Hver dag taper Ford 100 millioner kroner på elbiler. For å redusere noen av tapene har direktøren stoppet utviklingen av en ny elektrisk SUV.
Ford har besluttet å stoppe utviklingen av en ny elbil for å redusere alvorlige økonomiske tap. Hver dag taper bilmerket 100 millioner kroner i elbilavdelingen – også kjent som Model-e.
Stansingen av utviklingen av en ny syvseters SUV er et svar på en nedgang i etterspørselen etter elbiler i flere land. Samtidig får det det amerikanske merket til generelt å justere målene sine når det gjelder elbiler.
Det skriver Bloomberg .
Ford hadde tidligere et mål om å produsere to millioner elbiler årlig innen 2026, men det målet er nå forlatt, ifølge Bloomberg.
Merkets administrerende direktør Jim Farley sier han har gitt ordre om å stenge utviklingen fordi sjuseters bilen ikke vil tilføre noe til bunnlinjen.
Akkurat nå er Fords toppprioritet å redusere alle kostnader betraktelig når det kommer til elbiler.
Styreleder Bill Ford sier selskapet jobber intensivt for å gjøre elbiler rimeligere.
For å nå det målet har Ford ansatt en tidligere Tesla-sjef hvis eneste oppgave er å sette sammen et team av ingeniører for å utvikle en serie nye elbiler til en pris på under 30 000 dollar. Det tilsvarer 216.000 danske kroner.
Til sammenligning hevder Volkswagen at de er på vei med minst én elbil til 20.000 euro. I dansk valuta tilsvarer dette 150.000 kroner. Tyskerne håper at den ene bilen alene kan slette deres enorme gjeld. Les mer om det her .
Samtidig satser Ford på elbiler med rekkeviddeforlengere, hvor en bensinmotor hele tiden holder på strømmen til batteriet. I teorien burde det kurere enhver form for rekkeviddeangst.
Fords skroting av en ny elbil gjenspeiler utfordringene bilmerker generelt står overfor for tiden. Mange av dem har problemer med å tjene penger på elbiler i det hele tatt. Samtidig presser stadig flere bilmerker hverandre ut av markedet.
Xpengs administrerende direktør Xiaopeng He er for eksempel ikke i tvil om at flere, spesielt kinesiske, bilmerker vil gjøre det innen bare 10 år. Perioden mellom 2025 og 2027 blir spesielt tøff, heter det.
– Fra 300 oppstartsbedrifter eksisterer det nå færre enn 50 bedrifter, og bare 40 av dem selger faktisk biler hvert år.
"Jeg tror personlig at det bare vil være syv store bilselskaper igjen om ti år," forklarte han til The Straits Times.