Audi-eier Monika Barta har pรฅdratt seg utgifter pรฅ 83.000 kroner siden hennes Audi e-tron pรฅ mystisk vis tok fyr. En brann ingen kan forklare.
I fjor kom Monika Barta over en Audi e-tron som brant. Selvfรธlgelig hennes egen bil. Saken har sรฅ langt kostet henne 83.000 svenske kroner.
Dette er penger som Monika Barta har blitt tvunget til รฅ betale for en leasingavtale, selv om ingen kan forklare hvorfor bilen hennes brant.
– Jeg bare skrek, alt der inne var smeltet, forteller Monika Barta til Aftonbladet .
Dessverre er hun bare en av mange Audi-eiere som har opplevd at elbilene deres svikter.
Boosted har tidligere rapportert hvordan en ellers helt ny Audi Q4 e-tron brant et hus i Hirtshals ned til grunnen.
Og ser du til utlandet er det flere eksempler pรฅ Audier med problematiske batteripakker som har gรฅtt opp i rรธyk.
Audi har muligheten til รฅ utstyre problematiske biler med en kontrollenhet som begrenser batteriets ladning til 80 prosent for รฅ redusere brannfaren.
Ifรธlge Aftonbladets opplysninger begynte det. Bilen til Monika Barta tok fyr under forsetet, kort tid etter at hun og barnet hennes hadde forlatt bilen.
Kort tid etter merket kjรฆresten at det kom rรธyk fra bilen. Men det skjedde virkelig noe i saken fรธrst etter รฅtte mรฅneder.
Her har avisen gรฅtt inn i saken. Etter at avisen fortalte om saken, sier Monika Bartas forsikringsselskap nรฅ at saken blir henlagt.
Dette skjer fordi Audi รธnsker รฅ ta ansvar i form av en garantisak.
โ Det er helt sprรธtt at det plutselig skjedde noe etter nesten รฅtte mรฅneders venting, sier Monika Barta.
Forsikringsselskapet WaterCircles รธnsker ikke รฅ kommentere saken i pressen. Audi vil heller ikke det samme. Imidlertid har bilmerket siden kommet med en skriftlig kommentar.
I den skriver Audi at de ikke har fulgt sine egne retningslinjer godt nok og at Monika Barta fรฅr tilbake belรธpet hun har betalt i leasing. Men saken er ikke over for henne ennรฅ.
โ Jeg har en finansiell leasingkontrakt og har betalt 180.000 kroner kontant. Sรฅ jeg taper de pengene.
โ Det visste ikke Audi om, og nรฅ mรฅ jeg vente pรฅ svar igjen. Det ser ut til at forsikringsselskapet engasjerer seg igjen.
Elbiler, og spesielt branner i batteripakkene deres, har vakt mye oppmerksomhet de siste รฅrene. Etter en grufull brann i Sรธr-Korea i fjor har flere personer i landet foreslรฅtt รฅ forby elbiler i parkeringshus.
Hellas har allerede forbudt elbiler med mer enn 40 prosent batterikraft รฅ kjรธre pรฅ alle ferger i landet.