På 4 år har Polestar kuttet CO2-utslippene fra produksjon av elbiler med 25 prosent. Produksjonen er imidlertid ikke helt fri for utslipp.
Polestar har oppnådd en reduksjon i CO2-utslipp fra merkets fabrikker. Dette gjelder produksjonen av deres elbiler. Nye tall viser en betydelig nedgang på nesten 25 prosent.
Reduksjonen har skjedd de siste fire årene. Dette fremgår av bilmerkets nye bærekraftsrapport . Fremgangen skyldes flere faktorer.
Polestar bruker i økende grad fornybar elektrisitet i produksjonen. Bruk av aluminium med lavere klimapåvirkning spiller også inn. Det er en del av innsatsen.
I tillegg har batteriproduksjonsprosessene blitt forbedret. Transporten av batterier er også blitt mer effektiv. Samlet sett bidrar dette til lavere CO2-avtrykk.
Resultatet er at Polestars nåværende elbiler slipper ut mindre CO2 under produksjon. Utslippene varierer nå mellom 21,3 og 24,9 tonn karbondioksid per bil, avhengig av modell.
Elbils CO2-utslipp sammenlignet med bensin- og dieselbiler
Det er imidlertid fortsatt mer enn en sammenlignbar bil med forbrenningsmotor. En bensinbil har et lavere CO2-avtrykk fra selve produksjonsfasen. Dette viser tidligere studier.
For eksempel viste en rapport en bensindrevet Volvo XC40. Den slapp ut rundt 14 tonn karbondioksid under produksjonen. Så det er forskjell på utgangspunktet.
Den største forskjellen i produksjonsutslipp kommer fra batteriet. Produksjonen av et elbilbatteri slipper ut cirka fem tonn CO2-ekvivalenter. Dette er en betydelig del av de totale produksjonsutslippene for en elbil.
Elbilen begynner imidlertid å ta igjen det høyere startutslippet når den kjører. I løpet av bilens levetid endres beregningen. Polestar har gjennomført en livssyklusanalyse for å vise dette.
Analysen dekker en kjørelengde på 200 000 kilometer. En Polestar elbil slipper ut totalt rundt 50 tonn CO2-ekvivalenter over den avstanden. Dette tallet forutsetter lading med elektrisitet fra en global gjennomsnittlig energimiks.
Elbilens levetid målt i utslipp
Lades elbilen utelukkende med fornybar energi som vindkraft, vil de totale utslippene gå ned. I det scenariet utgjør de totale utslippene cirka 27 tonn CO2-ekvivalenter. Dette viser viktigheten av grønn kraft for elbiler.
Til sammenligning ser tallene annerledes ut for bensinbilen. Den bensindrevne Volvo XC40 slipper ut rundt 58 tonn CO2 over de samme 200 000 kilometerne. Elbilen har derfor potensial til å være den reneste løsningen gjennom hele levetiden.
Polestars administrerende direktør, Michael Lohscheller, kommenterer utviklingen. Han fremhever selskapets tilnærming til vekst og bærekraft.
"Polestar viser at det er mulig å øke veksten uten å øke klimapåvirkningen," sier Michael Lohscheller.
– Vår ambisjon er kort og godt å fortsette å redusere utslippene våre samtidig som vi øker salget.
– I en tid hvor utviklingen i verden går i feil retning på mange måter, står vi ved våre forpliktelser og trapper opp bærekraftsarbeidet.
– Når andre følger strømmen, går Polestar sine egne veier, sier regissøren.
Polestars tidligere eier Volvo har tidligere vist hvor ubetydelig forskjellen i CO2-utslipp er mellom elbiler og bensinbiler. Les mer om det her .