Frankrikes industriminister Marc Ferracci har krevd at EU kommer med en europeisk krisepakke som inkluderer må pumpe ut tilskuddskroner til nye elbiler.
Frankrikes industriminister, Marc Ferracci, krever nå at EU skal pumpe penger inn i en omfattende krisepakke med støtte til både bil- og stålindustrien i Europa.
Ministeren fremhever behovet for støtte til europeiske elbiler for å tåle konkurranse fra kinesiske produsenter som har vunnet terreng med sine billigere og teknologisk avanserte modeller.
Ferracci påpeker at den europeiske bilindustrien, spesielt når det gjelder produksjon av elbiler, er under press fra Kina.
For å sikre overlevelse og konkurranseevne til europeiske produsenter foreslår han at EU innfører økonomisk støtte til de som ønsker å kjøpe europeisk produserte elbiler.
Dette tilskuddet kan være basert på et system som ligner det Frankrike allerede har. Her er størrelsen på støtten i kroner og øre avhengig av hvor miljøvennlig produksjonen av bilen har vært.
LES OGSÅ: 48.000 har bestilt en elbil fra 2007 som ikke eksisterer ennå
Ferracci mener at en slik ordning kan være et viktig skritt mot å styrke europeiske selskaper i en tid med intens konkurranse.
Det skriver Reuters .
I tillegg til bilindustrien trekker Ferracci også frem stålsektoren, som han sier står overfor lignende utfordringer. Han understreker behovet for strengere importregler mot kinesisk stål, som konkurrerer med europeiske produsenter på både pris og teknologi.
Ferracci håper at EUs kommende initiativ, kjent som «Clean Industrial Deal», vil skape et gunstig marked for klimavennlig stål. Dette kan potensielt støtte EUs grønne mål ved å redusere industriens avhengighet av importert stål, som ofte produseres under mindre strenge miljøkrav.
Ferraccis forslag til krisepakke må sees på som et svar på de økonomiske utfordringene som har rammet flere av Europas store industrier de siste årene. EU har også allerede lagt en straffetoll på toppen av importavgiften som kinesiske merker betaler for elbiler.
Den nye regelen rammer imidlertid også europeiske bilprodusenter. Faktisk mener Volkswagen-konsernet at regelen kan bety døden til minst ett bilmerke. Les mer om det her .
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!