Fotobiler i dansk politi tjener så mye at de er med på budsjettet. En ny rapport fra den danske Riksrevisjonen avslører hvor mye det dreier seg om.
Siden desember 2022 har det vært 107 fotobiler i Danmark. Og det er en veldig god forretning. Faktisk så mye at bilene er på budsjettet.
En ny rapport fra Riksrevisjonen , publisert i februar, avslører imidlertid litt av hvert. For mens ordensmakten får kritikk for ikke å bruke kamerabilene godt nok, legges det også noen tall på bordet.
Husker du forresten om du fikk fartsbot i løpet av 2023? Hvis svaret er ja, var du en av sjåførene som til sammen betalte 759 000 000 kroner til statskassen i perioden.
Det er beløpet sjåførene ble bøtelagt for, ifølge Riksrevisjonen. Og det er en betydelig økning på bare tre år. For i 2020 fikk de litt færre fotobiler på landets veier, 'bare' 680.000.000 kroner i statskassen.
Og dette er faktisk selv om fotobilene for 5 år siden 'bare' brukte 72 472 timer på veiene rundt Danmark.
Tre års lønn på 4 timer i én fotobil
Ekstra Bladet har tidligere avdekket hvordan politi rundt om i landet jager bilister som trykker for hardt på gasspedalen. Og det er nesten for enkelt. Altså for politiet.
Ifølge medienes opplysninger kan staten enkelt tjene tre års lønn for en fotobiloperatør på bare 4 timer.
De siste tallene som brukes av Riksrevisjonen viser at 90 prosent av alle fartshumper i Danmark kommer fra automatisk trafikkkontroll. Det er imidlertid ting som tyder på at ikke alt politiarbeid går knirkefritt.
Den normalt medievante trafikkpolitibetjenten Preben Sandager vil ikke svare på spørsmål da det kom frem at han var blitt intervjuet mistenkt for å ha tuklet med bevis mot «fortgående sjåfører».
Sandager, som nylig gikk av med pensjon, har til og med blitt siktet for galskap av sin egen arbeidsgiver etter en 900 sider lang rapport fra den uavhengige politiklagemyndigheten, DUP.
Statsadvokaten valgte imidlertid til slutt å henlegge saken mot Preben Sandager, da man mener at den tidligere betjentens påståtte galskap står ord mot ord. Les mer om det her .
De nye fotobilene, som brakte antallet ATK-biler opp i 107, er ellers mye mer avanserte enn tidligere. Bilene kan både 'se' forover og bakover. Akkurat som de nå kan fange motorsyklister.