En ny undersรธkelse fra den amerikanske forbrukerorganisasjonen Consumer Reports viser at hybrid- og elbiler har blitt bedre. Men at de fortsatt har desidert flest problemer.
En ny undersรธkelse fra Consumer Reports, som analyserer over 300 000 biler, konkluderer med at elbiler og plug-in hybrider har langt flere problemer enn tradisjonelle biler med forbrenningsmotor.
Ifรธlge undersรธkelsen har elbiler i snitt 42 prosent flere problemer, mens plug-in hybrider har hele 70 prosent flere problemer sammenlignet med konvensjonelle biler.
Problemer med teknologi og plattformer
Steven Elek, bilanalytiker i Consumer Reports, forklarer at de hรธyere feilprosentene skyldes at elbilteknologien fortsatt er relativt ny. I hvert fall i den grad vi ser dem pรฅ veiene nรฅ.
โ Bilprodusentene jobber fortsatt med รฅ lรธse problemer i sine drivlinjer og plattformer, sier Elek.
Problemene spenner fra mindre plager som hvinende bremser og defekter i interiรธret til alvorlige og kostbare feil pรฅ batterier, motorer og girsystemer.
Plug-in hybrider skiller seg ut med enda flere problemer. Undersรธkelsen viser at kombinasjonen av to separate drivlinjer โ en elektrisk motor og en forbrenningsmotor โ รธker risikoen for tekniske feil.
Sammenlignet med tradisjonelle hybrider, som har utviklet seg betydelig og nรฅ kan konkurrere med bensinbiler, er plug-in hybrider fortsatt mindre pรฅlitelige.
Skadelig risiko ved utbrente elbiler
I tillegg til tekniske utfordringer, peker undersรธkelser ogsรฅ pรฅ potensielt helseskadelige konsekvenser dersom en elbil tar fyr.
Batteriene i elbiler inneholder store mengder litium og andre kjemiske stoffer, som kan frigjรธre giftige gasser ved forbrenning.
Disse stoffene kan skade luftveiene og forรฅrsake langvarige helseproblemer for personer som utsettes for rรธyk. Branner i elbiler er vanskelige รฅ slukke og krever ofte spesialutstyr, noe som forverrer situasjonen.
Undersรธkelsen gir ogsรฅ en oversikt over de mest og minst pรฅlitelige merkene. Toyota topper listen med bรฅde vanlige bensin- og dieselbiler samt hybridene. Mens det amerikanske merket Rivian, som skal bygge neste Volkswagen Golf, scorer absolutt lavest. Rivians dรฅrlige plassering tilskrives utfordringer med deres nye elbilteknologi.
Consumer Reports fremhever at dataene inkluderer bรฅde eiererfaringer og tekniske vurderinger, og at problemene med elbiler ikke nรธdvendigvis betyr at de er uegnet, men at teknologien fortsatt er i utvikling.