Pรฅ 4 รฅr har Polestar kuttet CO2-utslippene fra produksjon av elbiler med 25 prosent. Produksjonen er imidlertid ikke helt fri for utslipp.
Polestar har oppnรฅdd en reduksjon i CO2-utslipp fra merkets fabrikker. Dette gjelder produksjonen av deres elbiler. Nye tall viser en betydelig nedgang pรฅ nesten 25 prosent.
Reduksjonen har skjedd de siste fire รฅrene. Dette fremgรฅr av bilmerkets nye bรฆrekraftsrapport . Fremgangen skyldes flere faktorer.
Polestar bruker i รธkende grad fornybar elektrisitet i produksjonen. Bruk av aluminium med lavere klimapรฅvirkning spiller ogsรฅ inn. Det er en del av innsatsen.
I tillegg har batteriproduksjonsprosessene blitt forbedret. Transporten av batterier er ogsรฅ blitt mer effektiv. Samlet sett bidrar dette til lavere CO2-avtrykk.
Resultatet er at Polestars nรฅvรฆrende elbiler slipper ut mindre CO2 under produksjon. Utslippene varierer nรฅ mellom 21,3 og 24,9 tonn karbondioksid per bil, avhengig av modell.
Elbils CO2-utslipp sammenlignet med bensin- og dieselbiler
Det er imidlertid fortsatt mer enn en sammenlignbar bil med forbrenningsmotor. En bensinbil har et lavere CO2-avtrykk fra selve produksjonsfasen. Dette viser tidligere studier.
For eksempel viste en rapport en bensindrevet Volvo XC40. Den slapp ut rundt 14 tonn karbondioksid under produksjonen. Sรฅ det er forskjell pรฅ utgangspunktet.
Den stรธrste forskjellen i produksjonsutslipp kommer fra batteriet. Produksjonen av et elbilbatteri slipper ut cirka fem tonn CO2-ekvivalenter. Dette er en betydelig del av de totale produksjonsutslippene for en elbil.
Elbilen begynner imidlertid รฅ ta igjen det hรธyere startutslippet nรฅr den kjรธrer. I lรธpet av bilens levetid endres beregningen. Polestar har gjennomfรธrt en livssyklusanalyse for รฅ vise dette.
Analysen dekker en kjรธrelengde pรฅ 200 000 kilometer. En Polestar elbil slipper ut totalt rundt 50 tonn CO2-ekvivalenter over den avstanden. Dette tallet forutsetter lading med elektrisitet fra en global gjennomsnittlig energimiks.
Elbilens levetid mรฅlt i utslipp
Lades elbilen utelukkende med fornybar energi som vindkraft, vil de totale utslippene gรฅ ned. I det scenariet utgjรธr de totale utslippene cirka 27 tonn CO2-ekvivalenter. Dette viser viktigheten av grรธnn kraft for elbiler.
Til sammenligning ser tallene annerledes ut for bensinbilen. Den bensindrevne Volvo XC40 slipper ut rundt 58 tonn CO2 over de samme 200 000 kilometerne. Elbilen har derfor potensial til รฅ vรฆre den reneste lรธsningen gjennom hele levetiden.
Polestars administrerende direktรธr, Michael Lohscheller, kommenterer utviklingen. Han fremhever selskapets tilnรฆrming til vekst og bรฆrekraft.
"Polestar viser at det er mulig รฅ รธke veksten uten รฅ รธke klimapรฅvirkningen," sier Michael Lohscheller.
โ Vรฅr ambisjon er kort og godt รฅ fortsette รฅ redusere utslippene vรฅre samtidig som vi รธker salget.
โ I en tid hvor utviklingen i verden gรฅr i feil retning pรฅ mange mรฅter, stรฅr vi ved vรฅre forpliktelser og trapper opp bรฆrekraftsarbeidet.
โ Nรฅr andre fรธlger strรธmmen, gรฅr Polestar sine egne veier, sier regissรธren.
Polestars tidligere eier Volvo har tidligere vist hvor ubetydelig forskjellen i CO2-utslipp er mellom elbiler og bensinbiler. Les mer om det her .