Volkswagen forlanger stotte til elbiler i 5 år

Skal Volkswagen sette billigere elbiler på veien, trenger merket statsstøtte i minst fem år til, sier direktør Thomas Schäfer.

I et intervju med Auto Motor och Sport legger Volkswagens direktør, Thomas Schäfer, ikke skjul på at merket ikke klarer seg uten statsstøtte de neste fem årene.

I hvert fall ikke hvis målet er å ha billigere elbiler på gata.

– Det er ikke noe langsiktig perspektiv. Akkurat som i Tyskland forsvant subsidier til elbiler over natten.

– Det er for tidlig, selv om prisene er på vei ned. Skal vi klare å levere billige elbiler til alle, trenger vi støtte de neste fem årene, sier direktøren.

Bilaget for statstilskudd er ikke så mye forskjellig fra de andre bilmerkene. Ford mener også at elbiler bør få mer støtte.

Tysklands forbundskansler Olaf Scholz gikk nylig til og med så langt som å kreve at alle andre EU-land også støtter elbiler.

At regningen kun kan ha ett sted – nemlig hos skattebetalerne, som ikke nødvendigvis kjøper elbiler – syntes Scholz ikke å kommentere da han besøkte Fords fabrikk i Köln.

Vi trenger salgsfremmende tiltak som fungerer over hele Europa, sa kansleren, ifølge Handelsblatt.

Tilbake hos Volkswagen ser det dystert ut. Ledelsen mener det er nødvendig å stenge flere av merkets fabrikker i Tyskland. Noe som aldri har skjedd før.

Økonomidirektøren mener økonomien er så dårlig at bilmerket kun har to – kanskje tre – år på seg til å snu utviklingen. Det vil si fordi det er for sent. I forbindelse med fabrikkstengingene vil ikke Volkswagen-ledelsen avvise at permitteringer kan bli diskutert.

Det har allerede skjedd med Audi, som også er en del av VW-konsernet. Det tyske merket har, etter mislykkede forhandlinger, besluttet å stenge sin eneste fabrikk i Belgia. Dermed vil det kun være én bilfabrikk igjen i hele landet. Vedtaket innebærer at 3000 ansatte mister jobben.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Toyota Celica er på vei – japanerne tester en prototype

Toyota sa at de skulle bygge den. Og de...

Ford Focus lukker ordreboken etter 27 år

Ford avslutter produksjonen av Focus ST, noe som markerer...

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

USA slår fast: Alle må bygge en Ford Mustang ‘Eleanor’

Retten har avgjort: Den ikoniske Eleanor Ford Mustangen fra...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...