Verken BMWs berømte straight-sekser eller V8-motoren kommer noe sted. Særlig sistnevnte er en for god forretning til å kastes på gulvet, sier sjefen.
Selv om nedbemanning fortsatt betyr mindre slagvolum og færre sylindre, nekter BMW å legge V8-motoren i graven.
Dette skyldes først og fremst etterspørsel fra sjåfører i USA og Midtøsten, som setter pris på den særegne lyden og kraften som bare en V8-motor kan levere.
BMWs utviklingssjef, Frank Weber, sier i et nytt intervju med Automotive News at V8-motoren er kommet for å bli.
Han forklarer at selv om en elektrifisert inline-sekser kan levere samme ytelse, foretrekker mange kunder den jevne gang, lyden og følelsen til en V8-motor. Og at det spesielt er amerikanerne som er gale etter motortypen.
Det er imidlertid også andre faktorer som spiller inn. Utslippsregelverket er generelt mer avslappet i USA og Midtøsten enn i Europa.
Det kan bety at enkelte BMW-modeller i fremtiden vil tilbys med V8-motor i USA, mens BMW må kutte ned hjemme i Europa.
Faktisk har det allerede skjedd. BMW 760i selges ikke i EU med mindre du velger den pansrede og vesentlig dyrere 7-serien i Protection-utgaven.
Det er fortsatt ukjent hvilke fremtidige BMW-modeller som får V8-motor. Prototyper av neste generasjons X5 har blitt oppdaget testing.
Samtidig meldes det at BMW også skal fornye X6 og X7. De tre SUV-ene forventes å beholde minst åtte sylindre i USA. Twin-turbo 4,4-liters motoren vil sannsynligvis forbli på programmet i Midtøsten og andre deler av verden med mer avslappede utslippskrav.
I den andre enden av skalaen nøyer BMW i Europa seg med tresylindrede motorer. Små maskiner på halvannen liter, også tilgjengelig i ulike Mini-modeller.
En tresylindret motor finnes ikke i en BMW som selges i USA. Men motoren sto på programmet her i 2015 i 3-serien kjent som F30.
Noe mange – både journalister og kunder – fant merkelig i en bil som generelt markedsføres som en «sporty sedan». Den 3-sylindrede 3-serien varte ikke lenger enn ansiktsløftningen. På denne måten er den minste motoren nå igjen en 1,6-liters 4-sylindret motor.