En ny undersøkelse fra den amerikanske forbrukerorganisasjonen Consumer Reports viser at hybrid- og elbiler har blitt bedre. Men at de fortsatt har desidert flest problemer.
En ny undersøkelse fra Consumer Reports, som analyserer over 300 000 biler, konkluderer med at elbiler og plug-in hybrider har langt flere problemer enn tradisjonelle biler med forbrenningsmotor.
Ifølge undersøkelsen har elbiler i snitt 42 prosent flere problemer, mens plug-in hybrider har hele 70 prosent flere problemer sammenlignet med konvensjonelle biler.
Problemer med teknologi og plattformer
Steven Elek, bilanalytiker i Consumer Reports, forklarer at de høyere feilprosentene skyldes at elbilteknologien fortsatt er relativt ny. I hvert fall i den grad vi ser dem på veiene nå.
– Bilprodusentene jobber fortsatt med å løse problemer i sine drivlinjer og plattformer, sier Elek.
Problemene spenner fra mindre plager som hvinende bremser og defekter i interiøret til alvorlige og kostbare feil på batterier, motorer og girsystemer.
Plug-in hybrider skiller seg ut med enda flere problemer. Undersøkelsen viser at kombinasjonen av to separate drivlinjer – en elektrisk motor og en forbrenningsmotor – øker risikoen for tekniske feil.
Sammenlignet med tradisjonelle hybrider, som har utviklet seg betydelig og nå kan konkurrere med bensinbiler, er plug-in hybrider fortsatt mindre pålitelige.
Skadelig risiko ved utbrente elbiler
I tillegg til tekniske utfordringer, peker undersøkelser også på potensielt helseskadelige konsekvenser dersom en elbil tar fyr.
Batteriene i elbiler inneholder store mengder litium og andre kjemiske stoffer, som kan frigjøre giftige gasser ved forbrenning.
Disse stoffene kan skade luftveiene og forårsake langvarige helseproblemer for personer som utsettes for røyk. Branner i elbiler er vanskelige å slukke og krever ofte spesialutstyr, noe som forverrer situasjonen.
Undersøkelsen gir også en oversikt over de mest og minst pålitelige merkene. Toyota topper listen med både vanlige bensin- og dieselbiler samt hybridene. Mens det amerikanske merket Rivian, som skal bygge neste Volkswagen Golf, scorer absolutt lavest. Rivians dårlige plassering tilskrives utfordringer med deres nye elbilteknologi.
Consumer Reports fremhever at dataene inkluderer både eiererfaringer og tekniske vurderinger, og at problemene med elbiler ikke nødvendigvis betyr at de er uegnet, men at teknologien fortsatt er i utvikling.