En ny tysk test bekrefter det andre ogsรฅ har konkludert med โ nemlig at elbiler har mer enn vanskelig for รฅ holde det bilmerkene lover.
En ny tysk test avslรธrer elbilenes stรธrste svakhet. Ved kjรธring pรฅ motorvei og ved lave temperaturer opplever elbiler en betydelig reduksjon i rekkevidden.
Testresultater viser at flere biler mistet over halvparten av sin annonserte rekkevidde. Verst var den allerede skandalerammede Toyota Bz4X.
Det gjennomfรธres jevnlig flere tester for รฅ undersรธke hvordan elbiler presterer under vinterforhold. Tidligere har den norske organisasjonen NAF og magasinet Motor gjennomfรธrt omfattende tester der elbiler ble kjรธrt kortsluttet til batteriet var helt utladet.
I nordmennenes siste test oppnรฅdde Polestar 3 det beste resultatet med kun et lite avvik i rekkevidde. Peugeot E-3008 hadde derimot det stรธrste avviket pรฅ 32 prosent.
Den tyske bilorganisasjonen ADAC har nรฅ undersรธkt hvordan elbiler reagerer pรฅ lave temperaturer og motorveitrafikk.
Testen ble utfรธrt i et klimakammer, hvor 25 elbiler med en offisiell WLTP-rekkevidde pรฅ over 500 kilometer ble utsatt for en 580 kilometer lang motorveitur ved en temperatur pรฅ 0 grader.
WLTP-rekkevidden, som bilene rapporteres med, bestemmes typisk pรฅ en fastsatt rute i testanlegg hvor temperaturen holdes pรฅ 23 grader Celsius.
De faktiske resultatene fra testen viste imidlertid at vind- og vรฆrforhold hadde en betydelig negativ effekt pรฅ rekkevidden til elbiler. Kun รฉn bil fullfรธrte turen uten รฅ lade opp, nemlig Mercedes EQS, som hadde 18 kilometer igjen pรฅ batteriet etter turen.
Sju biler fullfรธrte testen med ett stopp, mens ni biler mรฅtte lades to ganger. ร tte av bilene mรฅtte lade tre ganger for รฅ fullfรธre testen.
Ifรธlge ADAC spiller batteristรธrrelse en vesentlig rolle, men det er ikke den eneste avgjรธrende faktoren.
โ Ja, batteristรธrrelse spiller en stor rolle. Men ikke bare. Mercedes sin rekkevidde er faktisk ogsรฅ stor fordi Mercedes EQS har det laveste drivstofforbruket, skriver ADAC.
Modellen som oppnรฅdde det minste avviket i testen var Nio ET5, som hadde et rekkeviddetap pรฅ 20,9 prosent.
Porsche Taycan kom pรฅ andreplass med et avvik pรฅ 24,5 prosent. Tesla Model 3, som tidligere har prestert godt i lignende tester, endte pรฅ tiendeplass med et rekkeviddetap pรฅ 39,8 prosent.
Resultatene for de dรฅrligste bilene i testen var slรฅende. Dรฅrligst presterte Toyota BZ4X med et avvik pรฅ 53,8 prosent. Volvo EC40 og MG4 opplevde ogsรฅ et rekkeviddetap pรฅ mer enn halvparten av den oppgitte WLTP-serien.
Jeg forstรฅr! Her er tabellen med samme informasjon og oppsett som pรฅ bildet:
Bilmodell | Offisiell WLTP-rekkevidde (i km) | Oppnรฅdd rekkevidde (i km) | Avvik, % |
---|---|---|---|
NIO ET5 | 532 | 421 | -20.9 |
Porsche Taycan | 667 | 504 | -24.5 |
Mercedes-Benz EQS 450+ | 817 | 582/118* | -26.6 |
Audi S e-tron GT | 605 | 398 | -34.3 |
BMW iX xDrive50 | 633 | 413 | -34.8 |
VW ID.7 PRO S | 700 | 436 | -37,8 |
Lotus Emeya | 540 | 335 | -38 |
Lucid Air Grand Touring | 839 | 518 | -38,3 |
Nissan Ariya 87 | 516 | 314 | -39,2 |
Tesla modell 3 | 702 | 423 | -39,8 |
Kia EV6 | 586 | 350 | -40,3 |
GWM ORA 07 | 520 | 304 | -41,6 |
Xpeng G6 | 570 | 325 | -43 |
Hyundai Ioniq 6 | 614 | 344 | -44 |
Skoda Enyaq | 566 | 316 | -44,2 |
Polestar 2 | 632 | 349 | -44,8 |
Cupra fรธdt | 594 | 325 | -45,3 |
Genesis GV60 | 517 | 278 | -46,3 |
Ford Explorer | 627 | 332 | -47,1 |
Renault Scenic E-Tech | 594 | 314 | -47,2 |
BYD segl | 570 | 294 | -48,5 |
Peugeot e-3008 | 518 | 263 | -49,3 |
Volvo EC40 | 569 | 285 | -50 |
MG 4 | 520 | 254 | -51,2 |
Toyota bZ4X | 504 | 233 | -53,8 |
Merk: Tabellen viser at oppnรฅdd rekkevidde for elbiler ofte er betydelig lavere enn den offisielle rekkevidden i henhold til WLTP. Kilde: ADAC