at markedet reagerer voldsomt og sender aksjen ut i en stor nedtur.
Ferraris aksjer stuper etter rapporter om fallende salgstall og et merkbart fall i etterspørselen i det kinesiske markedet.
I tredje kvartal så Ferrari et samlet fall på 2 prosent i antall solgte biler, mens salget i Kina alene falt med 29 prosent, noe som har satt aksjekursen under press og resultert i et fall på over 7 prosent.
Det skriver Reuters .
Selv om Ferrari historisk sett har klart å opprettholde en jevn salgsvekst og har virket upåvirket av konjunktursvingninger, ser det nå ut til at luksusbilprodusenten også kjenner på klem.
Tidligere har Ferrari vært preget av en kontinuerlig økning i bilsalg og en lojal kundebase, men det siste kvartalet peker mot en annen utvikling.
LES OGSÅ: Nytt iPhone-problem rammer bare Tesla-eiere
Til tross for volumfallet har imidlertid Ferrari klart å øke både omsetning og resultat ved hjelp av et utvidet modellutvalg og flere høyere prisede modeller.
I tredje kvartal økte inntektene med 6,5 prosent og nådde cirka 12,2 milliarder DKK (1,64 milliarder €), mens overskuddet endte på cirka 4,7 milliarder DKK (638 millioner €) – en økning på 7 prosent.
En del av denne økningen tilskrives at flere kunder er villige til å betale ekstra for tilgang til Ferraris skreddersydde program og eksklusive detaljer om bilene deres.
Ferrari er imidlertid neppe i noen umiddelbar krise, da det fortsatt er etterspørsel etter de nyeste og dyreste modellene.
De nylig introduserte modellene, inkludert F80, 12Cilindri og SF90 XX, har skapt ventelister og opprettholdt kundeinteressen, ifølge analytikere. Analytikere forventer at denne etterspørselen vil påvirke salget positivt i det kommende kvartalet.
"Nedgangen i volum reflekterer ikke et etterspørselsunderskudd, men viser snarere Ferraris evne til å allokere sine forsyninger for å matche marginambisjonene," bemerket Bernstein-analytikere, ifølge Reuters.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!