14. mai, 2025

Bilmerker: Elbilenes fremtid er truet av 5 alvorlige feil

En ny ACEA-rapport peker på store utfordringer for elbiler i EU. Strømnettet, produksjonen og utplasseringen av V2G-teknologi henger etter, heter det i advarselen.

En ny rapport fra bransjeorganisasjonen ACEA avdekker store utfordringer for elbiler i Europa.

Rapporten, som er utarbeidet av Transport & Mobility Leuven, peker på problemer med strømnettet, elbilproduksjon og spredningen av V2G-teknologi, som kan sende strøm fra elbiler tilbake til nettet.

Europas strømnett er direkte «forankret» i rapporten. Den beskrives som utdatert og ikke klar for mange flere elbiler.

Hvis hele bilparken skulle gå over til elektrisk kraft i dag, ville det skapt «enorme problemer» mange steder, ifølge Mobility Swedden-direktør Mattias Bergman.

Antallet solcelleinstallasjoner er også lavere enn det som bør forventes i 2025. Mange land henger etter med smarte strømtjenester.

Disse tjenestene kan fordele strømbehovet utover dagen. Faste strømpriser i flere land gjør det mindre attraktivt å planlegge lading til tider med lav etterspørsel, for eksempel om natten.

Bilmerkene selv fremhever ofte V2G-teknologi. Dette betyr at bilen kan dele strøm for å balansere strømnettet. Denne teknologien finnes imidlertid bare i tolv prosent av elbilene som selges i Europa.

Utfordringer med strømnettet og ladeteknologier

Spredningen av lading for elbiler går fremover. Det er betydelig flere ladepunkter nå enn for bare noen få år siden. Det er imidlertid store regionale forskjeller i EU.

Nederland, Frankrike og Tyskland driver gjennomsnittet opp. Men i 18 av EUs 27 medlemsland er det fortsatt færre offentlige ladestasjoner enn bensinstasjoner.

Produksjonen av elbiler i Europa får også det røde kortet. Europeiske energipriser er betydelig høyere enn i konkurrerende regioner.

De er 151 prosent høyere enn i USA og 114 prosent høyere enn i Kina.

Dette gjør det vanskeligere for europeiske bilprodusenter å konkurrere globalt. Europa er også sterkt avhengig av importerte batterier. Kinesiske batterier er vanligvis 20–30 prosent billigere enn europeiske.

Produksjon, salg og økonomiske insentiver

Når det gjelder salg av nye biler, er det bare noen få land som skiller seg ut. De har en høy andel elbiler. Mange andre land ligger imidlertid langt etter i utviklingen.

I disse landene utgjør elbiler fortsatt mindre enn én av ti nye biler som selges. Utvalget av brukte elbiler vokser imidlertid raskt. Nye elbiler begynner også å bli lansert med priser under 30 000 euro, noe som tilsvarer omtrent 225 000 danske kroner.

Europeiske land har derfor svært ulike utgangspunkt i overgangen til elbiler. Hvis den overgangen noen gang skjer.

For å støtte elbilen har EU pålagt alle medlemsland å innføre ensartede støtteordninger. Men ikke alle medlemslandene er like begeistret for ideen,

For eksempel har land som Sverige og Tyskland fullstendig faset ut støtten til elbiler. Det samme skjer for tiden i Nederland.

På den andre siden av Atlanterhavet vil republikanerne gjerne avslutte all støtte til elbiler på føderalt nivå. Les mer om det her .

Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Tesla vil nå ta betalt for gratisfunksjoner

Tesla hadde lovet Cybertruck-kunder at de ville få såkalt...

Bilgiganten permitterer 500 ansatte umiddelbart

Ifølge de ansattes fagforening dekker bilkonsernet Stellantis over at...

Teddybjørn koster lastebilsjåfør en bot på 1000 kroner

En bamse i frontruten var nok til at politiet...

Toyota taper 125 millioner kroner om dagen

De nye amerikanske tollsatsene på biler skader Toyota. Faktisk...

Elbilmerke går konkurs – brant 10 milliarder

Elbilmerket Bollinger Motors har begjært seg konkurs etter store...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Trafikstyrelsen hever prisen på førerkort – så dyrt blir det

Den danske veitrafikmyndigheten har sendt en plan om å heve alle priser på førerkortområdet med 25 prosent i høring. Dette må sikre at prisen...

Jeremy Clarkson har blitt varslet – var bare dager unna å gjøre det

Den engelske TV-programlederen har vært på nippet til å legge fra seg treskoene flere ganger. På en ferie på Seychellene var det nok en...

Danskene skal skrote 750 000 fossilbiler innen 2030

Ifølge en ny prognose vil antallet bensin- og dieselbiler i Danmark ha sunket med 750 000 enheter innen fem år. Regjeringens Klimastatus 2025 spår...

De 10 billigste elbilene for privatleasing i 2025

Privatleasing av elbil er svært fornuftig, og det kan gjøres fra kun 1495 DKK. per måned – her er de beste og billigste elbilene...

Bilsjef: Vi MÅ bygge biler folk har råd til

Det er ikke noe poeng i å ha biler hvis det ikke er noe for alle. Faktisk må industrien bygge biler som sjåførene har...

Frykter konkurs: Ford er for liten for Europa

Fabrikkarbeidernes fagforeninger frykter at Ford i Europa vil gå konkurs uten amerikansk støtte. Og nå mener den tyske regissøren at merket er for lite...

Kinesisk bilmerke tar over Nürburgring

Den kinesiske teknologigiganten Xiaomi, som nå også bygger biler, har overtatt sponsorskapet til kanskje den mest berømte svingen på hele Nürburgring. Den kinesiske produsenten...

Obligatorisk utstyr får Bjarne til å hate sin nye Suzuki

Bjarne Woetmanns nye Suzuki Swift er utstyrt med det obligatoriske ISA-systemet. Han mener at fartssperren ødelegger kjøregleden og skaper farlige situasjoner i trafikken med...

Polestar får ny eier – taper 1 milliard kroner

Kinesiske Polestar sliter med økonomien. For selv om det går bedre på bunnlinjen, leter de nå aktivt etter nye investorer med Geely-gruppen på sidelinjen....

Dansk ladeoperatør stenger – permitterer 30 personer

Den danske delen av den svensk-tyske ladeoperatøren E.On legger nå ned deler av virksomheten sin i Danmark. Salget av ladebokser til privatpersoner vil stoppe,...

Kinesiske merker satser nå på hybridbiler i Europa

Europeere har problemer med å ta i bruk kinesiske elbiler. Så nå satser diktaturet på hybrider for å unngå EUs tollmurer. Nye tollregler i...

Max Verstappen skifter hold – korer hemmelig test

Max Verstappens kontrakt med Red Bull er ikke strengere enn at den flyvende hollenderen får kjøre i andre klasser. Og det utnytter den nybakte...