5. februar, 2025

Helt nye tall: Elbiler punkterer oftere enn bensinbiler

Når veihjelp er nødvendig, skyldes det nesten i hvert tredje tilfelle en punktering. Nå viser tall fra Norge at elbildekk er verst.

En ny norsk undersøkelse fra NAF (Norges Bilforbund) avdekker en overraskende forskjell mellom elbiler og bensinbiler: Elbiler har betydelig høyere risiko for punkteringer.

Nesten 30 prosent av alle veihjelpanrop for elbiler skyldes punkteringer, mot kun 11 prosent for bensin- og dieselbiler.

– Det er flere grunner til at elbilister opplever punkteringer oftere enn andre sjåfører, sier Nils Sodal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding .

Undersøkelsen peker på tre hovedårsaker til økt punkteringsrisiko for elbiler:

1. Vekt: Elbiler er generelt tyngre enn bensinbiler på grunn av de store batteriene. Den ekstra vekten gir større belastning på dekkene og øker risikoen for punktering.

2. Dekktype: Mange elbiler er utstyrt med lavprofildekk med større felger og mindre gummihøyde. Dette gir et moderne utseende, men gjør også dekkene mer sårbare for skarpe gjenstander på veien.

3. Trafikkmonster: Elbiler brukes ofte i byområder, hvor risikoen for å kjøre over glasskår, metallbiter og andre skarpe gjenstander er større.

En ekstra faktor som bidrar til problemet er at mange elbiler ikke er utstyrt med reservedekk.

I stedet sitter eierne ofte igjen med noe annet enn reparasjonsskum, som mange sjåfører er usikre på hvordan de skal bruke.

– Det har vært en trend over tid at flere ringer etter hjelp med et punktert dekk. Folk er ikke så selvhjulpne som de var før, sier Nils Sodal.

Ståle Frydenlund, seniorrådgiver og testleder i Elbilforeningen, påpeker imidlertid at også karosseri og dekkvalg spiller inn.

– Til syvende og sist bestemmes dekkslitasjen mest av sjåføren. Kjører du forsiktig, holder dekkene lenger, sier han.

Frydenlund anbefaler at elbilister som ønsker å minimere risikoen for punkteringer vurderer å bytte fra lavprofildekk og sørger for at de har riktig dekktrykk og hjulinnstillinger. Han understreker også viktigheten av å velge høykvalitetsdekk.

Selv om punkteringer er et hyppig problem for elbiler, er det ikke den hyppigste årsaken til veihjelp. Ifølge NAF er den primære årsaken utladede batterier.

– Selv elbiler har et lite 12-volts batteri som starter bilen. Dette batteriet kan forårsake problemer for enhver bilist, spesielt i kaldt vær. Dette kan unngås ved å vedlikeholde startbatteriet jevnlig vinterstid, sier Nils Sodal.

Latest

Don't miss

Bilgiganten er opptatt – trenger snarest å finne 350 ansatte

Volvo Cars er opptatt av å unngå de økte...

Lewis Hamilton har knust sin Ferrari i Spania

Den nye Ferrari-føreren Lewis Hamilton har hatt en uheldig...

Fords «ulovlige» V8-motor har 1000 hestekrefter

Den står på programmet hos Ford. Men du må...

BMW-forhandler angrepet – "HLR-nummer lekket på darkweb"

Den danske BMW-forhandleren Jan Nygaard bekrefter nå at dataene...

Gigant: Etterspørselen etter olje vil tidligst falle i 2040

Verken kraner eller oljebrønner vil bli stengt foreløpig. Etterspørselen...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Elbil for å slette Volkswagens enorme gjeld – her er navnet

Volkswagens nye Volkswagen er slett ikke den kommende ID.2. På den annen side er det en enda mindre søster som skal redde hele merket...

Politiet kritiserte for å bruke kamerabiler for lite

Den danske riksrevisjonen offentliggjorde søndag en rapport om at politiet bruker landets 107 kamerabiler feil og for lite. Rigsvisionen publiserte søndag en rapport som...

BMW-forhandler angrepet – "HLR-nummer lekket på darkweb"

Den danske BMW-forhandleren Jan Nygaard bekrefter nå at dataene som ble stjålet i et hackerangrep tidligere denne måneden er lekket. Den danske BMW-forhandleren Jan...

Gigant: Etterspørselen etter olje vil tidligst falle i 2040

Verken kraner eller oljebrønner vil bli stengt foreløpig. Etterspørselen vil tidligst falle i 2040, ifølge verdens største oljehandler. Det er godt mulig at dansker...

Bare 1,8 prosent av Europas biler går på strøm

Bare 1,8 prosent av alle biler i Europa går på strøm. Selv når du inkluderer hybrider i beregningen, er prosentandelen under 4. Elbiler utgjør...

Den norske regjeringen vil forby alle trafikkalarmer

Et nytt lovforslag fra den norske regjeringen vil forby alle typer trafikkalarmer i landet. 100.000 sjåfører vil bli berørt, skriver NRK. Mens trafikkvarsling her...

Død elbil koster 135.000 kroner. – Jaguar nekter å hjelpe

Etter bare 35 000 kilometer og 6 år er Cato Bryns elbil Jaguar I-Pace død. Reparasjonen koster 135.000 kroner. Beklagelig, sier importøren. Cato Bryn...

12.000 igjen – bilgiganten varsler flere permitteringer

Ledelsen har oppdaget svakheter i alle forretningsområder. Derfor vil ikke Bosch utelukke at over de 12.000 ansatte som er varslet om permitteringer må gå....

Kunne ikke reddes – Tesla-eieren døde i flammene

Brannmenn prøvde, men klarte ikke redde en Tesla-eier fra å dø i flammene. Bilen var rett og slett for oppslukt av flammer, heter det....

Her brukes syltede agurker som veisalt.

Siden 2019 har myndighetene i Sør-Tyskland eksperimentert med å bruke avfallslake fra syltede agurker på veiene – i stedet for veisalt. Veisalt brukes i...

Dane har kjøpt sjeldne Koenigsegg for 12 millioner DKK.

Den skulle ha tre sylindre, men er nå kun tilgjengelig med 8. 300 biler skal lages, og nå kommer en av de 12 millioner...

Ny type fotoboks godkjent – blinket 140 ganger

Rett over Øresund har politiet fått grønt lys til å bruke en fartskontroll som fanger opp bilister som prøver å maskere seg. Politiet må...