25. april, 2025

Volkswagen ID.1 skal ikke lages som Seat eller Skoda

Det blir ingen Volkswagen ID.1 med verken Seat- eller Skoda-logoen. Det avviser konsernets tekniske direktør Kai Grünitz.

Volkswagen-konsernet har foreløpig ingen planer om å bygge Skoda-, Seat- eller Cupra-versjoner av den kommende Volkswagen ID.1.

Ifølge konsernets tekniske direktør, Kai Grünitz, utvikles Volkswagen ID.1 som en frittstående modell. Det sier han i et intervju med Autocar .

– Det reiser litt spørsmål om hvorfor vi kommer (med ID.1, red.) i 2027? Vi ser markedet utvikle seg akkurat nå, spesielt på A00. (Marked for bybiler, red.)

– Vi tror det vil vokse de neste årene. Så vi tror virkelig at 2027 er det rette tidspunktet for å komme ut med bilen, spesielt med alle ryktene om forbrenningsmotorer og hvordan vi blir kvitt dem i Europa.

– Så jeg tror 2027 er riktig tid for ID.1, og hvis markedet virkelig tar seg opp, kan vi enkelt bestemme oss for å ta med Cupra- eller Skoda-modeller. Men det er ikke planen nå.

Volkswagen ID.1 må være seg selv – men kanskje ikke for alltid

Usikkerhet om veksten i el-bybilmarkedet de neste årene er en av grunnene til at Volkswagen holder tilbake.

Grünitz har imidlertid antydet at ID.1s plattform på sikt kan brukes til slike modeller dersom modellen, som skal redde hele Volkswagens økonomi, presterer bra.

Volkswagen ID.1, som trolig kommer til Danmark med en startpris på 150.000 kroner, er bygget på en oppdatert versjon av den såkalte MEB-plattformen kalt MEB Entry.

En plattform som også skal brukes til de kommende modellene Cupra Raval og Skoda Epiq. De tre modellene ble utviklet parallelt, og VW-konsernet ser de økonomiske fordelene ved stordrift som avgjørende.

Den forrige Volkswagen Up, som kan betraktes som ID.1s åndelige forgjenger, ble også realisert gjennom parallell utvikling med nesten identiske Skoda Citigo og Seat Mii.

Men det får ikke Grünitz til å avvike fra tanken om at ID.1 utelukkende skal være en Volkswagen.

Volkswagen ID.1 er også den første bilen som Volkswagen har klart å utvikle på 'redusert tid', som tyskerne kaller den.

Dette kan føre til mer bruk av programvare utviklet i samarbeid med amerikanske Rivian. Akkurat som tyskerne har brukt tid på virtuelle tester i stedet for ekte kilometer på veiene i forbindelse med utviklingen av bilen.

Ifølge Kai Grünitz betyr denne tilnærmingen til å utvikle splitter nye biler at Volkswagen kan spare opptil 3 år av prosessen.

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Ny teknologi slukker branner i alle elbiler på 5 minutter

Hyundai Mobis sitt nye batterisystem har eget brannslukningsapparat. Systemet...

Tesla-terrorist risikerer 40 års fengsel for bombe

Ifølge amerikanske myndigheter står 40 år gamle Jamison Wagner...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå....

Mazda 6e – se alle bildene av den elektriske nyheten

Den elektriske Mazda 6e kommer i august med opptil...

Livstruende feil koster bilgiganten 2 milliarder kroner

En italiensk domstol har godkjent et gruppesøksmål mot Stellantis...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Sparte opp til Ferrari i 10 år – døde etter 1 time

Den japanske musikkprodusenten Honkons drøm om en Ferrari 458 Spider brant ut bare en time etter levering. Hans 10 år med sparepenger gikk bokstavelig...

Er bilen din på listen? Disse elbilene sliter mest på dekkene

Elbiler er tyngre enn bensin- og dieselalternativer. Derfor slites også elbiler raskere ut dekkene. Men noen er mye verre enn. En stor britisk undersøkelse...

Porsche-sjef anklaget for hatytringer – vil sprenge fjellet

Wolfgang Porsche, styreformann i Porsche SE, ønsker å bygge en 500 meter lang tunnel og garasje under hjemmet sitt i Salzburg, men det krever...

Nye Mazda kommer til Danmark med 100-tommers skjerm

Mazda EZ-60, som kalles CX-5e i Europa, er egentlig en kinesisk Changan Deepal S07. Bilen kommer til Danmark med en 100" skjerm for head...

Fremtidens asfalt løser et økende problem nå

Farget asfalt testes for tiden over hele verden. Blå asfalt reflekterer sollys bedre, senker temperaturen med opptil 10 grader og forbedrer trafikksikkerheten. Blå asfalt...

Ikonisk racingspill fra 1986 blir gjort til en spillefilm

Need for Speed fikk det. Det gjorde også Gran Turismo, og nå kommer 1986-klassikeren OutRun til det store lerretet. Den anerkjente filmregissøren Michael Bay...

Å lukke panseret ødelegger Dodges nye elbil

Eiere av den nye elektriske Dodge Charger Daytona risikerer en kostbar reparasjon hvis de ikke lukker panseret ordentlig. Eiere av den nye Dodge Charger...

Bilmerker i nød – «Vi går konkurs»

Store bilprodusenter som GM og Ford frykter konkurser og permitteringer på grunn av Donald Trumps toll på 25 prosent. I et nytt brev advarer...

Klarer du veitrafikkens teoriprøve? Prøv det her

Trafikktilsynet har gitt ut en teoriprøve som alle vordende sjåfører – og nysgjerrige sjeler – kan øve seg på. Men kan du bestå? Prøv...

BYD Dolphin Surf kan bli Danmarks billigste elbil

Den danske importøren er ikke klar med prisen ennå. Men de fleste store medier skriver at BYD Dolphin Surf utenfor Danmark koster bare 100.000...

California i panikk – i ferd med å gå tom for bilskilt

Det nåværende nummerskiltsystemet i California utløper snart. Myndighetene forventer å åpne døren for kombinasjoner i 2025 og ha et nytt system klart. California nærmer...

Tesla-ansatt vinner – truet av Elon Musk

Den sparkede Tesla-ingeniøren Cristina Balan vinner foreløpig seier over Elon Musk. Hun hevder å ha blitt truet til taushet etter et problem med Model...