I hovedstaden Oslo vil politikerne ha lov til รฅ forby alle fossilbiler fra sentrum allerede i 2027.
Fossile biler kan bli forbudt i Oslos indre by fra 2027. Det รธnsker i hvert fall politikerne i Norges hovedstad.
Bystyret i Oslo jobber med รฅ innfรธre nullutslippssoner for nรฆringstransport i byen. Det betyr at kun kjรธretรธy som gรฅr pรฅ strรธm fรฅr adgang.
Bystyret har bedt den norske regjeringen om รฅ fรฅ nรธdvendige fullmakter til รฅ innfรธre forbudet sรฅ snart som mulig.
Det melder nyhetsbyrรฅet NBT .
Oslo har lenge jobbet for รฅ forby fossildrevne kjรธretรธy, men har manglet stรธtte fra regjeringen. Nรฅ ser det ut til at regjeringen er mer รฅpen for รฅ gi byer flere muligheter for รฅ redusere utslipp og forbedre luftkvaliteten.
โ Det viktigste for oss nรฅ er รฅ fรฅ pรฅ plass nullutslippssonen for gods og nรฆringstransport. Det er de som bidrar til de store utslippene, og det er der utskiftingen av kjรธretรธyparken gรฅr for sakte, sier miljรธ- og samferdselsbyrรฅd Marit Kristine Vea (V).
Hun understreker at det er behov for en klar dato for nรฅr forbudet trer i kraft.
– Vi trenger en date. Godstransport er den stรธrste kilden til utslipp, og vi mรฅ fรฅ fart pรฅ overgangen fra diesel- og bensinbiler til elbiler, sier Vea.
Allerede i 2023 ble det gjennomfรธrt en utredning av fossilfri sone i Oslo under det rรธdgrรธnne byrรฅdet. Den gang foreslo Miljรธstyrelsen at kjรธretรธyer med fossilt brensel skulle forbys innenfor Ring 2. Dette skulle starte med varebiler og lastebiler i 2025 og deretter gjelde for personbiler senest i 2027.
Nรฅ kommer det et forslag fra Vea om at en forbudssone i indre by kan bli en realitet i 2027 eller 2028. Hun understreker imidlertid at nรฆringslivet mรฅ ha tid til รฅ forberede seg pรฅ et slikt forbud.
Ifรธlge Vea er forbud mot fossildrevne personbiler ikke lenger aktuelt. Hun mener det er viktigere รฅ satse pรฅ nรฆringstransport, da det stรฅr for en stor del av de totale utslippene i byen.
โ Fossildrevne varebiler kan bli forbudt i Oslos indre by allerede i 2027 eller 2028, sier samferdselsbyrรฅden.
Det er fortsatt ukjent hvordan et eventuelt forbud vil bli hรฅndhevet og hvilke konsekvenser det vil fรฅ for selskapene og enkeltpersoner som berรธres av det.
Det er ogsรฅ uklart om et forbud i Oslo vil ha betydning for andre byer i Norge eller i utlandet. Her hjemme har regjeringen varslet et lovforslag som vil gjรธre det vanskeligere for kommunene รฅ jakte pรฅ sjรฅfรธrer. Les mer om det her .