22. februar, 2025

Gikk konkurs i 2008 – Serbia ønsker å gjenopplive Yugo

To serbiske professorer har sikret seg rettighetene til bilmerket Yugo, som gikk konkurs i 2008. Målet er å bygge biler igjen.

Serbia ønsker å gjenopplive bilmerket Yugo, som tidligere ble produsert i daværende Jugoslavia.

To serbiske professorer står bak prosjektet, og de regner med å ha en prototype klar i løpet av de neste årene.

Dette melder den serbiske TV-kanalen SAT.

Yugo ble opprinnelig produsert av det serbiske bilmerket Zastava mellom 1978 og 2008.

Fabrikken lå i byen Kragujevac og bygde blant annet Fiat-modeller på lisens for det jugoslaviske markedet. Senere utviklet selskapet sin egen modell, som fikk navnet Yugo.

Det nye prosjektet, som har sikret rettighetene til navnet, ledes av Aleksandar Bjelic og Darko Marceta, som begge har erfaring fra bilindustrien.

De jobber med å lage en ny versjon av Yugo som skal tilpasses dagens bilmarked. De tekniske detaljene er ennå ikke offentlig tilgjengelig, men planen er å produsere en romslig stasjonsvogn, eventuelt med bensin- eller elektrisk motor.

Ideen om å lage en jugoslavisk bil stammet opprinnelig fra regimets ambisjoner på 1960- og 1970-tallet.

I motsetning til mange andre sosialistiske land hadde Jugoslavia en mer åpen økonomi. Dette betydde at de forsøkte å eksportere til Vesten. Blant varene var biler.

Jugo var jugoslavenes håp om suksess og internasjonal anerkjennelse.

Produksjonen startet på slutten av 1970-tallet, og på 1980-tallet ble bilen introdusert i USA som en rimelig europeisk modell.

Yugo oppnådde også en viss suksess. I 1988 ble en ny modell, Yugo Florida, lansert. I løpet av det første året ble det solgt 220.000 biler.

1990-tallskrigen på Balkan fikk imidlertid alvorlige konsekvenser for bilproduksjonen. Zastava-fabrikken overlevde de første årene av konflikten, men ble skadet under NATOs bombing av Serbia i 1999.

Produksjonen fortsatte i begrenset skala frem til 2008, da det hele gikk konkurs. Siden den gang har ingen ønsket å røre bilproduksjon i det moderne Serbia.

I dag har Yugo oppnådd en viss kultstatus. Selv om bilen aldri var kjent for høy kvalitet eller nevneverdig komfort, har modellen historisk verdi, og noen bilentusiaster ser på den som et interessant samleobjekt.

Med planer om å gjenopplive Yugo, håper Bjelic og Marceta å skape en bil som kan vekke interesse blant potensielle investorer. De forventer å presentere den første prototypen i forbindelse med Beograd Expo i 2027.

Serbia har tidligere hatt ambisjoner om å bygge en nasjonal bilindustri, men dette har vist seg utfordrende i en globalisert økonomi.

Hvorvidt den nye Yugo kan bli en suksess avhenger av flere faktorer, inkludert finansiering, teknologiske valg og markedsinteresse.

Og selv markedets interesse kan være vanskelig å fange. Mange nyere bilmerker har, til tross for lovende modeller, allerede brukket nakken. Slik gikk det blant annet for dansk-amerikanske Fisker Inc.. i fjor.

Hvis det nye Yugo-prosjektet blir vellykket, vil det være første gang på mange år at Serbia produserer en bil.

Det er imidlertid fortsatt for tidlig å si hvordan sluttproduktet vil se ut og om det kan få fotfeste utenfor landets grenser.

Latest

Don't miss

Kjendiskokk betaler 15 000 000 DKK. for nye Ferrari

Det må være godt å kunne lage mat. I...

Statsråd nekter hjelp: Elbileiere må betale ekstra avgift

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) erkjenner at reglene 'er tullete'....

Rasende Tesla-eier dømt for å ha truet en 6 år gammel gutt

En rasende Tesla-eier i 40-årene er dømt for å...

Bilindustrien permitterer 45 dansker – mange flere på vei

Tonder-selskapet ALUnited har flere tyske bilmerker som kunder. Men...

Forhandlere hater det – Audi tar dyre beslutninger

Selv om forhandlerne hater det og vil ha billige...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Død i Danmark – Mazda dropper modell etter 23 år

Det tok 23 år før Mazda 2 ble laget. Nå forsvinner modellen fra Europa. Navnet overlever på hybridkopien av Toyota Yaris. Etter 23 år...

Sjåfører hater system som er ulovlig å slå av

Siden sommeren 2024 har alle nye biler i Europa vært utstyrt med en obligatorisk fartsbegrenser, som er ulovlig å deaktivere permanent. Men sjåfører hater...

Tunge elbiler ødelegger veier, sier myndigheten

Fossilbilene har blitt hyppigere, men de tyngre elbilene og bussene ødelegger veiene i hovedstaden Oslo, ifølge Bymiljøetaten. Bymiljøetaten i Oslo anslår at elbiler ødelegger...

Europeiske land forbyr alt over 80 km/t på motorveier

Mens myndighetene i Tsjekkia vil tillate 150 km/t fra i sommer, vurderer Sveits å forby alt over 80 km/t på tilsvarende veier. Her hjemme...

Audi innrømmer: "Våre biler var av bedre kvalitet før"

Hvis du synes din Audi ser og føles billig ut, er du ikke alene. Selv Audi innrømmer nå at merkets kvalitet har gått ned...

Tsjekkia øker motorveihastigheten til 150 km/t

Mens flere politikere hjemme ønsker å redusere hastigheten på motorveier til 90 km/t, setter Tsjekkia opp hastigheten til 150 km/t. Dette gjøres på prøvebasis...

Cybertruck bryter sammen av seg selv – eier tar på seg skylden

En Tesla Cybertruck gikk en kort stund feil, selv om autopiloten hadde kontroll. Nå tar eieren ansvar og skylden for ulykken. En Tesla Cybertruck-eier...

Hvordan Tesla Cybertruck besto sin første kollisjonstest

Tesla Cybertruck har gjennomgått sin første offisielle kollisjonstest. Dette betyr også at de amerikanske trafikksikkerhetsmyndighetene er klare med et resultat. Tesla Cybertruck har gjennomgått...

Advarsel til folk i elbiler – det er her rusten setter inn

Bare fordi elbiler har andre vedlikeholdsbehov enn diesel- og bensinbiler, betyr det ikke at de er rustfrie, advarer bransjen. Antallet elbiler i Danmark har...

Tesla-eiere kjemper nå mot hverandre med ladekabler

Etter en krangel mellom to Tesla-eiere, der de endte opp med å slå hverandre med ladekabler, vil bilmerket nå unne seg en form for...

Jeremy Clarkson gjør comeback på TV-serien om biler

Jeremy Clarkson, som sverget på at han var ferdig med biler på TV, gjør nå comeback i bilprogrammet Car SOS. Jeremy Clarkson gjør comeback...

Statsråd nekter hjelp: Elbileiere må betale ekstra avgift

Skatteminister Rasmus Stoklund (S) erkjenner at reglene 'er tullete'. Men samtidig vil han ikke fjerne avgiften som gjør det dyrere å kjøre elbil. Mange...