Med snøslep fra Biltema reparerte 32 år gamle Joni sin 10 år gamle Tesla Model S. Han hadde ellers fått beskjed om at den ville koste 112.000 kroner.
En Tesla Model S ble reparert med en skirev fra Biltema som kostet 249 kroner, noe som sparte eieren Joni for rundt 112.000 kroner.
Det kan høres ut som en suksesshistorie. Men det er grunn til bekymring for helse- og sikkerhetsrisikoen ved elbilbatterier – spesielt når bileiere prøver å reparere dem selv.
Joni, som er 32 år gammel, hadde nettopp kjørt sin 10 år gamle Tesla Model S P85D omtrent 35 000 kilometer da batteriet plutselig sviktet. Han tok kontakt med Tesla, som opplyste at en reparasjon ville koste 112.000 DKK.
– Jeg hadde ingen interesse av å betale så mye penger, sier Joni til avisen Ilta Sanomat .
I stedet valgte han å undersøke problemet selv. Han oppdaget at batteriet var skadet av vann som hadde dannet kondens. Ved hjelp av en snøfreser fra Biltema tappet han batteriet i to uker, hvoretter bilen fungerte igjen. Totale reparasjonskostnader? 249 kroner.
Selv om Jonis løsning er billig og tilsynelatende effektiv, er det viktig å forstå farene slike 'reparasjoner' kan være forbundet med.
Batteriene fungerer under høy spenning, noe som kan være livsfarlig hvis du ikke vet hva du gjør. I tillegg kan batterier som har vært utsatt for vann eller annen skade ta fyr.
Når elbiler brenner frigjøres giftige gasser fra batteriets kjemiske sammensetning. Dette kan utgjøre alvorlig helsefare for de som oppholder seg i nærheten av ulykkesstedet og for redningspersonell som jobber med å slukke brannen.
En feil reparasjon kan øke risikoen for en slik hendelse. Joni advarer også andre mot å forsøke lignende reparasjoner uten nødvendig kunnskap.
– Batteriet i en elbil har en høyspenning som kan være dødelig, sier han til Ilta Sanomat.
Saken understreker viktigheten av å vurdere både sikkerhets- og miljøkonsekvenser av elbiler, spesielt i forbindelse med uautoriserte reparasjoner og mulige ulykker.