Elbiler har 42 prosent flere problemer enn bensinbiler

En ny undersรธkelse fra den amerikanske forbrukerorganisasjonen Consumer Reports viser at hybrid- og elbiler har blitt bedre. Men at de fortsatt har desidert flest problemer.

En ny undersรธkelse fra Consumer Reports, som analyserer over 300 000 biler, konkluderer med at elbiler og plug-in hybrider har langt flere problemer enn tradisjonelle biler med forbrenningsmotor.

Ifรธlge undersรธkelsen har elbiler i snitt 42 prosent flere problemer, mens plug-in hybrider har hele 70 prosent flere problemer sammenlignet med konvensjonelle biler.

Problemer med teknologi og plattformer

Steven Elek, bilanalytiker i Consumer Reports, forklarer at de hรธyere feilprosentene skyldes at elbilteknologien fortsatt er relativt ny. I hvert fall i den grad vi ser dem pรฅ veiene nรฅ.

โ€“ Bilprodusentene jobber fortsatt med รฅ lรธse problemer i sine drivlinjer og plattformer, sier Elek.

Problemene spenner fra mindre plager som hvinende bremser og defekter i interiรธret til alvorlige og kostbare feil pรฅ batterier, motorer og girsystemer.

Plug-in hybrider skiller seg ut med enda flere problemer. Undersรธkelsen viser at kombinasjonen av to separate drivlinjer โ€“ en elektrisk motor og en forbrenningsmotor โ€“ รธker risikoen for tekniske feil.

Sammenlignet med tradisjonelle hybrider, som har utviklet seg betydelig og nรฅ kan konkurrere med bensinbiler, er plug-in hybrider fortsatt mindre pรฅlitelige.

Skadelig risiko ved utbrente elbiler

I tillegg til tekniske utfordringer, peker undersรธkelser ogsรฅ pรฅ potensielt helseskadelige konsekvenser dersom en elbil tar fyr.

Batteriene i elbiler inneholder store mengder litium og andre kjemiske stoffer, som kan frigjรธre giftige gasser ved forbrenning.

Disse stoffene kan skade luftveiene og forรฅrsake langvarige helseproblemer for personer som utsettes for rรธyk. Branner i elbiler er vanskelige รฅ slukke og krever ofte spesialutstyr, noe som forverrer situasjonen.

Undersรธkelsen gir ogsรฅ en oversikt over de mest og minst pรฅlitelige merkene. Toyota topper listen med bรฅde vanlige bensin- og dieselbiler samt hybridene. Mens det amerikanske merket Rivian, som skal bygge neste Volkswagen Golf, scorer absolutt lavest. Rivians dรฅrlige plassering tilskrives utfordringer med deres nye elbilteknologi.

Consumer Reports fremhever at dataene inkluderer bรฅde eiererfaringer og tekniske vurderinger, og at problemene med elbiler ikke nรธdvendigvis betyr at de er uegnet, men at teknologien fortsatt er i utvikling.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Tesla tilbakekaller nye Model Y: Programvareretting utelukket

En produksjonsfeil fra Malaysia pรฅvirker nรฅ 172 Tesla Model...

Dansk ladestasjonprodusent har gรฅtt konkurs

Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems har gรฅtt konkurs....

Donald Trump vil fjerne alle subsidier til elbiler i USA

USAs president Donald Trump foreslรฅr nรฅ รฅ avskaffe alle...

Alle bilmerker i panikk โ€“ fรฅr ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter โ€“ sรฅ bilmerker...

Nye EU-regler: Bensin og diesel blir dyrere

Pรฅ mange mรฅter er det den store kalkulatoren som...

Aktuelt om bil โ€“ for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgรฅr to millioner รธkter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver mรฅned, og plattformene vรฅre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nรฅ kan du ogsรฅ nyte innholdet vรฅrt pรฅ norsk! Nyt vรฅre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla โ€“ taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populรฆre modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

ร‰n av fire sjรฅfรธrer hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt fรธrerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervรฅking gjรธr mange bileiere misfornรธyde med bรฅde bilmerker og forhandlere. ร‰n av fire sjรฅfรธrer er misfornรธyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter รฅ bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler โ€“ men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktรธren uttaler: ยซVi selger bilene som kundene etterspรธr โ€“ ikke de vi รธnsker รฅ selge.ยป Og en av de klare รฅrsakene til etterspรธrselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatlรธst investorsรธk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gรฅtt konkurs. Gundersen-familien er nรฅ helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk โ€“ fรฅr ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter โ€“ sรฅ bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som pรฅvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake pรฅ markedet. Superbilen med bare 2000 km pรฅ telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert รฅr

Europakommisjonens forslag om รฅrlige kjรธretรธykontroller for biler over 10 รฅr mรธter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nรฅ frykt for...

Bugattis nyeste modell koster ยซbareยป 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfรธrer fartsbรธter pรฅ 52 000 kroner

Greske myndigheter har innfรธrt strenge nye trafikkregler med massive bรธter. Turister risikerer nรฅ รฅ miste fรธrerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini stรฅr for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt fรฆrre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley stรฅr italienerne for 60 prosent av...