Porsche gjรธr det allerede. Og nรฅ fรธlger flere bilmerker tyskernes eksempel og utstyrer elbiler med flertrinns girkasser.
Girkassen gjรธr comeback i elbiler, hvor produsentene nรฅ eksperimenterer med totrinns girkasser for รฅ optimere rekkevidde og effektivitet.
Teknologien har tidligere vรฆrt nesten fravรฆrende i moderne elbiler, men bรฅde Porsche Taycan og Audi e-tron GT har gjeninnfรธrt den. Nรฅ ser det ut til at flere produsenter fรธlger etter, inkludert Lucid og Mercedes.
Lucid har tidligere sรธkt patent pรฅ en to-trinns girkasse, og sรธknaden er nylig godkjent. Tanken bak systemet er รฅ fรฅ elmotoren til รฅ fungere mer effektivt i ulike hastigheter, noe som kan forbedre bilens generelle ytelse.
Ifรธlge Motor1 har studier vist at en to-trinns lossing kan รธke effektiviteten med cirka fem prosent under visse forhold. Lucid jobber imidlertid med รฅ heve denne grensen og forventer enda stรธrre forbedringer, ifรธlge regissรธr Peter Rawlinson.
Mercedes er ogsรฅ pรฅ vei med to-trinns girkasse i deres kommende elektriske CLA-modell. Her vil systemet vรฆre plassert pรฅ bakakselen og gi hรธyere effektivitet ved skiftende veiforhold.
Bilen starter i andregir, som fรธrst og fremst brukes pรฅ motorveier, mens fรธrstegir aktiveres ved lave hastigheter eller sterk akselerasjon. Denne lossingen skal bidra til รฅ forbedre bilens generelle ytelse uten รฅ gรฅ pรฅ akkord med rekkevidden.
Volvo har tidligere patentert lignende teknologi, selv om den ennรฅ ikke er tatt i bruk i merkets nรฅvรฆrende modeller. Det tyder imidlertid pรฅ at flere bilmerker ser pรฅ potensialet med totrinns girkasser som en metode for รฅ utnytte kapasiteten til elmotorene bedre og samtidig รธke rekkevidden.
Med denne utviklingen er det tydelig at girkassen ikke hรธrer fortiden til. Men i stedet et aktivt element i รฅ forbedre fremtidens elbiler. Det blir interessant รฅ fรธlge med pรฅ hvordan og nรฅr produsenter som Lucid og Mercedes implementerer teknologien i sine modeller.
Det er imidlertid langt fra sikkert at noe vil skje akkurat nรฅ og her. Boosted vet for eksempel at Ferrari har patent pรฅ en hydrogendrevet V6-motor som har toppdekselet snudd pรฅ hodet. Men folkene fra Maranello lar det tilsynelatende ligge i skuffen.