I Odense er det vedtatt et kontroversielt forbud. Forbudet innebærer at en trafikkert handlegate stenges for gjennomgangstrafikk.
Odense forbyr kontinuerlig ferdsel på Skibhusvej. Fra våren 2024 vil det ikke lenger være mulig å kjøre bil gjennom den sørlige delen av Skibhusvej i Odense C.
Et flertall i Odense bystyre, bestående av Sosialdemokratiet, SF, Enhedslisten, Radikale Venstre og Moderaterten, har vedtatt en plan som stenger veien for gjennomfartsbiltrafikk. Høyre, Venstre og Liberal Alliance stemte mot forslaget.
Planen innebærer etablering av en sluse midt på Skibhusvei. Den lar bare sykler, busser og varebiler med et spesielt oppdrag passere. I tillegg skal det innføres et sykkelfelt, hvor bilistene må holde seg bak syklistene.
En fartsgrense på 30 kilometer i timen vil gjelde i det meste av Skibhuskvarteret.
Dette skriver TV2 Fyn .
For byrådets mot demonstrerte innbyggerne både for og mot planen foran Odense Rådhus. Debatten på Skibhusvej varte i over tre timer før bystyret tok sitt vedtak.
Stengingen av Skibhusvei forventes å påvirke trafikkavviklingen i området betydelig. I dag passerer rundt 8000 biler daglig gjennom den sørlige delen av veien.
Odense er imidlertid langt fra ferdig med å gjøre livet surt for bilistene. Tilbake i november 2023 vedtok et flertall i bystyret en såkalt mobilitetsplan som forbyr alt fra parkering i enkelte deler av byen til hastigheter over 20 km/t. Les mer om det her .
Det er imidlertid ikke bare i Odense det er et byråd som ikke liker biltrafikk. Det samme er tilfellet i Aarhus.
På Jylland er det derfor planer om å ta betalt for kjøring på alle veier i byen. Altså en såkalt betalingsring. En lignende lossing måtte droppes i København i februar 2012.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!