GTi-modellene er ikke dรธde. I hvert fall ikke helt ennรฅ. Nรฅ vurderer Peugeots nye direktรธr รฅ gjenopplive bilene. Men uten forbrenningsmotor.
Den nye Peugeot-direktรธren, Alain Favey, vurderer รฅ gjenopplive merkets GTI-modeller.
Spรธrsmรฅlet om รฅ bringe tilbake GTI-navnet er noe Favey har jobbet med siden han overtok rollen som Peugeot-direktรธr fra Linda Jackson. Dette skjedde som en del av et stรธrre lederskifte hos Stellantis.
GTI-betegnelsen har ikke vรฆrt brukt pรฅ en 208-modell siden andre generasjon av bilen kom i 2019. Den har heller ikke prydet en Peugeot-bil siden 308 GTi ble lansert i 2021.
Peugeot Sport Engineered (PSE) var opprinnelig ment รฅ fylle tomrommet etter GTI-modellene i Peugeots modellutvalg.
Men den ble kun brukt pรฅ รฉn versjon av 508. Men den avdelingen ble lagt ut sommeren 2024. Det skjedde etter at den modellen ble tatt ut av produksjon.
Under et av sine fรธrste mรธter med pressen som Peugeot-sjef ble Favey spurt om det var planer om en e-208 GTI. Han svarte at han er veldig interessert i รฅ assosiere Peugeot-merket med noe "meningsfullt", dets fortid og dets arv.
Han sa at Peugeot vil se tilbake pรฅ merkevarens arv og undersรธke hvordan den kan tilpasses den moderne verden. Ingenting er utelukket i deres anmeldelse av dette, og absolutt ikke GTi-betegnelsen, mener Autocar .
Det ville vรฆre logisk om noen kommende GTi-modeller bruker samme oppsett som Lancia Ypsilon HF og Abarths 600e. Disse deler e-208s e-CMP-plattform. Begge sender 237 hk gjennom forhjulene og bruker en Torsen differensial med begrenset skli.
Abarth 600e er ogsรฅ tilgjengelig med 278 hestekrefter. Men det er usannsynlig at en ny Peugeot fรฅr like mye hestekrefter pรฅ grunn av den interne Stellantis heraki.
Hvis Peugeot-ledelsen gir grรธnt lys til en e-208 GTI, vil det sannsynligvis ogsรฅ resultere i en sporty versjon av Opel Corsa Electric. Bilene er hundre prosent identiske, bortsett fra noen lys og logoer.
Det er ukjent om Peugeot eller Opel anser en elektrisk GTi som kommersielt levedyktig. Spesielt siden Corsa og 208 forventes รฅ bli erstattet neste รฅr av nye generasjoner basert pรฅ Stellantis sin nye STLA Small-plattform.
Pรฅ den annen side har Abarth 600e vist at e-CMP-plattformen enkelt kan romme en kraftigere motor. Derfor kan sporty versjoner av 208 og Corsa lanseres som de siste modellene av den nรฅvรฆrende generasjonen.