For alle andre enn bileierne selv er pops and bangs' utslippsprogrammering irriterende. Nå vil Audi gjøre det uansett.
Audi har søkt patent på en ny teknologi som kan simulere visse lyder fra eksosen til biler med forbrenningsmotor. Så for biler med forbrenningsmotorer.
Teknologien kan blant annet gjengi de karakteristiske «poppene og smellene» knyttet til biler bygget av enkelte tunere.
Lydene, som faktisk er et tegn på en ufullstendig forbrenning, brukes ganske bevist av flere bilmerker. Soster-merket har bl.a. det som populært kalles 'DSG-futter'.
Navnet har en referanse til smellene fra eksosen som et raskt girskifte med den spesielle dobbelclutch-girkassen kan gi.
I dag er knitrende lydene imidlertid ofte kunstig skapt, og VWs søstermerker bygger nå videre på den tilnærmingen. Nemlig for elbiler og biler med egentlige forbrenningsmotorer.
Det er det Carmoses skriver.
Audis forslag bygger på denne tilnærmingen. Ifølge patentsøknaden skal Audi plassere drivstoffinnsprøytningsdyser på strategiske steder i selve manifolden.
Disse dysene skal injisere nøyaktig målte mengder drivstoff til godt planlagte tidspunkter. Når drivstoffet antennes vil det skape lydbølger og dermed gi den enkelte bil 'en gjenkjennelig lyd'.
Det som skiller Audis teknologi fra konkurrentene er den høye graden av presisjon og kontroll som gjør det mulig å skreddersy lyden.
Audi peker på flere mulige bruksområder for systemet:
- Teknologien kan bidra til en mer engasjerende opplevelse i krysset i sportsbiler.
- Den kan gjengi en rekke lyder og lydbølger med stor nøyaktighet.
- Lydene kan programmeres til å endres avhengig av førerens høyre fot og korinnstilling.
- Systemet kan også brukes av andre bilprodusenter for å gi modellene deres en unik lydprofil.
Dette åpner muligheten for at konkurrenter kan utvikle sine egne lyddesign og dermed skape særegne akustiske egenskaper for bilene sine.
Ved å etterligne de klassiske eksoslydene prøver Audi å beholde noe av atmosfæren knyttet til tradisjonelle forbrenningsmotorer – også i fremtiden spådd å fylle mye mer.
Samtidig lar teknologien bilprodusentene bruke lyd som en måte å utmerke seg på, i en tid hvor stadig strengere lover gjør bilene mer stillegående enn noen gang før.