12. februar, 2025

Avslørt: Toyota sikrer seg navnet "GR Celica"

Det har lenge vært en åpen hemmelighet at Toyota jobber med en ny Celica. Nå har japanerne sikret seg navnet «GR Celica».

Toyota Celica gjør comeback. Og nå er bilen enda nærmere enn noen gang før. Toyota har varemerkebeskyttet navnet GR Celica.

Dette tyder på at den kommende modellen blir en del av Toyotas GR-program av ytelsesbiler.

Varemerket er registrert av Toyota Motor Corporation i Brasil. Søknaden er datert 15. januar, og den ble offentliggjort av myndighetene 4. februar i år.

Dette melder mediet Drive .

Registreringen gir ingen ytterligere informasjon om den kommende, åttende generasjonen av sportsbilen. Bare navnet er på plass. I hvert fall offisielt.

At Toyota har sikret seg varemerket i Brasil indikerer at GR Celica kan bli solgt i Sør-Amerika. Andre potensielle markeder er Japan og Europa.

Tilgjengelighet avhenger av Toyotas overordnede strategi. Det avhenger også av om bilens drivlinje overholder regionale utslippskrav. Og det er enda vanskeligere enn å sikre seg et navn. Spesielt i Europa.

Ryktene om en retur av Celica har vært utbredt i årevis. Den syvende generasjonen ble avviklet i 2006 uten en direkte etterfølger.

Toyota bekreftet i november 2024 at Celica er på vei. Dette skjedde på et offentlig arrangement i Japan, hvor en senior ansatt snakket om den kommende bilen.

En ny turboladet 2,0-liters firesylindret motor er under utvikling hos Toyota. Den motoren vil mest sannsynlig lande i den kommende Celica.

Flere medier har allerede antydet at det vil være flere versjoner av den motoren. Toyota vil bruke en til racing, mens en annen vil gå inn i gatebiler. Likevel må sistnevnte ha minst 400 hestekrefter for å gjøre det bra.

Hvis dette er tilfelle, vil drivverket sannsynligvis bli kombinert med firehjulsdrift. Akkurat som vi ellers kjenner Celica-modellen for.

Det er mulig at systemet blir det samme som det rallyinspirerte GR-Four systemet. Et system som allerede er tilgjengelig i GR Yaris og GR Corolla.

Toyota Celica forventes å bli solgt sammen med neste generasjon GR 86. Det er imidlertid fortsatt ukjent når den nye Toyota Celica offisielt presenteres.

Det er heller ingen informasjon om prisen på den kommende Toyota Celica. Det er heller ikke kjent hvordan den endelige utformingen av Toyota Celica vil se ut.

Vi kan imidlertid trygt regne med en dyr bil i Danmark. Hvis bilen kommer hit. På grunn av utslippsbaserte avgiftsregler koster den lille GR Yaris nesten 800.000 kroner i Danmark, mens pensjonistklare Supra løper opp i over 1 million kroner.

Latest

Don't miss

Mercedes sin oppfinnelse advarer mot skitne biler

Mercedes har søkt patent på en oppfinnelse som kan...

Studie: Bilister vil bare ha veldig billige kinesiske biler

Hvis bilene kommer fra Kina, må de være ekstremt...

Donald Trump forbyr statlige subsidier til ladestasjoner

USAs nye president Donald Trump har beordret myndighetene til...

Porsche i U-sving – med mer fokus på forbrenningsmotoren

Elektrifiseringen har sklidd i bakgrunnen hos Porsche i Zuffenhausen....

BMW: 4 sylindre er rett og slett ikke godt nok i en M3

I motsetning til Mercedes-AMG, insisterer BMWs M-divisjon på at...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

BMW: 4 sylindre er rett og slett ikke godt nok i en M3

I motsetning til Mercedes-AMG, insisterer BMWs M-divisjon på at 4 sylindre bare ikke er bra nok. Det gjør heller ikke C63-konkurrenten M3. Mens den...

Retro-Revyen 2025: Årets ultimate bok for klassiske entusiaster

Er du gal etter klassiske biler, muskuløse motorer og en god dose bilnostalgi? Da er det gode nyheter fra Retro-Revyen! Retro-Revyen 2025 har nettopp...

Kort av kollaps – kinesisk bilmerke steg med 85 %

En mulig fusjon mellom to av de største statseide bilmerkene i Kina førte til at aksjene i ett av dem steg med 85 prosent...

Økonom: Folk i fossilbiler er dummere end andre

Folk i fossilbiler er dummere enn andre. I hvert fall ifølge den svenske økonomen Claes Hemberg. – Elbileiere er smartere og er ikke redde...

Ford stopper utviklingen av elbil – for å spare milliarder

Hver dag taper Ford 100 millioner kroner på elbiler. For å redusere noen av tapene har direktøren stoppet utviklingen av en ny elektrisk SUV....

Formel 1-stjerne kjøper privatjet for 350 000 000 DKK.

Med en lønn på rundt en halv milliard kroner i året har Max Verstappen nok penger til å kjøpe seg et nytt privatfly. Fire...

Regjeringen: Elbiler må ha enda flere fordeler

Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke kategorisere tunge, elektriske varebiler som små lastebiler på forsøksbasis. Dette vil tillate flere å kjøre...

Studie: Adaptiv cruisekontroll er skyld i flere ulykker

Adaptiv cruisekontroll er like hatet som den er elsket. Men nå viser en ny studie at det faktisk er skyld i flere ulykker. Dette...

Mercedes sin oppfinnelse advarer mot skitne biler

Mercedes har søkt patent på en oppfinnelse som kan advare sjåfører om at det nå er på tide å vaske bilen. Så når bilen...

På vei mot Danmark – elbil taper 39 % i verdi på 6 måneder

Nio floppet i Danmark. Men konsernets bilmerke Onvo er på vei mot våre grenser. Ifølge kineserne venter forferdelige verditap. Den kinesiske elbilen Onvo L60,...

Bilgiganten viser nå annonser i splitter nye biler

Annonser er kommet for å bli. Og nå har Stellantis Group bestemt seg for å vise dem i splitter nye biler. Du starter i...

Peugeot svelger feil – danske eiere får garanti

Det var en kostbar feil for Peugeot i Danmark å nekte 8 års garanti, som importen ellers tilbød markedet. Nå skal eierne få det...