Flere bilmerker har forbud mot å selge sjåførdata

General Motors har fått beskjed om at de i en periode på fem år ikke må selge bilistenes data videre til tredjeparter. Forbudet rammer flere bilmerker.

Bilkonsernet General Motors har fått forbud mot å selge bilistenes data på i en periode på fem år.

Det amerikanske forbrukervernbyrået, Federal Trade Commission (FTC), har konkludert med at bilkonsernet og dens såkalte OnStar-tjeneste bryter loven.

FTC har avgjort at General Motors samlet inn og solgte sensitive data om sjåførenes plassering og kjørestil uten å spørre om tillatelse først. Dataene skal nå ikke selges til forbrukerrapporteringsbyråer på fem år.

– GM overvåket og solgte sjåførenes nøyaktige plasseringsdata og informasjon om kjørestil. Noen ganger så ofte som hvert tredje sekund.

– Med dette forbudet beskytter FTC amerikanernes privatliv og beskytter folk mot uhemmet overvåking, sier FTC-formann Lina M. Khan i en pressemelding om forbudet.

General Motors har allerede gjort endringer i datapolitikken, ifølge en pressemelding utstedt av bilgruppen.

Gruppen har suspendert sitt Smart Driver-program og avsluttet abonnementet på alle kunder i april 2024, etter at avisen The New York Times skrev at GM delte det svært personlige med forsikringsselskaper.

General Motors avsluttet også samarbeidet med analysefirmaene LexisNexis og Verisk i fjor. I september konsoliderte de mange av personvernreglene sine til ett enkelt, mer håndterbart dokument.

Men ifølge FTC informerte GM aldri sjåfører om hvilke typer data som ble samlet inn om dem. General Motors sa for eksempel ikke at alt fra hard oppbremsing til fartsovertredelser ble loggført.

Alle data som kunne selges videre til for eksempel analysebyråer, hvis arbeid forsikringsselskapene brukte i neste trinn for å heve prisene.

Forbudet innebærer at GM nå må «innhente bekreftende samtykke fra alle sine kunder dersom bilkonsernet ønsker å samle inn, bruke eller avsløre visse typer data fra correo-kjøretøy, der slikt er mulig».

General Motors skal også gi kundene mulighet til å deaktivere innsamling av data slik at bilmerket til enhver tid kan se hvor de enkelte bilene befinner seg.

I tillegg må kunder til enhver tid kunne varsle General Motors for å slette data som er samlet inn. Akkurat som kundene alltid skal ha tilgang til dataene om dem. GM er nå underlagt regelen i alle 50 delstater.

Bilprodusenter er under økende gransking fra statlige og føderale myndigheter når det gjelder å samle inn data om sjåfører. Det har allerede utløst minst én rettssak.

Texas statsadvokat Ken Paxton saksøkte GM i august i fjor, med påstand om at bilgruppen lurte sjåfører til frivillig å overlevere dataene deres. Paxton har også saksøkt forsikringsselskapet Allstate Insurance for å ha gjort noe lignende.

Datainnsamling og bruk er et sentralt tema i den moderne bilindustrien, og General Motors-saken viser at det er behov for økt fokus på forbrukerbeskyttelse og åpenhet i håndteringen av data.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Tesla skal levere seg selv til kunden – nå tror Anders endelig på det

Tesla-sjefen lover at nye biler snart vil kjøre direkte...

Elbil må akselerere av seg selv, sier Dodge

Den nye Dodge Charger Daytona selger ikke bare dårlig,...

Forhandler: 1 år gammel Alfa Romeo skal ruste

Det er helt normalt at en ett år gammel...

Kina truer europeiske bilmerker – kan stoppe elbiler

Kinas eksportrestriksjoner på sjeldne jordmetaller kan lamme bilproduksjonen i...

Ford taper 38 milliarder kroner på elbiler innen 2025

De har bygget elbiler i flere år. Men det...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...