Hva gjør du hvis din parallellimporterte elbil blir tilbakekalt?

Boosted får massevis av henvendelser fra sjåfører i parallellimporterte biler. For hva skal de med tilbakekallinger? Finn svaret her.

Denne uken skrev Viktor, som eier en parallellimportert Audi e-tron, til Boosted-redaksjonen. Han vil vite hva han skal gjøre ved tilbakekalling.

Og Viktor er ikke alene om dette. På bare noen få uker har Boosted-redaksjonen nesten blitt slått ned av samme sak; Hva skal jeg gjøre hvis min parallellimporterte bil har blitt tilbakekalt?

Det er god grunn til å være oppmerksom på slikt, spesielt fordi parallellimporten av, spesielt lite brukte, elbiler har eksplodert.

Audi e-tron er et godt eksempel her. Ikke fordi bilen er på toppen av de parallellimporterte bilene, men fordi det tyske merket ikke har kontroll over teknologien i bilene.

Faktisk har Audi nettopp tilbakekalt en rekke e-tron-modeller fordi batteripakken i bilene kan være brannfarlig.

Å ignorere tilbakekallinger kan være dødelig

Viktor har en Audi e-tron som denne. Eller kanskje han ikke har det. For selv om Audi faktisk har tilbakekalt e-tron-modellen, er ikke dette tilfellet for alle biler.

Den problematiske batteripakken, som kommer fra LG, finnes ikke i alle e-tron-biler. Og det er her kjeden kan hoppe av. Eller i det minste skape bekymring.

For ikke alle Audi-biler trenger service. Derfor vil ikke alle Audi-eiere få beskjed om det i e-Boks. Men som vi også skrev til Viktor:

"Hvis du er nervøs for – eller ønsker å vite om – din Audi er tilbakekalt, kan du alltid kontakte et av Audis verksteder i Danmark. Hvis bilen din er tilbakekalt, må importøren informere deg om det."

"Det faktum at bilen din er en parallellimport spiller ingen rolle; hvis bilen din er en del av tilbakekallingen, må Audi varsle deg."

Det er imidlertid en hake ved det hele, at Audi – eller for den saks skyld et hvilket som helst annet bilmerke – ikke har lov til å kontakte bileiere direkte i forbindelse med tilbakekalling.

Denne typen ting bør i stedet gå gjennom Motorregisteret og e-Boks.

Hvis du fortsatt er i tvil, har de aller fleste danske bilimportører en side dedikert til tilbakekallinger. Her kan du ved å taste inn den enkelte bilens skilt og/eller chassisnummer se om det er noe på bilen.

Noen bilmerker kaller det en "handling", mens andre sier "gjenkalling". I hovedsak kommer det ned til én ting.

Når det gjelder Audi Danmark, er det et kontaktskjema som du kan fylle ut i denne forbindelse. Hvis du ikke bare skriver eller ringer det lokale Audi-verkstedet.

Andre bilmerker – som Nissan – har en hel side i Danmark som heter 'gjenkalling og serviceoppdatering'. Prinsippet er det samme – er du nervøs, ta kontakt med et merkeverksted hvor det er direkte tilknytning til importøren.

Tilbakekallinger er definitivt ikke noe som skal bagatelliseres. Å ignorere denne typen ting kan være direkte livsfarlig. Les mer om det her .



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Skoda Elroq topper salgslisten: De klart mest solgte bilene i mai

Skoda Elroq tar over som den mestselgende bilen i...

Disse bileierne trenger ikke å skru på bilskiltene

Siden 2015 har det vært et lovkrav for danske...

Det er flere elbiler om bord på det brennende lasteskipet

Det er flere elbiler enn først antatt om bord...

Norge forbyr sjåfører å bruke berøringsskjermer mens de kjører

Et nytt lovforslag i Norge forbyr sjåfører å bruke...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Formel 1 dropper banen som drepte Ayrton Senna

Den tradisjonelle Imola-banen er en saga blott i Formel 1 fra 2026, når den spanske hovedstaden Madrid tar over med et nytt gateløp på...

Dansk direktør slutter i amerikansk bilgigant

Danish Crown har utnevnt Jens Peter Clausen til ny administrerende direktør. Han kommer direkte fra en stilling i General Motors, og har med seg...

Tvinger folk til å kjøre elbiler – statens egne biler kjører på diesel

I Danmark går bare fire av totalt 32 ministerbiler på strøm. I England er det enda verre, viser en ny telling. Mens myndigheter rundt...

Sjef: Elektrisk BMW M3 får kunstig motorlyd

Den kommende elektriske BMW M3 vil ha over 850 hestekrefter og kunstig motorlyd, men BMW oppgir at manuell girkasse ikke vil være en del...

Obligatorisk utstyr for fartsovertredelse ved passering av fotobokser

En sjåfør hevder nå at assistansesystemet i bilen fikk den til å akselerere foran en fotoboks, og at boten derfor er urettferdig. En ny...

Tesla ekspanderer i Danmark – bygger 3000 nye kvadratmeter

Interessen for Tesla Model Y og Model 3 er stor i Nordjylland. Derfor åpner Tesla et 3000 kvadratmeter stort senter i Aalborg for salg...

BYD tvinger sine ansatte til å jobbe gratis

Nye anklager rammer bilmerket BYD. To tidligere ansatte forteller om systematisk utnyttelse, gratis overtid og ekstrem overvåking på fabrikken. Skrekkhistorier om gratis arbeid og...

Skjer 1. januar 2026 – disse bilene vil bli forbudt i miljøsoner

Siden innføringen av miljøsoner i 2008 har reglene blitt strammet inn flere ganger. Og 1. januar 2026 vil enda flere biler bli rammet av...

Nok en Tesla-sjef går av – stopp umiddelbart

Milan Kovac, Teslas sjef med ansvar for den ambisiøse Optimus-roboten, forlater selskapet umiddelbart. Dette reduserer antallet fremtredende toppledere betydelig. Nok en administrerende direktør forlater...

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av den danske Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner...