Det er her de fleste stryker på førerprøven i Danmark

Det er stor forskjell på hvordan korskoleelever består koreksamen på landsbasis. Det viser en ny beregning fra Transportstyrelsen.

En ny rapport fra det danske trafikktilsynet gir innsikt i hvor mange som stryker på førerprøven i ulike områder av Danmark.

Tallene viser betydelige regionale forskjeller i beståttprosentene, noe som indikerer at flere faktorer kan påvirke resultatet av koreksamen.

Dette kommer frem i en pressemelding fra Autopart24, som har fått innsyn i tallene.

I København-området er andelen søkere som stryker på førerprøven høyest. Nesten halvparten av alle studenter i disse områdene opplever å stryke på koreksamen. Dette står i kontrast til andre deler av landet, hvor beståttprosenten er betydelig høyere.

Den danske Vegtrafikkstyrelsens rapport, som er levert til Autoparts24, avslører at København Nord har den høyeste andelen strykende førerprøver med nesten 48 prosent.

København Sør og Midtsjælland følger etter med henholdsvis 46 og 44 prosent. Disse tallene er betydelig høyere sammenlignet med andre regioner.

Øst-Jylland har lavest andel søkere som stryker på førerprøven. Her må 23 prosent av studentene ta eksamen på nytt. Sør- og Sønderjylland og Vest-Jylland ligger i mellom med henholdsvis 26 og 29 prosent av ikke beståtte førerprøver.

Direktør i Autoparts24, Troels Meier, mener de regionale forskjellene trolig skyldes flere faktorer. Han understreker at kjøring generelt er mer nødvendig utenfor større byer, noe som kan gi mer trening og rutine.

Samtidig kan de roligere trafikkforholdene i disse områdene gi bedre mulighet til å bli kjent med bilen og trafikken. Å kjøre i urbane områder som København kan derimot være mer stressende og komplekst, noe som kan påvirke ytelsen under førerprøven.

– Samlet sett er det mye viktigere å kunne kjøre bil utenfor de større byene, og det er nok roligere forhold for å bli kjent med bilen og trafikken, mens det tvert imot er mye mer belastende å kjøre i for eksempel København, sier Troels Meier.

Et kommende lovforslag som vil tillate 17-åringer å kjøre uledsaget på dagtid etter en prøveordning forventes å tre i kraft sommeren 2025. Troels Meier ser flere potensielle fordeler med det forslaget.

– Spesielt i avsidesliggende strøk kan dette gi ungdom en helt annen mobilitet og nye muligheter for arbeid og utdanning, og samtidig er det med på å gjøre dem enda dyktigere sjåfører før den avsluttende førerprøven, sier han.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Spillapper: Hvorfor mobilfokuserte strategier trives i Danmark

Spillapper blomstrer blant danske spillere – og har faktisk...

10 år gammelt forbud fungerer ikke – tyverier øker

Siden 2015 har det vært et lovkrav at bilskiltene...

Volvo må låne 4 milliarder kroner for å lage elbiler

Volvo Cars har nok en gang blitt tvunget til...

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

Politiet gir opp – disse sjåførene får ikke fartsbøter

Svensk politi må gi opp fartsbøter fra ATK-biler. De...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...

Bugattis nyeste modell koster «bare» 1,7 millioner kroner

Den nye Bugatti Calandre er en klokke til 1,7 millioner kroner. Klokken, inspirert av Type 41 Royale, er kun produsert i 99 eksemplarer. Hvis...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive bøter. Turister risikerer nå å miste førerkortet etter bare tre overtredelser. En ferie i Hellas...

Lamborghini står for 60 prosent av Audis fortjeneste

Lamborghini lager langt færre biler, men er en langt bedre forretning enn morselskapet Audi AG. Sammen med Bentley står italienerne for 60 prosent av...