Er du kritisk til Jaguars nye merkevarebygging og logo, er du intolerant. I hvert fall ifølge merkevarens administrerende direktør.
Det er et uttrykk for ingenting annet enn intoleranse når folk er kritiske til Jaguars nye merkevarebygging og logo. I hvert fall hvis du spør merkevarens direktør, Rawdon Glover.
Jaguar, som etter planen skal være stille i et helt år, presenterte i forrige uke en ny merkevarestrategi. Og det gikk ikke upåaktet hen.
Faktisk har internett nesten gått over i en shitstorm. Flere analytikere og merkevareeksperter kaller Jaguars valg av kampanjespor en katastrofe. Men sjefen? Han mener kritikken er helt på månen.
Det sier han i et intervju med Financial Times .
Rawdon Glover mener faktisk at det er "en storm av intoleranse" rettet mot Jaguar som merkevare. Og han vil faktisk ikke engang gå så langt. Fordi Glover nekter å kalle Jaguar et bilmerke.
– Hvis vi oppfører oss på samme måte som alle andre, vil vi bare drukne i mengden. Så vi ønsker ikke å fremstå som et tradisjonelt bilmerke.
– Vi må bygge om merkevaren vår og til et helt annet prisnivå, så vi må handle annerledes. Vi ville bort fra tradisjonelle bilstereotypier, sier han til amerikanske medier.
Hjemme er Jaguar veldig stillegående. Mellom 1. januar og 31. oktober i år valgte kun 2 dansker å kaste penger på en ny bil fra det tidligere britiske merket. Omvendt har Jaguar mye å bekymre seg for på forhånd.
Merket har nettopp måttet kjøpe tilbake over 2700 eksemplarer av elbilen I-Pace, da det er fare for at batteripakken brenner opp bilene. Jaguar har flere ganger forsøkt å løse problemet. Men nå ser de ut til å gi opp. I hvert fall for de neste 3000 bilene og deres eiere.
De samme eierne som tidligere i år fikk beskjed om at de ikke fikk lade bilenes batterier over 80 prosent, og at de ellers må parkere bilene unna alt annet. Og gjerne ute.