23. november, 2024

Audi vil lage "pops and bangs" eksos som utstyr

For alle andre enn bileierne selv er pops and bangs' utslippsprogrammering irriterende. Nå vil Audi gjøre det uansett.

Audi har søkt patent på en ny teknologi som kan simulere visse lyder fra eksosen til biler med forbrenningsmotor. Så for biler med forbrenningsmotorer.

Teknologien kan blant annet gjengi de karakteristiske «poppene og smellene» knyttet til biler bygget av enkelte tunere.

Lydene, som faktisk er et tegn på en ufullstendig forbrenning, brukes ganske bevist av flere bilmerker. Soster-merket har bl.a. det som populært kalles 'DSG-futter'.

Navnet har en referanse til smellene fra eksosen som et raskt girskifte med den spesielle dobbelclutch-girkassen kan gi.

I dag er knitrende lydene imidlertid ofte kunstig skapt, og VWs søstermerker bygger nå videre på den tilnærmingen. Nemlig for elbiler og biler med egentlige forbrenningsmotorer.

Det er det Carmoses skriver.

Audis forslag bygger på denne tilnærmingen. Ifølge patentsøknaden skal Audi plassere drivstoffinnsprøytningsdyser på strategiske steder i selve manifolden.

Disse dysene skal injisere nøyaktig målte mengder drivstoff til godt planlagte tidspunkter. Når drivstoffet antennes vil det skape lydbølger og dermed gi den enkelte bil 'en gjenkjennelig lyd'.

Det som skiller Audis teknologi fra konkurrentene er den høye graden av presisjon og kontroll som gjør det mulig å skreddersy lyden.

Audi peker på flere mulige bruksområder for systemet:

  • Teknologien kan bidra til en mer engasjerende opplevelse i krysset i sportsbiler.
  • Den kan gjengi en rekke lyder og lydbølger med stor nøyaktighet.
  • Lydene kan programmeres til å endres avhengig av førerens høyre fot og korinnstilling.
  • Systemet kan også brukes av andre bilprodusenter for å gi modellene deres en unik lydprofil.

Dette åpner muligheten for at konkurrenter kan utvikle sine egne lyddesign og dermed skape særegne akustiske egenskaper for bilene sine.

Ved å etterligne de klassiske eksoslydene prøver Audi å beholde noe av atmosfæren knyttet til tradisjonelle forbrenningsmotorer – også i fremtiden spådd å fylle mye mer.

Samtidig lar teknologien bilprodusentene bruke lyd som en måte å utmerke seg på, i en tid hvor stadig strengere lover gjør bilene mer stillegående enn noen gang før.

https://www.youtube.com/shorts/cYVCEZ-jNRQ

Latest

Don't miss

Tesla dobler kraften fra Supercharger-ladestasjoner

Tesla åpnet den første såkalte V4 Supercharger i Danmark...

Fikk sparken 1.600 – batteriselskap har søkt konkursbeskyttelse

Svenske Northvolt er nå under et slikt press at...

Toyota nekter å gi opp – med tanke på dieselhybrid

Japanske Toyota tenker ikke så mye på tanken om...

Abarth gir opp å bygge biler på grunn av skatter

Abarth har bygget merkets siste bil med forbrenningsmotor. Økende...

Vi er enormt bedre enn Tesla, sier bildirektør

Lucid Motors taper penger på hver eneste bil de...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Teslas salg stuper – Model Y reduseres med 45 000 DKK.

I Tyskland, hvor Tesla ellers har sin eneste europeiske fabrikk, sliter merket med salget. Nå blir Model Y 45.000 DKK billigere for å lokke...

Bilistenes øyne må aktivere blinklys, sier BMW

Selv om den har rykte på seg for å være en av de minst brukte i BMW-er i det hele tatt, må øyebevegelser nå...

Volkswagen angrer – alle elbiler må redesignes

Volkswagens tekniske sjef Kai Grünitz sier nå at alle merkets elbiler må redesignes fordi sjåførene må 'elske VW' igjen. Volkswagen har bestemt seg for...

Fisher kan ikke betale – nå skylder eieren 71.000 kroner.

Bare noen få dager etter overtakelse av bilen fikk eieren av en nesten ny Fisker Ocean problemer med alt fra låsing til åpning til...

15 år gamle Alba er den første dansken i F1-akademiet

Den bare 15 år gamle dansken Alba Hurup Larsen fra Roskilde er den første dansken noensinne i den Formel 1-støttede F1 Academy-serien. 15 år...

Audis nye oppfinnelse har som mål å kurere rekkeviddeangst

Audi har søkt og fått patent på en oppfinnelse som tyskerne må tro kan kurere rekkeviddeangst i elbiler. Svaret er... en trailer. Audi har...

Jaguar lager "en Polestar" med ny elbil

Et merke med en usikker fremtid er inspirert av et annet. Uansett vil en fremtidig Jaguar ikke ha bakrute. Akkurat som Polestar 4. Jaguar...

Honda lover «superbatteri» for elbiler allerede i 2025

Allerede i januar 2025 starter Honda de første testene av solid state-batterier for elbiler. Teknologien har flere ganger blitt varslet som elbilens største revolusjon....

Syklistene har selv skylden for hver tredje ulykke

Syklister er absolutt ikke hevet over loven på veiene. Nå viser en undersøkelse fra Havarikommisjonen at de selv er skyld i hver tredje ulykke....

Utbrente Tesla-batterier koster 40.000 kroner hver gang

Hver gang et utbrent Tesla-batteri skal kasseres, er det forbundet med en stor regning. Og det er ikke mye forskjellig for andre merker. Det...

Audi gjør seg klar til å slippe sin første elbil

Audi vil ikke bare stenge en hel bilfabrikk i Belgia. Merket vil også droppe bilen som bygges der. Produksjonen skulle ellers ha fortsatt i...

Volkswagen taper 11 milliarder på ny konkurs

Volkswagen risikerer å tape 11 milliarder danske kroner dersom den svenske batterifabrikken Northvolt går konkurs. Likevel har bilmerket trukket seg ut. Volkswagen risikerer å...