En spøkelsesaktig konvoi av splitter nye Fisker Ocean-elbiler står igjen på gatene i Nottingham etter merkevarens konkurs. Ingen vet hvem som skal fjerne de dyre bilene.
På Racecourse Road i Nottingham, England, står det en rekke splitter nye Fisker Ocean elbiler. De blir liggende igjen og samler støv.
Den totale verdien av bilene overstiger 1,7 millioner danske kroner. Den amerikanske bilprodusenten Fisker gikk konkurs i oktober i fjor. Siden den gang har disse Fisker Oceans stått urørt på offentlig vei.
Dette skriver The Sun.
Flere lokale innbyggere har undret seg over den uvanlige konvoien av biler. Bilene har stått der i flere måneder. De har fortsatt fabrikkklistremerker på seg. Ingen har ennå flyttet de tre tonn tunge, splitter nye bilene.
En Fisker Ocean kostet mellom cirka 260.000 og 375.000 danske kroner da merket fortsatt var på plass i England.
Det er uklart hvilke spesifikke modeller de forlatte bilene har. De er ennå ikke registrert. Ifølge The Sun er dette fordi ingen ønsker å ta ansvar for bilene.
Noen av bilene har fortsatt importklistremerker på frontruten. Modellnummer og fabrikkdokumenter er fortsatt inne i dem. Dette indikerer en brå slutt på bilenes ferd mot en eller flere nye eiere.
Den lokale bilforhandleren, Premium Central Performance og Prestige Cars, lagret bilene. Det var en avtale med Fisker. Hvis kunder i Nottingham kjøpte en bil, kunne de hente den hos forhandleren.
Fishermans konkurs rammer Nottingham
Da Fisker gikk konkurs i oktober 2024, endret situasjonen seg. Bilforhandleren tok kontakt med konkursboerne. De ga beskjed om at bilene skulle flyttes. De ble flyttet til offentlig vei, klare for henting.
Forhandleren advarte også tillitsmennene. Nottingham City Council ville fjerne bilene hvis de ble stående for lenge. Dette er normal prosedyre for forlatte kjøretøy på offentlig vei.
Siden den meldingen har verken Fisker eller bobestyrerne svart. De har ikke forsøkt å kontakte bilforhandleren. De har heller ikke plukket opp de forlatte kjøretøyene.
Bilforhandleren har ikke lovlig mulighet til å selge bilene. De kan heller ikke bruke dem til noe annet. Juridisk sett tilhører de fortsatt Fiskers konkursbo.
Derfor valgte forhandleren en annen løsning. Etter gjentatte henvendelser til kuratorene fraskrev de seg ansvaret. De parkerte bilene på offentlig vei. Nå venter de på at lokale myndigheter skal ta seg av saken.
Det er uklart hvem som har ansvaret for elbilene.
Bystyret i Nottingham ga pålegg om at bilene skulle fjernes allerede 3. mars 2025. Fristen for å fjerne bilene ble satt til 7 dager. Men 14. april sto bilene fortsatt på veien.
Lokale innbyggere spekulerer fortsatt i situasjonen. Hvordan havnet bilene der? Hvem er ansvarlig for den merkelige samlingen av nye elbiler? Mysteriet med Racecourse Road fortsetter.
Bilforretningen har forklart sin rolle til lokale medier. De handlet i god tro etter avtalen med Fisker. Konkursen etterlot dem med bilene uten en klar eier eller noen form for plan for bilene generelt.
Situasjonen i Nottingham er et eksempel på konsekvensene av et selskaps konkurs. Eiendeler som biler kan havne i et juridisk vakuum. Dette skaper problemer for lokale myndigheter og tredjeparter.
Du kan lese mye mer om nye elbiler og utviklingen i bilindustrien her på Boosted. Også hvordan Fiskers konkurs fortsatt skaper mange problemer. Les mer her .