Kinesiske merker skal overta Volkswagens fabrikker i Tyskland

En rekke kinesiske bilmerker er angivelig interessert i รฅ overta bilfabrikkene som Volkswagen legger ned allerede i รฅr.

Flere kinesiske bilmerker har uttrykt interesse for รฅ overta fabrikkene som Volkswagen planlegger รฅ stenge i Tyskland i lรธpet av 2025 og 2027. Dette er fabrikkene i Dresden og Osnabrรผck, hvor produksjonen er planlagt opphรธrt.

Nyhetsbyrรฅet Reuters melder at kinesiske bilprodusenter ser en mulighet til รฅ etablere seg i hjertet av den europeiske bilindustrien ved รฅ overta Volkswagens fabrikker.

En kilde nรฆr Volkswagen opplyser at selskapet er รฅpen for รฅ selge fabrikken i Osnabrรผck til en kinesisk kjรธper.

โ€“ VW ville vรฆre รฅpen for รฅ selge fabrikken i Osnabrรผck til en kinesisk kjรธper, sier kilden, med kunnskap om planene, til Reuters .

Volkswagen har imidlertid understreket at de fortsatt jobber med รฅ finne en lรธsning som sikrer en bรฆrekraftig fremtid for fabrikkene og tar hensyn til de ansattes interesser.

โ€“ Vi er fast bestemt pรฅ รฅ finne en fortsatt bruk for fabrikken. Mรฅlet mรฅ vรฆre en bรฆrekraftig lossing som tar hensyn til bedriftens og de ansattes interesser, sier en talsperson fra merkevaren til Reuters.

Overtakelsen av fabrikkene i Tyskland vil gi kinesiske bilmerker rask tilgang til det europeiske markedet. For Volkswagen vil et salg bety at de kan disponere eiendeler som ikke lenger er lรธnnsomme.

Spรธrsmรฅlet om et eventuelt salg er imidlertid politisk sensitivt. De siste รฅrene har den tyske regjeringen inntatt en mer kritisk holdning til Kina, og et salg av enkelte industrier til kinesiske selskaper kan skape motstand.

Tidligere kansler Angela Merkel fremmet et nรฆrt forhold til Kina, noe som kom tyske bilmerker til gode. I dag er situasjonen annerledes. Kinesiske forbrukere foretrekker i รธkende grad innenlandske elbiler, og salget av tyske biler i Kina har falt.

LES OGSร…: Populรฆr trafikkalarm bryter loven

Tysklands utenriksminister Annalena Baerbock beskrev nylig Kinas president Xi Jinping som en diktator og Kina som en rival. Denne endrede politiske situasjonen kan pรฅvirke beslutningen om et eventuelt salg av Volkswagens fabrikker.

For de tyske arbeiderne ved fabrikkene i Dresden og Osnabrรผck gir interessen fra kinesiske bilmerker et glimt av hรฅp.

โ€“ Jeg kunne tenke meg at vi skal produsere noe for et kinesisk selskap, men under VW-logoen og under VW-standarder. Dette er noen av forholdene, sier talsmann for IG Metall i Osnabrรผck, Stephan Soldanski.

Analytikere advarer imidlertid mot รฅ ha for hรธye forventninger. Den tyske regjeringen vil ha begrenset innflytelse over kinesiske eiere, og kinesiske bilfabrikker er ofte mer automatiserte enn de tradisjonelle tyske fabrikkene.

Det er ikke kjent hvordan situasjonen vil utvikle seg, men interessen fra kinesiske bilmerker understreker utfordringene den tyske bilindustrien stรฅr overfor.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Elon Musk kaller Teslas beslutningskorrupsjon

I USA er det besluttet at 64 av Teslas...

Ny nedtur for Tesla โ€“ taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen...

Bildelgiganten permitterer โ€“ nesten alle er borte

Bildelprodusenten Kongsberg Automotive, best kjent for Volvos Orrefors-girspak, permitterer...

Alle bilmerker i panikk โ€“ fรฅr ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter โ€“ sรฅ bilmerker...

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nรฅ utviklet det...

Aktuelt om bil โ€“ for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgรฅr to millioner รธkter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver mรฅned, og plattformene vรฅre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nรฅ kan du ogsรฅ nyte innholdet vรฅrt pรฅ norsk! Nyt vรฅre gratis bilnyheter - hver dag.

Formel 1 dropper banen som drepte Ayrton Senna

Den tradisjonelle Imola-banen er en saga blott i Formel 1 fra 2026, nรฅr den spanske hovedstaden Madrid tar over med et nytt gatelรธp pรฅ...

Dansk direktรธr slutter i amerikansk bilgigant

Danish Crown har utnevnt Jens Peter Clausen til ny administrerende direktรธr. Han kommer direkte fra en stilling i General Motors, og har med seg...

Tvinger folk til รฅ kjรธre elbiler โ€“ statens egne biler kjรธrer pรฅ diesel

I Danmark gรฅr bare fire av totalt 32 ministerbiler pรฅ strรธm. I England er det enda verre, viser en ny telling. Mens myndigheter rundt...

Sjef: Elektrisk BMW M3 fรฅr kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850 hestekrefter og kunstig motorlyd, men BMW oppgir at manuell girkasse ikke vil vรฆre en del...

Obligatorisk utstyr for fartsovertredelse ved passering av fotobokser

En sjรฅfรธr hevder nรฅ at assistansesystemet i bilen fikk den til รฅ akselerere foran en fotoboks, og at boten derfor er urettferdig. En ny...

Tesla ekspanderer i Danmark โ€“ bygger 3000 nye kvadratmeter

Interessen for Tesla Model Y og Model 3 er stor i Nordjylland. Derfor รฅpner Tesla et 3000 kvadratmeter stort senter i Aalborg for salg...

BYD tvinger sine ansatte til รฅ jobbe gratis

Nye anklager rammer bilmerket BYD. To tidligere ansatte forteller om systematisk utnyttelse, gratis overtid og ekstrem overvรฅking pรฅ fabrikken. Skrekkhistorier om gratis arbeid og...

Skjer 1. januar 2026 โ€“ disse bilene vil bli forbudt i miljรธsoner

Siden innfรธringen av miljรธsoner i 2008 har reglene blitt strammet inn flere ganger. Og 1. januar 2026 vil enda flere biler bli rammet av...

Nok en Tesla-sjef gรฅr av โ€“ stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiรธse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktรธr forlater...

Fรธrste danske ut av Le Mans โ€“ ยซJeg er knustยป

Michelle Gatting mรฅ gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerfรธreren, som kjรธrer for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen โ€“ pรฅ grunn av ett land

Etter flere รฅr med nedgang รธker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt pรฅ subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene mรฅ bruke 1 million pรฅ biler hvert fjerde รฅr

I fรธlge statens egne retningslinjer, som er presentert av den danske ร˜konomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til รฅ bruke nesten 1 million kroner...