12. februar, 2025

BMW lover: V8-motoren er kommet for å bli

Verken BMWs berømte straight-sekser eller V8-motoren kommer noe sted. Særlig sistnevnte er en for god forretning til å kastes på gulvet, sier sjefen.

Selv om nedbemanning fortsatt betyr mindre slagvolum og færre sylindre, nekter BMW å legge V8-motoren i graven.

Dette skyldes først og fremst etterspørsel fra sjåfører i USA og Midtøsten, som setter pris på den særegne lyden og kraften som bare en V8-motor kan levere.

BMWs utviklingssjef, Frank Weber, sier i et nytt intervju med Automotive News at V8-motoren er kommet for å bli.

Han forklarer at selv om en elektrifisert inline-sekser kan levere samme ytelse, foretrekker mange kunder den jevne gang, lyden og følelsen til en V8-motor. Og at det spesielt er amerikanerne som er gale etter motortypen.

Det er imidlertid også andre faktorer som spiller inn. Utslippsregelverket er generelt mer avslappet i USA og Midtøsten enn i Europa.

Det kan bety at enkelte BMW-modeller i fremtiden vil tilbys med V8-motor i USA, mens BMW må kutte ned hjemme i Europa.

Faktisk har det allerede skjedd. BMW 760i selges ikke i EU med mindre du velger den pansrede og vesentlig dyrere 7-serien i Protection-utgaven.

Det er fortsatt ukjent hvilke fremtidige BMW-modeller som får V8-motor. Prototyper av neste generasjons X5 har blitt oppdaget testing.

Samtidig meldes det at BMW også skal fornye X6 og X7. De tre SUV-ene forventes å beholde minst åtte sylindre i USA. Twin-turbo 4,4-liters motoren vil sannsynligvis forbli på programmet i Midtøsten og andre deler av verden med mer avslappede utslippskrav.

I den andre enden av skalaen nøyer BMW i Europa seg med tresylindrede motorer. Små maskiner på halvannen liter, også tilgjengelig i ulike Mini-modeller.

En tresylindret motor finnes ikke i en BMW som selges i USA. Men motoren sto på programmet her i 2015 i 3-serien kjent som F30.

Noe mange – både journalister og kunder – fant merkelig i en bil som generelt markedsføres som en «sporty sedan». Den 3-sylindrede 3-serien varte ikke lenger enn ansiktsløftningen. På denne måten er den minste motoren nå igjen en 1,6-liters 4-sylindret motor.

Latest

Don't miss

Overvåker bilmerkene – nå skal de sparke 1000 personer

EPA – eller Environmental Protection Agency – som håndhever...

Audi har ingen løsning for brennbare elbiler

Audi risikerer å bli saksøkt for milliarder av kroner....

Har stått stille i 5 år – ingen vil eie sjeldne Nissan

Bilen har kun tilbakelagt 362 kilometer siden den rullet...

Det er her de fleste stryker på førerprøven i Danmark

Det er stor forskjell på hvordan korskoleelever består koreksamen...

Media: Max Verstappen får ny lagkamerat

Det engelske mediet The Mirror er ikke i tvil...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Kort av kollaps – kinesisk bilmerke steg med 85 %

En mulig fusjon mellom to av de største statseide bilmerkene i Kina førte til at aksjene i ett av dem steg med 85 prosent...

Økonom: Folk i fossilbiler er dummere end andre

Folk i fossilbiler er dummere enn andre. I hvert fall ifølge den svenske økonomen Claes Hemberg. – Elbileiere er smartere og er ikke redde...

Ford stopper utviklingen av elbil – for å spare milliarder

Hver dag taper Ford 100 millioner kroner på elbiler. For å redusere noen av tapene har direktøren stoppet utviklingen av en ny elektrisk SUV....

Formel 1-stjerne kjøper privatjet for 350 000 000 DKK.

Med en lønn på rundt en halv milliard kroner i året har Max Verstappen nok penger til å kjøpe seg et nytt privatfly. Fire...

Regjeringen: Elbiler må ha enda flere fordeler

Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke kategorisere tunge, elektriske varebiler som små lastebiler på forsøksbasis. Dette vil tillate flere å kjøre...

Avslørt: Toyota sikrer seg navnet "GR Celica"

Det har lenge vært en åpen hemmelighet at Toyota jobber med en ny Celica. Nå har japanerne sikret seg navnet «GR Celica». Toyota Celica...

Studie: Adaptiv cruisekontroll er skyld i flere ulykker

Adaptiv cruisekontroll er like hatet som den er elsket. Men nå viser en ny studie at det faktisk er skyld i flere ulykker. Dette...

Mercedes sin oppfinnelse advarer mot skitne biler

Mercedes har søkt patent på en oppfinnelse som kan advare sjåfører om at det nå er på tide å vaske bilen. Så når bilen...

På vei mot Danmark – elbil taper 39 % i verdi på 6 måneder

Nio floppet i Danmark. Men konsernets bilmerke Onvo er på vei mot våre grenser. Ifølge kineserne venter forferdelige verditap. Den kinesiske elbilen Onvo L60,...

Bilgiganten viser nå annonser i splitter nye biler

Annonser er kommet for å bli. Og nå har Stellantis Group bestemt seg for å vise dem i splitter nye biler. Du starter i...

Peugeot svelger feil – danske eiere får garanti

Det var en kostbar feil for Peugeot i Danmark å nekte 8 års garanti, som importen ellers tilbød markedet. Nå skal eierne få det...

Dansker må foretrekke elbiler, krever statsråd

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) har åpent sagt at han vil jobbe for å holde avgiften på elbiler nede. Dansker bør foretrekke elbiler, sier han....