En rekke kinesiske bilmerker er angivelig interessert i รฅ overta bilfabrikkene som Volkswagen legger ned allerede i รฅr.
Flere kinesiske bilmerker har uttrykt interesse for รฅ overta fabrikkene som Volkswagen planlegger รฅ stenge i Tyskland i lรธpet av 2025 og 2027. Dette er fabrikkene i Dresden og Osnabrรผck, hvor produksjonen er planlagt opphรธrt.
Nyhetsbyrรฅet Reuters melder at kinesiske bilprodusenter ser en mulighet til รฅ etablere seg i hjertet av den europeiske bilindustrien ved รฅ overta Volkswagens fabrikker.
En kilde nรฆr Volkswagen opplyser at selskapet er รฅpen for รฅ selge fabrikken i Osnabrรผck til en kinesisk kjรธper.
โ VW ville vรฆre รฅpen for รฅ selge fabrikken i Osnabrรผck til en kinesisk kjรธper, sier kilden, med kunnskap om planene, til Reuters .
Volkswagen har imidlertid understreket at de fortsatt jobber med รฅ finne en lรธsning som sikrer en bรฆrekraftig fremtid for fabrikkene og tar hensyn til de ansattes interesser.
โ Vi er fast bestemt pรฅ รฅ finne en fortsatt bruk for fabrikken. Mรฅlet mรฅ vรฆre en bรฆrekraftig lossing som tar hensyn til bedriftens og de ansattes interesser, sier en talsperson fra merkevaren til Reuters.
Overtakelsen av fabrikkene i Tyskland vil gi kinesiske bilmerker rask tilgang til det europeiske markedet. For Volkswagen vil et salg bety at de kan disponere eiendeler som ikke lenger er lรธnnsomme.
Spรธrsmรฅlet om et eventuelt salg er imidlertid politisk sensitivt. De siste รฅrene har den tyske regjeringen inntatt en mer kritisk holdning til Kina, og et salg av enkelte industrier til kinesiske selskaper kan skape motstand.
Tidligere kansler Angela Merkel fremmet et nรฆrt forhold til Kina, noe som kom tyske bilmerker til gode. I dag er situasjonen annerledes. Kinesiske forbrukere foretrekker i รธkende grad innenlandske elbiler, og salget av tyske biler i Kina har falt.
LES OGSร : Populรฆr trafikkalarm bryter loven
Tysklands utenriksminister Annalena Baerbock beskrev nylig Kinas president Xi Jinping som en diktator og Kina som en rival. Denne endrede politiske situasjonen kan pรฅvirke beslutningen om et eventuelt salg av Volkswagens fabrikker.
For de tyske arbeiderne ved fabrikkene i Dresden og Osnabrรผck gir interessen fra kinesiske bilmerker et glimt av hรฅp.
โ Jeg kunne tenke meg at vi skal produsere noe for et kinesisk selskap, men under VW-logoen og under VW-standarder. Dette er noen av forholdene, sier talsmann for IG Metall i Osnabrรผck, Stephan Soldanski.
Analytikere advarer imidlertid mot รฅ ha for hรธye forventninger. Den tyske regjeringen vil ha begrenset innflytelse over kinesiske eiere, og kinesiske bilfabrikker er ofte mer automatiserte enn de tradisjonelle tyske fabrikkene.
Det er ikke kjent hvordan situasjonen vil utvikle seg, men interessen fra kinesiske bilmerker understreker utfordringene den tyske bilindustrien stรฅr overfor.