Gikk konkurs i 2008 – Serbia ønsker å gjenopplive Yugo

To serbiske professorer har sikret seg rettighetene til bilmerket Yugo, som gikk konkurs i 2008. Målet er å bygge biler igjen.

Serbia ønsker å gjenopplive bilmerket Yugo, som tidligere ble produsert i daværende Jugoslavia.

To serbiske professorer står bak prosjektet, og de regner med å ha en prototype klar i løpet av de neste årene.

Dette melder den serbiske TV-kanalen SAT.

Yugo ble opprinnelig produsert av det serbiske bilmerket Zastava mellom 1978 og 2008.

Fabrikken lå i byen Kragujevac og bygde blant annet Fiat-modeller på lisens for det jugoslaviske markedet. Senere utviklet selskapet sin egen modell, som fikk navnet Yugo.

Det nye prosjektet, som har sikret rettighetene til navnet, ledes av Aleksandar Bjelic og Darko Marceta, som begge har erfaring fra bilindustrien.

De jobber med å lage en ny versjon av Yugo som skal tilpasses dagens bilmarked. De tekniske detaljene er ennå ikke offentlig tilgjengelig, men planen er å produsere en romslig stasjonsvogn, eventuelt med bensin- eller elektrisk motor.

Ideen om å lage en jugoslavisk bil stammet opprinnelig fra regimets ambisjoner på 1960- og 1970-tallet.

I motsetning til mange andre sosialistiske land hadde Jugoslavia en mer åpen økonomi. Dette betydde at de forsøkte å eksportere til Vesten. Blant varene var biler.

Jugo var jugoslavenes håp om suksess og internasjonal anerkjennelse.

Produksjonen startet på slutten av 1970-tallet, og på 1980-tallet ble bilen introdusert i USA som en rimelig europeisk modell.

Yugo oppnådde også en viss suksess. I 1988 ble en ny modell, Yugo Florida, lansert. I løpet av det første året ble det solgt 220.000 biler.

1990-tallskrigen på Balkan fikk imidlertid alvorlige konsekvenser for bilproduksjonen. Zastava-fabrikken overlevde de første årene av konflikten, men ble skadet under NATOs bombing av Serbia i 1999.

Produksjonen fortsatte i begrenset skala frem til 2008, da det hele gikk konkurs. Siden den gang har ingen ønsket å røre bilproduksjon i det moderne Serbia.

I dag har Yugo oppnådd en viss kultstatus. Selv om bilen aldri var kjent for høy kvalitet eller nevneverdig komfort, har modellen historisk verdi, og noen bilentusiaster ser på den som et interessant samleobjekt.

Med planer om å gjenopplive Yugo, håper Bjelic og Marceta å skape en bil som kan vekke interesse blant potensielle investorer. De forventer å presentere den første prototypen i forbindelse med Beograd Expo i 2027.

Serbia har tidligere hatt ambisjoner om å bygge en nasjonal bilindustri, men dette har vist seg utfordrende i en globalisert økonomi.

Hvorvidt den nye Yugo kan bli en suksess avhenger av flere faktorer, inkludert finansiering, teknologiske valg og markedsinteresse.

Og selv markedets interesse kan være vanskelig å fange. Mange nyere bilmerker har, til tross for lovende modeller, allerede brukket nakken. Slik gikk det blant annet for dansk-amerikanske Fisker Inc.. i fjor.

Hvis det nye Yugo-prosjektet blir vellykket, vil det være første gang på mange år at Serbia produserer en bil.

Det er imidlertid fortsatt for tidlig å si hvordan sluttproduktet vil se ut og om det kan få fotfeste utenfor landets grenser.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Skjer 1. januar 2026 – disse bilene vil bli forbudt i miljøsoner

Siden innføringen av miljøsoner i 2008 har reglene blitt...

USA slår fast: Alle må bygge en Ford Mustang ‘Eleanor’

Retten har avgjort: Den ikoniske Eleanor Ford Mustangen fra...

Elbil må akselerere av seg selv, sier Dodge

Den nye Dodge Charger Daytona selger ikke bare dårlig,...

FDM innrømmer: Folk i elbiler får enorme regninger

Utløpte fabrikkgarantier på populære elbiler kan bety dyre reparasjoner....

Bilmerke truet med nedleggelse fyller 100

Chrysler kunne feire sitt 100-årsjubileum 6. juni 2025. Og...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Formel 1 dropper banen som drepte Ayrton Senna

Den tradisjonelle Imola-banen er en saga blott i Formel 1 fra 2026, når den spanske hovedstaden Madrid tar over med et nytt gateløp på...

Dansk direktør slutter i amerikansk bilgigant

Danish Crown har utnevnt Jens Peter Clausen til ny administrerende direktør. Han kommer direkte fra en stilling i General Motors, og har med seg...

Tvinger folk til å kjøre elbiler – statens egne biler kjører på diesel

I Danmark går bare fire av totalt 32 ministerbiler på strøm. I England er det enda verre, viser en ny telling. Mens myndigheter rundt...

Sjef: Elektrisk BMW M3 får kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850 hestekrefter og kunstig motorlyd, men BMW oppgir at manuell girkasse ikke vil være en del...

Obligatorisk utstyr for fartsovertredelse ved passering av fotobokser

En sjåfør hevder nå at assistansesystemet i bilen fikk den til å akselerere foran en fotoboks, og at boten derfor er urettferdig. En ny...

Tesla ekspanderer i Danmark – bygger 3000 nye kvadratmeter

Interessen for Tesla Model Y og Model 3 er stor i Nordjylland. Derfor åpner Tesla et 3000 kvadratmeter stort senter i Aalborg for salg...

BYD tvinger sine ansatte til å jobbe gratis

Nye anklager rammer bilmerket BYD. To tidligere ansatte forteller om systematisk utnyttelse, gratis overtid og ekstrem overvåking på fabrikken. Skrekkhistorier om gratis arbeid og...

Skjer 1. januar 2026 – disse bilene vil bli forbudt i miljøsoner

Siden innføringen av miljøsoner i 2008 har reglene blitt strammet inn flere ganger. Og 1. januar 2026 vil enda flere biler bli rammet av...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av den danske Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner...