For alle andre enn bileierne selv er pops and bangs' utslippsprogrammering irriterende. Nรฅ vil Audi gjรธre det uansett.
Audi har sรธkt patent pรฅ en ny teknologi som kan simulere visse lyder fra eksosen til biler med forbrenningsmotor. Sรฅ for biler med forbrenningsmotorer.
Teknologien kan blant annet gjengi de karakteristiske ยซpoppene og smelleneยป knyttet til biler bygget av enkelte tunere.
Lydene, som faktisk er et tegn pรฅ en ufullstendig forbrenning, brukes ganske bevist av flere bilmerker. Soster-merket har bl.a. det som populรฆrt kalles 'DSG-futter'.
Navnet har en referanse til smellene fra eksosen som et raskt girskifte med den spesielle dobbelclutch-girkassen kan gi.
I dag er knitrende lydene imidlertid ofte kunstig skapt, og VWs sรธstermerker bygger nรฅ videre pรฅ den tilnรฆrmingen. Nemlig for elbiler og biler med egentlige forbrenningsmotorer.
Det er det Carmoses skriver.
Audis forslag bygger pรฅ denne tilnรฆrmingen. Ifรธlge patentsรธknaden skal Audi plassere drivstoffinnsprรธytningsdyser pรฅ strategiske steder i selve manifolden.
Disse dysene skal injisere nรธyaktig mรฅlte mengder drivstoff til godt planlagte tidspunkter. Nรฅr drivstoffet antennes vil det skape lydbรธlger og dermed gi den enkelte bil 'en gjenkjennelig lyd'.
Det som skiller Audis teknologi fra konkurrentene er den hรธye graden av presisjon og kontroll som gjรธr det mulig รฅ skreddersy lyden.
Audi peker pรฅ flere mulige bruksomrรฅder for systemet:
- Teknologien kan bidra til en mer engasjerende opplevelse i krysset i sportsbiler.
- Den kan gjengi en rekke lyder og lydbรธlger med stor nรธyaktighet.
- Lydene kan programmeres til รฅ endres avhengig av fรธrerens hรธyre fot og korinnstilling.
- Systemet kan ogsรฅ brukes av andre bilprodusenter for รฅ gi modellene deres en unik lydprofil.
Dette รฅpner muligheten for at konkurrenter kan utvikle sine egne lyddesign og dermed skape sรฆregne akustiske egenskaper for bilene sine.
Ved รฅ etterligne de klassiske eksoslydene prรธver Audi รฅ beholde noe av atmosfรฆren knyttet til tradisjonelle forbrenningsmotorer โ ogsรฅ i fremtiden spรฅdd รฅ fylle mye mer.
Samtidig lar teknologien bilprodusentene bruke lyd som en mรฅte รฅ utmerke seg pรฅ, i en tid hvor stadig strengere lover gjรธr bilene mer stillegรฅende enn noen gang fรธr.