Porsches salg av elbiler henger etter. Sรฅ nรฅ undersรธker tyskerne muligheten for รฅ gjenopplive Macan som bensinbil, sier รธkonomidirektรธren.
Tyske Porsche er nรฅ sรฅ tett pรฅ salget av elbiler at folkene fra Zuffenhausen vurderer รฅ utstyre den nye, elektriske Macan med forbrenningsmotor.
Dette trekket har kommet nรฆrmere etter et betydelig fall i salget av Porsches elbiler, inkludert en halvering av salget av Taycan-modellen i lรธpet av 2024.
Nedgangen i elbilsalget har fรฅtt Porsche til รฅ revurdere merkevarens strategi om at 80 prosent av selskapets globale salg skal bestรฅ av elbiler i 2030. Det bekrefter finansdirektรธr Lutz Meschke overfor Autocar .
โ Vi undersรธker muligheten for รฅ utstyre noen av de opprinnelig planlagte elektriske modellene med hybriddrift eller forbrenningsmotorer i fremtiden.
En anonym kilde fra Porsche bekrefter at Macan er en av modellene som potensielt kan fรฅ en forbrenningsmotor.
โ Mottakelsen av den nye elektriske Macan har vรฆrt positiv, men vi har ennรฅ ikke sett dens langsiktige verdi, gitt de usikre markedsforholdene.
Kilden fortsetter:
โ Nedgangen i Taycan-salget fremhever ny markedsdynamikk. Vi kan ikke bare stole pรฅ tradisjonelle antakelser om forbrukeratferd.
Macan ble introdusert i 2013 og har lenge vรฆrt Porsches bestselger. Den nyeste versjonen av Macan er tilgjengelig โ i hvert fall i Europa โ utelukkende som elbil.
Porsche sier at det offisielt skyldes noen nye cybersikkerhetslover. Lover som versjonen med forbrenningsmotor ikke kan leve opp til. I andre land selges bilen fortsatt med bensinmotor.
LES OGSร : Sint bilist sendte boder verdt 500.000 kroner til naboen
โ Konseptuelle beslutninger blir tatt, men det som er klart er at vi er forpliktet til forbrenningsmotorer i mye lengre tid, sier Lutz Meschke.
ร gjeninnfรธre Macan med forbrenningsmotor, hvis tyskerne mener alvor med ideen, vil ikke vรฆre et gjennombrudd i bransjen. Fiat, som ogsรฅ er under press nรฅr det gjelder salg av elbiler, gjรธr det allerede med den lille 500-eren.
I lรธpet av 2025 fรฅr elbilen 500e selskap i modellprogrammet av en bensinhybrid. Akkurat nรฅ stรฅr imidlertid produksjonen av elbilen i stรฅ fordi salget gรฅr sรฅ dรฅrlig.
Faktisk gรฅr det sรฅ dรฅrlig og sรฅ sakte med รฅ tรธmme varehusene at den nordamerikanske importรธren i fjor tilbรธd sine kunder ยซgratisยป leasingavtaler. Det mรฅtte bare betales et meget stort registreringsgebyr til staten.