Volkswagen får panikk – stopper umiddelbart

Volkswagen stopper umiddelbart leveringen av alle biler for import til USA. Dette skjer etter at regjeringens nye tollmur har trådt i kraft.

Volkswagen reagerer umiddelbart på nye amerikanske tariffer og slutter å importere biler til USA.

Bekymring sprer seg blant bilprodusentene etter innføringen av nye tollsatser av Det hvite hus, der Donald Trump sitter.

Volkswagen har tatt konsekvensen og stanser alle leveranser av biler til det amerikanske markedet.

Biler som allerede har ankommet amerikanske havner risikerer å sitte fast der.

Den nye tollsatsen på 25 prosent, som legges på nye biler importert til USA, utgjør en betydelig økonomisk utfordring for ikke bare Volkswagen, men nesten alle utenlandske bilmerker i USA.

Det skriverAutonews .

Problemets kjerne er at dersom ekstrakostnadene ikke kan veltes over på forbrukerne gjennom høyere priser, vil bilmerkene kun kunne selge bilene med tap.

Volkswagen-konsernet har derfor stoppet all import av biler til USA. Ifølge Autonews har leveransene fra Mexico allerede stoppet helt opp.

Og biler fra merker som Audi, VW og Porsche, som er på vei med skip fra Europa, blir stoppet i amerikanske havner.

Volkswagen vurderer også å innføre et importtillegg på amerikanske bilpriser for å dekke de økte kostnadene.

For de tyske bilprodusentene representerer de nye tariffene en alvorlig situasjon. Industrien er allerede under press på det europeiske hjemmemarkedet.

I Kina har salget allerede falt. Det amerikanske markedet har til nå fungert som en av hjørnesteinene i virksomheten.

De nye takstene risikerer derfor å forverre situasjonen og potensielt utløse en krise i tysk bilindustri.

Også andre bilmerker reagerer på de nye tariffene.

Volvo, med Håkan Samuelsson i spissen, har annonsert at merket føler behov for å flytte mer av bilproduksjonen til USA for å unngå de høye importtollene.

Dette viser at usikkerheten og de økonomiske konsekvensene av den nye handelspolitikken merkes mye i bilindustrien.

Situasjonen synliggjør sårbarheten som globale forsyningskjeder og internasjonal handel kan utsettes for politiske endringer.

Volkswagen og andre produsenter står nå overfor en periode med tilpasning til de nye markedsforholdene.



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Bilsjef: Bare to kinesiske bilmerker overlever i Danmark

Akkurat nå yrer det av dem. Og det er...

43 prosent av sjåførene vil nå velge å ikke kjøpe Tesla

Hele 43 prosent av elbileiere velger nå å ikke...

Volvo permitterer 3000 ansatte – for å spare 12 milliarder

Volvo Cars kutter 15 prosent av kontorpersonalet globalt for...

Danmark har Europas nest høyeste strømpris for elbiler

Danske sjåfører betaler Europas nest høyeste pris for strøm...

Media: De skal erstatte Jeremy Clarkson og co. i Grand Tour

Bilprogrammet The Grand Tour skal startes på nytt. Amazon...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Media: De skal erstatte Jeremy Clarkson og co. i Grand Tour

Bilprogrammet The Grand Tour skal startes på nytt. Amazon satser på at en ukjent trio kan erstatte Jeremy Clarkson, Richard Hammond og James May....

Mercedes forstår ikke hvorfor folk vender seg bort fra 4-sylindret AMG

Mercedes sliter med å få førerne til å akseptere den firesylindrede C63 AMG. Men ledelsen forstår ikke hvorfor kundene forlater stedet. Mercedes-AMG C63 er...

Toyota venter ikke i 21 år på den neste Supraen

Toyota Supra MkV er en saga blott. Men japanerne lover at det ikke vil ta 21 år før en erstatter er på plass og...

Bilgigant på randen av kollaps – 90 prosent er borte

Ryktene om Chevrolets utgang fra Kina øker etter det massive salgsfallet. General Motors nekter, men usikkerheten rundt konsernets fremtid fortsetter. General Motors (GM) benekter...

Konkursert bilmerke stenger – skylder 1,8 milliarder

Det kinesiske bilmerket Neta har flyktet fra hovedkvarteret sitt i Shanghai. Interne maktkamper, fallende salgstall og milliardgjeld truer merkets grunnleggere. Det kinesiske bilmerket Neta...

Anders fikk Forden sin vraket: Bensinen var 50 prosent vann

Flere sjåfører er i sjokk etter å ha fylt drivstoff på en stasjon i Gävle. Bensinen viste seg å være 50 prosent vann. En...

Ny Tesla Cybertruck dumpet på forlatt parkeringsplass

Cybertrucks og Model Y-er, som Tesla ikke kan selge, hoper seg opp i nærheten av Detroit. De mange parkerte bilene ved et nedslitt kjøpesenter...

Sint president vil ha mer i lønn enn Formel 1-stjerne

Mohammed Ben Sulayem, som for tiden er president i den internasjonale motorsportorganisasjonen FIA, er sint over at han får mindre i lønn enn en...

Skoda Favorit er tilbake – gjenopplivet etter 31 år

Det tidligere kommunistkontrollerte merket viser frem en ny tolkning av Skoda Favorit. Dette skjer 31 år etter at produksjonen stoppet opp. Den nye Favoriten...

Bilproduksjonen er den laveste siden april 1952

Synkende eksport til USA og EU, færre arbeidsdager i påsken og usikkerhet rundt regjeringens elbilpolitikk presser den britiske bilindustrien til sitt laveste nivå siden...

Bilgiganten på kne – må låne 48 milliarder kroner

Japanske Nissan sliter med en truende økonomisk krise og en gjeld på 40 milliarder. kr. En omfattende spareplan er lansert for å redde merkevaren....

Nye tall: Verdien på elbiler stuper etter 2 år

Bilmerkene har så store problemer med å selge elbiler at de sender dem ut med store rabatter. Dette presser bruktprisene betraktelig ned. Elbileiere kan...