Disse bilene fra 1980-tallet har økt mest i verdi

Har du en bil fra 1980-tallet hengende? Ja, det er kanskje på tide å gjøre en god handel ved å legge den ut for salg. Det viser en rapport fra Auto Week.

Du har ikke nødvendigvis gulllagene i garasjen. Biler er sjelden en god investering. Og så i alle fall. Fordi noen biler fra 1980-tallet har økt dramatisk i verdi.

Det viser et oppgjør fra Auto Week .

Media har laget en liste over de 10 bilene fra 1980-tallet, som har økt mest i verdi siden 2018. Og i hvert fall prosentmessig er det ikke mye å ta igjen.

Noen av bilene har økt med mer enn 120 av sin egen verdi på bare en håndfull år pluss den løse siden. For andre er økningen mer beskjeden. Men i de aller fleste tilfeller snakker vi om biler som har blitt 100 prosent mer verdt på bare 6 år.

  1. BMW E34 530i – bygget mellom 1988 og 1990.
    Bilen har 188 hestekrefter med sin 3-liters rekkesekser. Eller det var i hvert fall målet fra fabrikken. Det er ikke sikkert at det er slik i dag. Omvendt, siden 2018 har verdien økt med 140 prosent for de fineste eksemplarene.
  2. BMW E32 730i – bygget mellom 1987 og 1994
    En skikkelig kanslerbil. Og selv om 730 faktisk i det minste var E32 7 med sine treliters inline seks og 188 hestekrefter. De beste eksemplarene er verdt 122 prosent mer i dag.
  3. Honda CRX 1.6i – bygget mellom 1987 og 1991
    På seks år har den dårlige japaneren økt med hele 119 prosent i verdi. De fineste eksemplene koster nå fra DKK 92.000 (når skatt er trukket fra).

    LES OGSÅ: Kjent leasingselskap er konkurs etter millionsvindel
  4. Mercedes-Benz 190E – bygget fra 1982 til 1988
    Tidligere i år døde mannen bak den originale babyen Benz. I tillegg til familie og venner har Bruno Saco etterlatt seg flere ikoner i bilverdenen. Blå. De 190 som bare fortsetter å øke i verdi. På seks år har økningen fortsatt oppover med 106 prosent.
  5. Audi 100 Avant – bygget fra 1986 til 1988
    En av bilene på Auto Weeks liste som har steget minst i pris er Audi 100 som Avant. Eller stasjonsvogn som vi andre ville sagt. Likevel har det snudd til en økning på 92 prosent siden 2018.
  6. Mercedes-Benz G-Klasse – bygget fra 1979 til 1982
    De første G-klassene i sivil er kanskje litt av et skjærebrett av rang å synge i. Men det har ikke fått populariteten til å avta. Tvert imot har en modell som G230 økt med 90 prosent.
  7. Audi 90 – bygget fra 1987 til 1990
    Den andre Audien på denne listen er kanskje litt overraskende 90-modellen. Likevel kan modellen skryte av en verdiøkning på 90 prosent.
  8. Mitsubishi Galant – bygget fra 1988 til 1990
    Galant er en av få ikke-Mercedes-modeller som AMG klarte å kaste seg på, fordi de ble fullstendig absorbert av Mercedes. Hvis du finner et fint eksemplar i dag, bør du generelt regne med å betale 80 prosent mer enn for bare 6 år siden.
  9. Ford Escort XR3i – bygget fra 1986 til 1989
    En gang var Escort-modellen på hvert gatehjørne – også i Danmark. Siden den gang har det imidlertid vært veldig langt mellom dem. Spesielt de finere eksemplarene. Og det gjenspeiles i prisen. Hvis du finner en fin XR3i-utgave, må du betale 79 prosent mer enn for 6 år siden.
  10. Volkswagen Golf II GTI 16V – bygget fra 1986 til 1988
    Den klassiske Golf GTI er fortsatt nær nok for menneskepenger. Men du må ha flere av dem i lommen. I 2018 kunne en fin Golf II GTI hentes hjem for 68.000 kr uten avgift. Du kan legge en økning på 76 prosent på toppen av det nå.

    Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Lamborghini-forhandler tatt for å lyve om 95.000 kroner

En Lamborghini-forhandler har blitt tatt på fersken i en...

Oversett fotobil i 6 måneder – bøtelagt med 208 000 danske kroner

Andrea Ferretto overså en varebil med skjult kamera i...

Drømmer om Formel 1 – Danske Alba får millionkontrakt

Den 16 år gamle Formel 1-aspiranten Alba Hurup Larsen...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...