12. februar, 2025

Ford stopper utviklingen av elbil – for å spare milliarder

Hver dag taper Ford 100 millioner kroner på elbiler. For å redusere noen av tapene har direktøren stoppet utviklingen av en ny elektrisk SUV.

Ford har besluttet å stoppe utviklingen av en ny elbil for å redusere alvorlige økonomiske tap. Hver dag taper bilmerket 100 millioner kroner i elbilavdelingen – også kjent som Model-e.

Stansingen av utviklingen av en ny syvseters SUV er et svar på en nedgang i etterspørselen etter elbiler i flere land. Samtidig får det det amerikanske merket til generelt å justere målene sine når det gjelder elbiler.

Det skriver Bloomberg .

Ford hadde tidligere et mål om å produsere to millioner elbiler årlig innen 2026, men det målet er nå forlatt, ifølge Bloomberg.

Merkets administrerende direktør Jim Farley sier han har gitt ordre om å stenge utviklingen fordi sjuseters bilen ikke vil tilføre noe til bunnlinjen.

Akkurat nå er Fords toppprioritet å redusere alle kostnader betraktelig når det kommer til elbiler.

Styreleder Bill Ford sier selskapet jobber intensivt for å gjøre elbiler rimeligere.

For å nå det målet har Ford ansatt en tidligere Tesla-sjef hvis eneste oppgave er å sette sammen et team av ingeniører for å utvikle en serie nye elbiler til en pris på under 30 000 dollar. Det tilsvarer 216.000 danske kroner.

Til sammenligning hevder Volkswagen at de er på vei med minst én elbil til 20.000 euro. I dansk valuta tilsvarer dette 150.000 kroner. Tyskerne håper at den ene bilen alene kan slette deres enorme gjeld. Les mer om det her .

Samtidig satser Ford på elbiler med rekkeviddeforlengere, hvor en bensinmotor hele tiden holder på strømmen til batteriet. I teorien burde det kurere enhver form for rekkeviddeangst.

Fords skroting av en ny elbil gjenspeiler utfordringene bilmerker generelt står overfor for tiden. Mange av dem har problemer med å tjene penger på elbiler i det hele tatt. Samtidig presser stadig flere bilmerker hverandre ut av markedet.

Xpengs administrerende direktør Xiaopeng He er for eksempel ikke i tvil om at flere, spesielt kinesiske, bilmerker vil gjøre det innen bare 10 år. Perioden mellom 2025 og 2027 blir spesielt tøff, heter det.

– Fra 300 oppstartsbedrifter eksisterer det nå færre enn 50 bedrifter, og bare 40 av dem selger faktisk biler hvert år.

"Jeg tror personlig at det bare vil være syv store bilselskaper igjen om ti år," forklarte han til The Straits Times.

Latest

Don't miss

Tesla gir nå kundene penger til å kjøpe elbiler

Tesla føler seg angivelig så truet av smarttelefonprodusenten Xiaomis...

Ferrari betaler ut en enorm bonus til 5000 ansatte

Etter et rekordstort regnskapsår kunne 5.000 ansatte punge ut...

50.000 har bestilt en bensinbil som ikke eksisterer ennå

Etter bare fem dager har Suzuki måttet stoppe salget...

Tesla: Det er ikke ulovlig å betale 0 kroner i skatt

Det høres ut som noe Mogens Glistrup kan ha...

Tesla Model Y taper i snitt 4600 kroner hver måned

Til tross for statlig støtte har ikke Tesla Model...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Aktivister vil forby elbiler med forkortelser

Hvis aktivistgruppen Electric Vehicles UK har sin vilje, burde det være ulovlig for alle bilmerker å bruke forkortelser som PHEV og HEV på bilene...

Kritikk av elbiler gjør vondt, sier Dodge-sjef

Bilene går i stykker på verkstedet og kalles ellers for tunge. Likevel gjør kritikken vond, sier Dodges regissør Matt McAlear. Bilene går i stykker...

BMW: 4 sylindre er rett og slett ikke godt nok i en M3

I motsetning til Mercedes-AMG, insisterer BMWs M-divisjon på at 4 sylindre bare ikke er bra nok. Det gjør heller ikke C63-konkurrenten M3. Mens den...

Retro-Revyen 2025: Årets ultimate bok for klassiske entusiaster

Er du gal etter klassiske biler, muskuløse motorer og en god dose bilnostalgi? Da er det gode nyheter fra Retro-Revyen! Retro-Revyen 2025 har nettopp...

Kort av kollaps – kinesisk bilmerke steg med 85 %

En mulig fusjon mellom to av de største statseide bilmerkene i Kina førte til at aksjene i ett av dem steg med 85 prosent...

Økonom: Folk i fossilbiler er dummere end andre

Folk i fossilbiler er dummere enn andre. I hvert fall ifølge den svenske økonomen Claes Hemberg. – Elbileiere er smartere og er ikke redde...

Formel 1-stjerne kjøper privatjet for 350 000 000 DKK.

Med en lønn på rundt en halv milliard kroner i året har Max Verstappen nok penger til å kjøpe seg et nytt privatfly. Fire...

Regjeringen: Elbiler må ha enda flere fordeler

Regjeringen har bedt EU om tillatelse til å ikke kategorisere tunge, elektriske varebiler som små lastebiler på forsøksbasis. Dette vil tillate flere å kjøre...

Avslørt: Toyota sikrer seg navnet "GR Celica"

Det har lenge vært en åpen hemmelighet at Toyota jobber med en ny Celica. Nå har japanerne sikret seg navnet «GR Celica». Toyota Celica...

Studie: Adaptiv cruisekontroll er skyld i flere ulykker

Adaptiv cruisekontroll er like hatet som den er elsket. Men nå viser en ny studie at det faktisk er skyld i flere ulykker. Dette...

Mercedes sin oppfinnelse advarer mot skitne biler

Mercedes har søkt patent på en oppfinnelse som kan advare sjåfører om at det nå er på tide å vaske bilen. Så når bilen...

På vei mot Danmark – elbil taper 39 % i verdi på 6 måneder

Nio floppet i Danmark. Men konsernets bilmerke Onvo er på vei mot våre grenser. Ifølge kineserne venter forferdelige verditap. Den kinesiske elbilen Onvo L60,...