Ford stopper utviklingen av elbil – for å spare milliarder

Hver dag taper Ford 100 millioner kroner på elbiler. For å redusere noen av tapene har direktøren stoppet utviklingen av en ny elektrisk SUV.

Ford har besluttet å stoppe utviklingen av en ny elbil for å redusere alvorlige økonomiske tap. Hver dag taper bilmerket 100 millioner kroner i elbilavdelingen – også kjent som Model-e.

Stansingen av utviklingen av en ny syvseters SUV er et svar på en nedgang i etterspørselen etter elbiler i flere land. Samtidig får det det amerikanske merket til generelt å justere målene sine når det gjelder elbiler.

Det skriver Bloomberg .

Ford hadde tidligere et mål om å produsere to millioner elbiler årlig innen 2026, men det målet er nå forlatt, ifølge Bloomberg.

Merkets administrerende direktør Jim Farley sier han har gitt ordre om å stenge utviklingen fordi sjuseters bilen ikke vil tilføre noe til bunnlinjen.

Akkurat nå er Fords toppprioritet å redusere alle kostnader betraktelig når det kommer til elbiler.

Styreleder Bill Ford sier selskapet jobber intensivt for å gjøre elbiler rimeligere.

For å nå det målet har Ford ansatt en tidligere Tesla-sjef hvis eneste oppgave er å sette sammen et team av ingeniører for å utvikle en serie nye elbiler til en pris på under 30 000 dollar. Det tilsvarer 216.000 danske kroner.

Til sammenligning hevder Volkswagen at de er på vei med minst én elbil til 20.000 euro. I dansk valuta tilsvarer dette 150.000 kroner. Tyskerne håper at den ene bilen alene kan slette deres enorme gjeld. Les mer om det her .

Samtidig satser Ford på elbiler med rekkeviddeforlengere, hvor en bensinmotor hele tiden holder på strømmen til batteriet. I teorien burde det kurere enhver form for rekkeviddeangst.

Fords skroting av en ny elbil gjenspeiler utfordringene bilmerker generelt står overfor for tiden. Mange av dem har problemer med å tjene penger på elbiler i det hele tatt. Samtidig presser stadig flere bilmerker hverandre ut av markedet.

Xpengs administrerende direktør Xiaopeng He er for eksempel ikke i tvil om at flere, spesielt kinesiske, bilmerker vil gjøre det innen bare 10 år. Perioden mellom 2025 og 2027 blir spesielt tøff, heter det.

– Fra 300 oppstartsbedrifter eksisterer det nå færre enn 50 bedrifter, og bare 40 av dem selger faktisk biler hvert år.

"Jeg tror personlig at det bare vil være syv store bilselskaper igjen om ti år," forklarte han til The Straits Times.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye...

Dette er grunnen til at bilen din går på tomgang på høy hastighet med kald motor

Mange bileiere opplever høyt turtall når de starter fra...

Forbrenner hydrogen – Toyota fullfører 24-timersløpet

Den hydrogendrevne Toyota GR Corolla H2 Concept har fullført...

Kommer til Danmark – dyr elbil er det verste av alt

Nordmennene hadde rett i at Lucid Air ville sette...

Volvo må låne 4 milliarder kroner for å lage elbiler

Volvo Cars har nok en gang blitt tvunget til...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Formel 1 dropper banen som drepte Ayrton Senna

Den tradisjonelle Imola-banen er en saga blott i Formel 1 fra 2026, når den spanske hovedstaden Madrid tar over med et nytt gateløp på...

Dansk direktør slutter i amerikansk bilgigant

Danish Crown har utnevnt Jens Peter Clausen til ny administrerende direktør. Han kommer direkte fra en stilling i General Motors, og har med seg...

Tvinger folk til å kjøre elbiler – statens egne biler kjører på diesel

I Danmark går bare fire av totalt 32 ministerbiler på strøm. I England er det enda verre, viser en ny telling. Mens myndigheter rundt...

Sjef: Elektrisk BMW M3 får kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850 hestekrefter og kunstig motorlyd, men BMW oppgir at manuell girkasse ikke vil være en del...

Obligatorisk utstyr for fartsovertredelse ved passering av fotobokser

En sjåfør hevder nå at assistansesystemet i bilen fikk den til å akselerere foran en fotoboks, og at boten derfor er urettferdig. En ny...

Tesla ekspanderer i Danmark – bygger 3000 nye kvadratmeter

Interessen for Tesla Model Y og Model 3 er stor i Nordjylland. Derfor åpner Tesla et 3000 kvadratmeter stort senter i Aalborg for salg...

BYD tvinger sine ansatte til å jobbe gratis

Nye anklager rammer bilmerket BYD. To tidligere ansatte forteller om systematisk utnyttelse, gratis overtid og ekstrem overvåking på fabrikken. Skrekkhistorier om gratis arbeid og...

Skjer 1. januar 2026 – disse bilene vil bli forbudt i miljøsoner

Siden innføringen av miljøsoner i 2008 har reglene blitt strammet inn flere ganger. Og 1. januar 2026 vil enda flere biler bli rammet av...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av den danske Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner...