Siden 1. januar har danske og utenlandske lastebiler mรฅttet betale veiavgift i Danmark. Det betyr at myndighetene har satt opp mer overvรฅking.
Myndighetene har satt opp kameraer pรฅ seks nye steder i Danmark. Kameraene overvรฅker alle veiene, men de ser etter noe spesifikt.
Nemlig om vogntogene som kjรธrer forbi nรฅ ogsรฅ har betalt bompengene som ble innfรธrt 1. januar i รฅr til tross for voldsomme protester.
Det skriver Ritzau.
Gebyret skal betales pr kilometer. Men regjeringens nye lov skal ikke bare ramme danske lastebiler, derfor skanner de nye kameraene ogsรฅ utenlandske skilt.
I tillegg skal det settes opp 275 nye, mobile kontroller rundt omkring. Dersom avgiften ikke betales, koster det eieren av den enkelte lastebil en bot pรฅ 4.500 kroner.
Men det koster ogsรฅ staten enorme summer รฅ innfรธre den nye avgiften. Ifรธlge bransjeforeningen DTL โ danske lastebilfรธrere โ driver administrasjonen lobbyvirksomhet pรฅ opptil 300 millioner DKK hvert รฅr.
Planen er at bompengene skal dekke alle kilometer med asfalt i Danmark senest fรธrste januar 2028. Dette tilsvarer cirka 75.000 kilometer vei. Akkurat nรฅ gjelder avgiften kun lastebiler som veier 12 tonn eller mer, men fra 2027 reduseres vektgrensen til 3,5 tonn.
Det nye systemet, sammen med รธkte avgifter pรฅ bรฅde diesel og bensin, gjรธr at det blir betydelig dyrere รฅ vรฆre danske. Les mer om det her.
Samtidig รธker de periodiske avgiftene pรฅ alle personbiler i Danmark frem til 2026. Selv veteranbiler gรฅr ikke gratis.