Tyske Bosch, som er en av bilindustriens største underleverandører, er nå under et så stort press på økonomien at styret varsler permitteringer av 10.000 ansatte.
I form av samarbeidsutvalgets leder Frank Sell forteller Boschs styre nå at 10.000 ansatte står i fare for å miste jobben.
Det skriver Reuters .
Avgjørelsen kommer som følge av krisen som nå rammer tysk bilindustri. Fallende salgstall, overgangen til elbiler og økende konkurranse fra Kina har skapt usikkerhet i bransjen.
Bosch, verdens største produsent av bildeler, sysselsetter 135 000 personer i Tyskland. Ifølge Sell kan antallet permitteringer ende opp på et sted mellom 8.000 og 10.000.
– Tyske bilmerker lider av en alvorlig kostnadskrise ettersom konkurransen skjerpes og salget går ned, sier Sell.
Motsatt kan han heller ikke utelukke at de ansatte i Bosch kan følge Volkswagen-ansattes eksempel og starte streik. En streik som potensielt kan lamme selskapet.
HR-sjefen i Bosch understreker at kuttene er nødvendige for å sikre selskapets konkurransekraft fremover.
Den tyske giganten har allerede kuttet ned i år. Det er bl.a. skjedd i Danmark, hvor et 63 år gammelt reservedelsfirma er stengt. Nedleggelsen vil koste 77 ansatte jobben. Les mer om det her .
Bosch er verken det første eller det siste selskapet i bilindustrien som annonserer nedskjæringer. Om mulig må girkasseprodusenten finne den enda større reservekniven.
Uansett varslet selskapet allerede tidligere i år at det må finne svimlende milliardbesparelser. Og hos Volkswagen er ledelsen overhodet ikke i tvil om at spareplanen deres vil bety fabrikknedleggelser.
Det er imidlertid ikke alle bilmerker og deres underleverandører som velger å kutte ned. Kinesiske BYD har på bare 3 måneder ansatt så mange som 200 000 nye medarbeidere for å holde farten oppe.
Samtidig vil både BYD og flere av konkurrentene fra Kina flytte hele eller deler av produksjonen til EU for å unngå straffetoll. Noen bilmerker som Aiways prøver å overleve ved å flytte alt annet enn selve produksjonen til Europa.