2. januar, 2025

Trafikkforbud faller – visjonære må se en annen vei

Det blir ikke trafikkforbud for hundretusenvis av biler i Sverige. Visjonære må se bort fra at den såkalte e-Call i biler snart ikke vil fungere.

Hundretusenvis av bilister som ble truet med trafikkforbud på grunn av utfasing av 2G-nettet kan puste lettet ut.

Problemet oppsto fordi eCall-systemet i eldre biler er avhengig av at 2G-nettverket fungerer som det skal. eCall er et system som automatisk sender et nødanrop ved en ulykke. Det har vært obligatorisk i alle nye biler siden 2018.

Sverige er et av de første landene i Europa som stenger 2G-nettet. Dette har skapt bekymring blant en rekke bilister fordi det ville forlate bilene deres både ulovlige og ubrukelige. I hvert fall teknisk.

Transportstyrelsen har imidlertid funnet en midlertidig løsning på problemet. Myndigheten beordret visjonærer til å slutte å sjekke eCall-funksjonen. Dette vedtaket trer i kraft 1. januar 2026.

– Bakgrunnen for vedtaket er at det er usikkerhet om hvordan eCall kan kontrolleres riktig ved syn, sier en talsperson fra Samferdselsetaten til Vi Bilägare.

Et av problemene er at en feilmelding i bilen ikke nødvendigvis betyr at eCall-systemet er defekt. Det kan ganske enkelt bety at systemet ikke har en nettverkstilkobling for øyeblikket..

I tillegg er det vanskelig for kontrollhallene å avgjøre om en bil har et obligatorisk eCall-system. Eller om det rett og slett er en tilleggsfunksjon.

Selv om 2G-nettverket opprinnelig var planlagt å stenge i 2025, er stengingen utsatt til 2027. Dette gir EU-kommisjonen tid til å utarbeide et nytt direktiv for kontroll av eCall og andre sikkerhetssystemer.

– Vi vet ikke om det vil skje ennå, vi har ikke sett det endelige forslaget. Men der kan du tenke deg å gjøre en bedre sjekk av de elektroniske systemene, sier etterforsker Anders Gunneriusson ved Transportstyrelsen.

Den midlertidige frigivelsen fra Transportstyrelsen gjør at bileiere med eldre eCall-systemer kan kjøre videre uten frykt for trafikkforbud. I hvert fall foreløpig. Det er imidlertid uklart hva som skjer når EU-kommisjonens nye direktiv trer i kraft.

Det er verdt å merke seg at problemet med eCall og 2G-nettet ikke bare er relevant for Sverige.

Mange andre land – inkludert Danmark – står overfor lignende utfordringer når de fase ut eldre mobilnett. Det er derfor sannsynlig at EU-kommisjonens nye direktiv vil få innvirkning på bileiere i hele Europa.

I mellomtiden kan bileiere med eldre biler utstyrt med eCall som er avhengige av 2G-nettverket sjekke med bilmerker eller et merkeverksted for informasjon om eventuelle rettelser eller oppdateringer av eCall-systemet deres.

Latest

Don't miss

Hans har kort 300.000 kilometer i sin Tesla på et år

Tyskeren Hansjörg von Gemmingen er ikke som de fleste....

Nytt chassis skal hindre voldsomme branner i elbiler

Kinesiske CATL bygger faktisk batterier for elbiler. Men nå...

Bilgiant får millionbot for å jukse med dieselbiler igjen

Stellantis må betale en heftig millionbot for igjen å...

Laget legendariske Audier – nå er han død

Han var mannen bak flere legendariske Audier og var...

Her er en ny type kamerafelle satt opp i Danmark

Siden 1. januar har danske og utenlandske lastebiler måttet...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Det tause flertallet tviler på elbiler, sier Toyota-sjef

Toyotas styreformann og tidligere direktør Akio Toyoda vil ikke satse alt på elbiler. Han tror det er flere som bare ikke tør å snakke...

De Gronne i Tyskland vil forby bensin og biodiesel

Det må bli slutt på E10 bensin og biodiesel. I hvert fall hvis det står for det tyske partiet De Gronne. I stedet må...

Norge nådde ikke 90 prosent elbiler i 2024

Det var målet med 90 prosent. Men nå starter den norske stat et nytt år, da det fortsatt skal selges nye bensin- og dieselbiler...

Spotify slår seg av – slik får du pengene tilbake

Spotify satser stort på den lille biltingen. En enhet for eldre biler uten moderne infotainment. Men ideen ble droppet igjen. Spotify har allerede stoppet...

Her er alle de nye reglene for sjåfører i 2025

Ikke noe nytt år uten nye regler. 2025 er intet unntak. Det vil generelt bli dyrere å være sjåfør på nyåret, sier FDM. Nye...

Konkurstruede KTM bekrefter – legger ned

Det konkursrammede motorsykkelmerket KTM bekrefter nå at det vil trekke seg fra MotoGP fra 2026. Det skjer i forsøket på å redde virksomheten. Østerrikske...

Her er en ny type kamerafelle satt opp i Danmark

Siden 1. januar har danske og utenlandske lastebiler måttet betale veiavgift i Danmark. Det betyr at myndighetene har satt opp mer overvåking. Myndighetene har...

Særloven om bil ble opphevet 1. januar

Den første januar 2025 forsvant den såkalte taxiloven fra en rekke danske småøyer. Målet er at flere frivillig skal bruke bilene sine for å...

Nummerskiltet på Peters bil koster 20 millioner kroner

Bilskiltet på Peter Waddells rødglødende Ferrari Pursosangue koster 20 millioner danske kroner. Mye mer enn selve bilen, og så er det kona som synger....

Derfor er dieselen blitt betydelig dyrere første januar

Nytt år, nye skatter. Eller rettere sagt - flere av dem. Også for de danske dieselbileierne, som nå må betale mer for å fylle...

Tesla Cybertruck eksploderte – "det kan være terror"

En Tesla Cybertruck eksploderte på nyttårsdag utenfor Trumps hotell i Las Vegas. Tesla selv mener at dette er fyrverkeri eller terrorisme. Myndighetene vil ikke...

Legendarisk taxafabrik i problemer – fyrer flere ansatte

Siden stiftelsen i 1919 har London Taxi Company bygget drosjer spesielt for Englands hovedstad. Nå skraper krisen i overflaten for kinesiskeide selskaper som sier...