Det er stor forskjell på hvordan korskoleelever består koreksamen på landsbasis. Det viser en ny beregning fra Transportstyrelsen.
En ny rapport fra det danske trafikktilsynet gir innsikt i hvor mange som stryker på førerprøven i ulike områder av Danmark.
Tallene viser betydelige regionale forskjeller i beståttprosentene, noe som indikerer at flere faktorer kan påvirke resultatet av koreksamen.
Dette kommer frem i en pressemelding fra Autopart24, som har fått innsyn i tallene.
I København-området er andelen søkere som stryker på førerprøven høyest. Nesten halvparten av alle studenter i disse områdene opplever å stryke på koreksamen. Dette står i kontrast til andre deler av landet, hvor beståttprosenten er betydelig høyere.
Den danske Vegtrafikkstyrelsens rapport, som er levert til Autoparts24, avslører at København Nord har den høyeste andelen strykende førerprøver med nesten 48 prosent.
København Sør og Midtsjælland følger etter med henholdsvis 46 og 44 prosent. Disse tallene er betydelig høyere sammenlignet med andre regioner.
Øst-Jylland har lavest andel søkere som stryker på førerprøven. Her må 23 prosent av studentene ta eksamen på nytt. Sør- og Sønderjylland og Vest-Jylland ligger i mellom med henholdsvis 26 og 29 prosent av ikke beståtte førerprøver.
Direktør i Autoparts24, Troels Meier, mener de regionale forskjellene trolig skyldes flere faktorer. Han understreker at kjøring generelt er mer nødvendig utenfor større byer, noe som kan gi mer trening og rutine.
Samtidig kan de roligere trafikkforholdene i disse områdene gi bedre mulighet til å bli kjent med bilen og trafikken. Å kjøre i urbane områder som København kan derimot være mer stressende og komplekst, noe som kan påvirke ytelsen under førerprøven.
– Samlet sett er det mye viktigere å kunne kjøre bil utenfor de større byene, og det er nok roligere forhold for å bli kjent med bilen og trafikken, mens det tvert imot er mye mer belastende å kjøre i for eksempel København, sier Troels Meier.
Et kommende lovforslag som vil tillate 17-åringer å kjøre uledsaget på dagtid etter en prøveordning forventes å tre i kraft sommeren 2025. Troels Meier ser flere potensielle fordeler med det forslaget.
– Spesielt i avsidesliggende strøk kan dette gi ungdom en helt annen mobilitet og nye muligheter for arbeid og utdanning, og samtidig er det med på å gjøre dem enda dyktigere sjåfører før den avsluttende førerprøven, sier han.