Selv tar han spรฅdommen sin med en klype salt. Likevel kan den danske industrianalytikeren selv se en sammenslรฅing av Renault og Stellantis-gruppen.
Begge merkene har sett bedre dager. Og akkurat nรฅ mangler faktisk Stellantis en direktรธr etter oppsigelsen av en av verdens best betalte billedere mandag kveld. Kanskje dette kan vรฆre รฅrsaken til fusjonen mellom Renault og Stellantis.
I alle fall er forestillingen om de to gruppene under samme tak en av '10 ville spรฅdommer' fra den danske bilindustrianalytikeren Rene Tonder.
Det skriver han selv pรฅ det sosiale mediet LinkedIn .
Bransjeanalytikeren selv innrรธmmer at ยซdet kommer nok ikke til รฅ skjeยป. Men om ikke annet kommer han med en rekke forslag til hvor det fortsatt er interessant รฅ legge Renault under Stellantis eller omvendt.
โ Renault jobber med kjerneplanen ut av Nissan/Mitsubishi-alliansen. Det skaper klarhet, men betyr ogsรฅ mindre skala. Renault kan derfor bli for liten i den fremtidige konkurransen, skriver Rene Tonder.
LES OGSร : Enzo Ferraris firmabil har havnet pรฅ Facebook Marketplace
Samtidig pรฅpeker han at hele ideen med Stellantis er รฅ vokse gjennom fusjoner. Fรธrst var det sammenslรฅingen av Fiat-Chrysler, som deretter slukte PSA-gruppen. Sรฅ Peugeot, Citroรซn og Opel.
Renaults direktรธr Luca de Meo har imidlertid avvist ideen om รฅ sitte i direktรธrstolen for "en stรธrre Stellantis". I hvert fall offisielt.
Den danske bransjeanalytikeren er imidlertid ikke den eneste som tror at noen bilmerker vil bli en del av et mye stรธrre foretak. Den nรฅ sparkede Stellantis-sjefen Carlos Tavares sa det samme allerede i januar.
Pรฅ den tiden var det en bekymring for uthulingen av รธkonomien fra elbiler som fikk Tavares til รฅ komme med spรฅdommen.
โ Setter du ned prisene uten รฅ ta hensyn til kostnadene dine, fรฅr du et blodbad. Jeg prรธver รฅ unngรฅ et kapplรธp mot bunnen.
โ Jeg vet om et selskap som brutalt har satt ned prisene og deres lรธnnsomhet har kollapset, sa Tavares, som ikke รธnsket รฅ navngi bilmerket tilbake pรฅ begynnelsen av รฅret.