En rekke kinesiske bilmerker er angivelig interessert i å overta bilfabrikkene som Volkswagen legger ned allerede i år.
Flere kinesiske bilmerker har uttrykt interesse for å overta fabrikkene som Volkswagen planlegger å stenge i Tyskland i løpet av 2025 og 2027. Dette er fabrikkene i Dresden og Osnabrück, hvor produksjonen er planlagt opphørt.
Nyhetsbyrået Reuters melder at kinesiske bilprodusenter ser en mulighet til å etablere seg i hjertet av den europeiske bilindustrien ved å overta Volkswagens fabrikker.
En kilde nær Volkswagen opplyser at selskapet er åpen for å selge fabrikken i Osnabrück til en kinesisk kjøper.
– VW ville være åpen for å selge fabrikken i Osnabrück til en kinesisk kjøper, sier kilden, med kunnskap om planene, til Reuters .
Volkswagen har imidlertid understreket at de fortsatt jobber med å finne en løsning som sikrer en bærekraftig fremtid for fabrikkene og tar hensyn til de ansattes interesser.
– Vi er fast bestemt på å finne en fortsatt bruk for fabrikken. Målet må være en bærekraftig lossing som tar hensyn til bedriftens og de ansattes interesser, sier en talsperson fra merkevaren til Reuters.
Overtakelsen av fabrikkene i Tyskland vil gi kinesiske bilmerker rask tilgang til det europeiske markedet. For Volkswagen vil et salg bety at de kan disponere eiendeler som ikke lenger er lønnsomme.
Spørsmålet om et eventuelt salg er imidlertid politisk sensitivt. De siste årene har den tyske regjeringen inntatt en mer kritisk holdning til Kina, og et salg av enkelte industrier til kinesiske selskaper kan skape motstand.
Tidligere kansler Angela Merkel fremmet et nært forhold til Kina, noe som kom tyske bilmerker til gode. I dag er situasjonen annerledes. Kinesiske forbrukere foretrekker i økende grad innenlandske elbiler, og salget av tyske biler i Kina har falt.
LES OGSÅ: Populær trafikkalarm bryter loven
Tysklands utenriksminister Annalena Baerbock beskrev nylig Kinas president Xi Jinping som en diktator og Kina som en rival. Denne endrede politiske situasjonen kan påvirke beslutningen om et eventuelt salg av Volkswagens fabrikker.
For de tyske arbeiderne ved fabrikkene i Dresden og Osnabrück gir interessen fra kinesiske bilmerker et glimt av håp.
– Jeg kunne tenke meg at vi skal produsere noe for et kinesisk selskap, men under VW-logoen og under VW-standarder. Dette er noen av forholdene, sier talsmann for IG Metall i Osnabrück, Stephan Soldanski.
Analytikere advarer imidlertid mot å ha for høye forventninger. Den tyske regjeringen vil ha begrenset innflytelse over kinesiske eiere, og kinesiske bilfabrikker er ofte mer automatiserte enn de tradisjonelle tyske fabrikkene.
Det er ikke kjent hvordan situasjonen vil utvikle seg, men interessen fra kinesiske bilmerker understreker utfordringene den tyske bilindustrien står overfor.