Når veihjelp er nødvendig, skyldes det nesten i hvert tredje tilfelle en punktering. Nå viser tall fra Norge at elbildekk er verst.
En ny norsk undersøkelse fra NAF (Norges Bilforbund) avdekker en overraskende forskjell mellom elbiler og bensinbiler: Elbiler har betydelig høyere risiko for punkteringer.
Nesten 30 prosent av alle veihjelpanrop for elbiler skyldes punkteringer, mot kun 11 prosent for bensin- og dieselbiler.
– Det er flere grunner til at elbilister opplever punkteringer oftere enn andre sjåfører, sier Nils Sodal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF i en pressemelding .
Undersøkelsen peker på tre hovedårsaker til økt punkteringsrisiko for elbiler:
1. Vekt: Elbiler er generelt tyngre enn bensinbiler på grunn av de store batteriene. Den ekstra vekten gir større belastning på dekkene og øker risikoen for punktering.
2. Dekktype: Mange elbiler er utstyrt med lavprofildekk med større felger og mindre gummihøyde. Dette gir et moderne utseende, men gjør også dekkene mer sårbare for skarpe gjenstander på veien.
3. Trafikkmonster: Elbiler brukes ofte i byområder, hvor risikoen for å kjøre over glasskår, metallbiter og andre skarpe gjenstander er større.
En ekstra faktor som bidrar til problemet er at mange elbiler ikke er utstyrt med reservedekk.
I stedet sitter eierne ofte igjen med noe annet enn reparasjonsskum, som mange sjåfører er usikre på hvordan de skal bruke.
– Det har vært en trend over tid at flere ringer etter hjelp med et punktert dekk. Folk er ikke så selvhjulpne som de var før, sier Nils Sodal.
Ståle Frydenlund, seniorrådgiver og testleder i Elbilforeningen, påpeker imidlertid at også karosseri og dekkvalg spiller inn.
– Til syvende og sist bestemmes dekkslitasjen mest av sjåføren. Kjører du forsiktig, holder dekkene lenger, sier han.
Frydenlund anbefaler at elbilister som ønsker å minimere risikoen for punkteringer vurderer å bytte fra lavprofildekk og sørger for at de har riktig dekktrykk og hjulinnstillinger. Han understreker også viktigheten av å velge høykvalitetsdekk.
Selv om punkteringer er et hyppig problem for elbiler, er det ikke den hyppigste årsaken til veihjelp. Ifølge NAF er den primære årsaken utladede batterier.
– Selv elbiler har et lite 12-volts batteri som starter bilen. Dette batteriet kan forårsake problemer for enhver bilist, spesielt i kaldt vær. Dette kan unngås ved å vedlikeholde startbatteriet jevnlig vinterstid, sier Nils Sodal.