Mitsubishi har saksøkt en av sine egne forhandlere fordi mannen har rådet kundene sine til å kjøre forbi Volkswagen i stedet.
Eieren av Karmart Mitsubishi i den amerikanske byen Burlington har blitt merket i nakken.
Mitsubishis ledelse i USA har funnet ut at forhandleren har anbefalt sine kunder å gå til Volkswagen i stedet.
Det skriver Auto News .
Ifølge media saksøker bilmerket spesifikt forhandleren sin fordi han skal ha brutt regler rundt virksomhetens utseende. Men mangelen på skilting og uniformer for de ansatte er langt fra det eneste Mitsubishi har vært sur på.
Forhandleren skal ha delt tomten sin med en Volkswagen-forhandler, som han har henvist sine egne kunder til.
Det japanske merket forsvarer de juridiske skrittene det nå tar mot forhandleren, og sier at det er "nødvendig for å beskytte integriteten til virksomheten og unngå forvirring fra publikum".
Det er ikke første gang at et bilmerke har falt på sine egne forhandlere. Sånt skjer også hjemme. I begynnelsen av januar 2024 kastet 11 bilforhandlere KW Bruun-gruppen, i dag kalt Wismo Group, ut av hele landet. Les mer om det her .
Bare noen måneder senere måtte politiet for andre gang samme år få tak i en 75 år gammel bilforhandler, som er mistenkt for å stå bak flere branner. Blå. i en sykkelbutikk som den eldre mannen hadde tuppet med bensin.
Andre bilmerker skal ikke kjempes mot forhandlere, men sinte aktivister. Senest har Teslas fabrikk i utkanten av Berlin blitt utsatt for hærverk fra flere grupper av aktivister, som brukte projektorer til å kaste den nazistiske «Heil»-hilsenen på fabrikkens fasade.
– Det er urovekkende at en fabrikk av denne størrelsen ikke oppdager en slik handling, sier en representant fra aktivistgruppen Center for Political Beauty til det tyske mediet Der Spiegel.
Politiet i Tyskland må nå undersøke om aktivistene har gjort noe ulovlig ved å kaste opp den velkjente nazihilsenen på fabrikkfasaden. Aktivistene hevder selv at Tesla ikke reagerte på handlingene deres.