Takstmannens ring spår at forsikringsselskapene vil stramme grepet om kundene når nye regler om 'egnede dekk' trer i kraft.
Regjeringen nekter å kalle det et forbud mot annet enn vinterdekk. Men på Taksatorringen er man fortsatt nervøse for at forsikringsselskapene skal benytte seg av en fremtidig lov.
Slik det ser ut akkurat nå, blir det fra 1. juli forbudt å kjøre med annet enn 'egnede dekk' i vintervær. Samferdselsminister Thomas Danielsen (V) vil imidlertid ikke beskrive hva 'egnede dekk' er.
Taksatoringen, som avgjør skader på biler på vegne av forsikringsselskaper, vil gjerne gjøre det motsatte. Det betyr forbud mot alt annet enn vinterdekk. Eller i det minste dekk med såkalt 'snøfnuggmerke'.
– En strengere lovtekst angående denne saken vil trolig også få som konsekvens at forsikringsselskapene vil kunne avvise en ev. skade der en kunde har kort med uegnede dekk i snø, sludd, is og slaps, skriver Taksatoringen i et innlegg på LinkedIn .
Konkret ser man for seg at forsikringsselskapene vil nekte å betale ut erstatning, fordi selskapene med det nye lovverket vil kunne si at bilister med annet enn vinterdekk kjører grovt uaktsomt i trafikken.
Selv om vi kommer så langt, vil regjeringen allerede i løpet av få dager heve regningen for bilistene. Fra 1. januar økes avgiften på drivstoff betydelig. Les mer om det her .
Samtidig øker den halvårlige periodiske avgiften. Dette gjelder både det gamle vektavgiftssystemet og dagens «gronneavgift». En økning som ikke stopper før 2026. På den annen side forsvinner den såkalte utjevningsskatten. Men det er bare midlertidig. Det forventes tilbake i 2027.
Elbilene er imidlertid heller ikke fri for økning. For selv om økningene er beskjedne, senker regjeringen også grensen for beløpet det ikke skal betales registreringsavgift på. Samtidig har imidlertid skatteminister Rasmus Stoklund (S) sagt at det trengs nytt lovverk.
En ny lov som gjør elbiler billigere. På denne måten må danskene presses ut av bensin- og dieselbilene sine.
Samtidig vil alle landets 98 kommuner fra 1. januar kunne forby alle biler med forbrenningsmotor. Så langt har det kun vært mulig for København, Aarhus, Odense, Aalborg og Frederiksberg.