Red Bull-milliardær har kjøpt den legendariske Formel 1-kolleksjonen

Mark Mateschitz (32), som eier nesten halvparten av Red Bull Group, har kjøpt hele samlingen av Formel 1-biler til Bernie Ecclestone (94).

Tidligere Formel 1-eier Bernie Ecclestone har overlevert sin omfattende samling av racerbiler til en fremtredende skikkelse innen Red Bull Group, milliardær Mark Mateschitz.

Samlingen, som består av 69 Formel 1- og GP-biler fra fem forskjellige tiår, representerer størstedelen av motorsportens historie.

Overgangen, som har skapt oppsikt i motorsportkretser, skyldes Ecclestones ønske om å sikre samlingens fremtid.

"Mark er den beste og mest verdige eieren vi kunne ha forestilt oss," sier Ecclestone om Mateschitz, som overtar samlingen for et beløp som sies å være rundt 100 000 pund. 6,5 milliarder danske kroner.

Ecclestone, som gjennom sin lange karriere har hatt en betydelig innflytelse på både Formel 1s kommersielle og sportslige utvikling, valgte å selge kolleksjonen av praktiske årsaker.

Red Bull-milliardæren ønsker å fremtidssikre den legendariske Formel 1-samlingen

I en alder av 94 innrømmer den velstående engelskmannen at alderen tar sin toll.

"Alle bilene jeg har kjøpt gjennom årene har en fantastisk racinghistorie og er sjeldne kunstverk," sa han til BBC.

Den 94 år gamle Ecclestone ønsket at bilene skulle finne et nytt hjem hvor de skulle tas vare på og bevares.

Mateschitz, sønn av Red Bull-gründer Dietrich Mateschitz, har i forbindelse med transaksjonen sagt at han har stor respekt for Ecclestones samling og at han er forpliktet til å bevare den for ettertiden.

"Jeg er veldig glad for at Bernie stoler på at jeg tar vare på denne historisk betydningsfulle samlingen," sa Mateschitz til Daily Mail .

Han la til at han vil gjøre samlingen tilgjengelig for publikum på et passende sted i fremtiden.

Samlingen inkluderer en rekke historiske Formel 1-biler, inkludert flere Ferrarier eid av verdensmestere som Michael Schumacher, Niki Lauda og Mike Hawthorn.

I tillegg er den legendariske Vanwall VW10, kjørt av Stirling Moss, en del av samlingen. Det samme er den kontroversielle Brabham BT46B, som ble utestengt etter en seier i Sverige i 1978.

Mateschitzs anskaffelse av samlingen sikrer at disse verdifulle bilene blir bevart og vist frem, og at Formel 1-historien dermed også blir bevart. Men når vi får se dem igjen er et annet spørsmål.

https://www.youtube.com/watch?v=XcxHzdtB2vE


Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Dette er grunnen til at bilen din går på tomgang på høy hastighet med kald motor

Mange bileiere opplever høyt turtall når de starter fra...

Elbiler skuffer igjen hos Porsche – permitterer flere ansatte

Midlertidige og deltidsansatte ved Porsches fabrikk i Leipzig må...

Tesla skal levere seg selv til kunden – nå tror Anders endelig på det

Tesla-sjefen lover at nye biler snart vil kjøre direkte...

Volvos nye sikkerhetsbelte vet hvor tykk du er

Oppfinnerne av trepunktsbeltet hos Volvo har nå utviklet det...

Rolls-Royces nye 26,8-liters V12 har 2222 hestekrefter

12V2000 M96Z er kanskje et langt navn, men bak...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...