24. april, 2025

Helt nye tall: Elbiler punkterer oftere enn bensinbiler

Når veihjelp er nødvendig, skyldes det nesten i hvert tredje tilfelle en punktering. Nå viser tall fra Norge at elbildekk er verst.

En ny norsk undersøkelse fra NAF (Norges Bilforbund) avdekker en overraskende forskjell mellom elbiler og bensinbiler: Elbiler har betydelig høyere risiko for punkteringer.

Nesten 30 prosent av alle veihjelpanrop for elbiler skyldes punkteringer, mot kun 11 prosent for bensin- og dieselbiler.

– Det er flere grunner til at elbilister opplever punkteringer oftere enn andre sjåfører, sier Nils Sodal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding .

Undersøkelsen peker på tre hovedårsaker til økt punkteringsrisiko for elbiler:

1. Vekt: Elbiler er generelt tyngre enn bensinbiler på grunn av de store batteriene. Den ekstra vekten gir større belastning på dekkene og øker risikoen for punktering.

2. Dekktype: Mange elbiler er utstyrt med lavprofildekk med større felger og mindre gummihøyde. Dette gir et moderne utseende, men gjør også dekkene mer sårbare for skarpe gjenstander på veien.

3. Trafikkmonster: Elbiler brukes ofte i byområder, hvor risikoen for å kjøre over glasskår, metallbiter og andre skarpe gjenstander er større.

En ekstra faktor som bidrar til problemet er at mange elbiler ikke er utstyrt med reservedekk.

I stedet sitter eierne ofte igjen med noe annet enn reparasjonsskum, som mange sjåfører er usikre på hvordan de skal bruke.

– Det har vært en trend over tid at flere ringer etter hjelp med et punktert dekk. Folk er ikke så selvhjulpne som de var før, sier Nils Sodal.

Ståle Frydenlund, seniorrådgiver og testleder i Elbilforeningen, påpeker imidlertid at også karosseri og dekkvalg spiller inn.

– Til syvende og sist bestemmes dekkslitasjen mest av sjåføren. Kjører du forsiktig, holder dekkene lenger, sier han.

Frydenlund anbefaler at elbilister som ønsker å minimere risikoen for punkteringer vurderer å bytte fra lavprofildekk og sørger for at de har riktig dekktrykk og hjulinnstillinger. Han understreker også viktigheten av å velge høykvalitetsdekk.

Selv om punkteringer er et hyppig problem for elbiler, er det ikke den hyppigste årsaken til veihjelp. Ifølge NAF er den primære årsaken utladede batterier.

– Selv elbiler har et lite 12-volts batteri som starter bilen. Dette batteriet kan forårsake problemer for enhver bilist, spesielt i kaldt vær. Dette kan unngås ved å vedlikeholde startbatteriet jevnlig vinterstid, sier Nils Sodal.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bilgiganten tvunget til å stoppe ulovlig reklame

Stellantis hevder i en rekke annonser at bilene deres...

EU kan slippe toll på disse bilene helt

EU og Kina i intense forhandlinger: Tariffer på kinesiske...

Molotov og hærverk: Det globale sinnet mot Tesla fortsetter

Hærverk mot Tesla vokser – nå ruller bølgen globalt...

Syklister bruker falske fotobokser for å lure sjåfører

Syklister bør bruke fartsalarmer som Saphe og Ooono for...

Fisherman Ocean for 1,7 millioner kroner igjen på gata

En spøkelsesaktig konvoi av splitter nye Fisker Ocean-elbiler står...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...

Den avgjørende ulempen med elbiler som ingen snakker om

Populære elbiler som Tesla Model 3 og VW ID.7 sliter med lav nyttelast på grunn av vekten på batteriet. Det begrenser bagasje og passasjerer....

Slik skal alle nye elbiler fra BMW se ut

BMW har vist den nye elbilen Neue Klasse som et ukamuflert konsept. Bilen skal erstatte 3-serien og vil ha et kantete design med «hainese»....

Han tjener millioner på klistremerker for sinte Tesla-eiere

Misfornøyde Tesla-eiere kjøper klistremerker for å distansere seg fra Elon Musk. Matt Hiller fra Hawaii så muligheten og tjener nå penger på sin nettvirksomhet....

Ny teknologi slukker branner i alle elbiler på 5 minutter

Hyundai Mobis sitt nye batterisystem har eget brannslukningsapparat. Systemet er ment å hindre termisk løping og brann i å spre seg i elbilbatterier. Hyundai...

Elbil kan kun kjøre 98 kilometer – reparasjoner koster 87.000

I salgsoppsettet lovet en norsk bilforhandler at hans Kia e-Soul var kjøreklar og betjent. Nå skal bilen, med en rekkevidde på 98 kilometer, repareres...

Max Verstappen tilbød 2 milliarder kroner for å gå av

Koblingen mellom Aston Martin og Max Verstappen er historien som bare ikke vil dø. Nå skal laget ha tilbudt ham 2 milliarder kroner for...

Glad Kevin Magnussen deler gode nyheter til tross for nedgangstider

Kevin Magnussen og BMW M Hybrid V8 mistet en pallplass i WEC på Imola på grunn av et teknisk problem. Dansken fikk imidlertid VM-poeng....

Tysk bilgigant går konkurs etter 40 år – 580 permittert

Den tyske VW-leverandøren Bohai Trimet i Harzgerode har gått konkurs. Dersom fabrikken ikke lar seg redde, vil 580 arbeidsplasser gå tapt etter 40 år....

Tesla i ny nedtur – 66 prosent av inntjeningen er borte

Elbilgiganten Tesla ble hardt rammet på inntjeningen i løpet av første kvartal 2025. Hele 66 prosent forsvant. Teslas økonomiske tall viser en betydelig nedgang...