Europeere har problemer med å ta i bruk kinesiske elbiler. Så nå satser diktaturet på hybrider for å unngå EUs tollmurer.
Nye tollregler i EU tvinger nå merker som BYD til å endre strategi fra rene elbiler til ladbare hybrider.
På denne måten unngår kineserne også de høye tollsatsene, som i noen tilfeller er på så mye som 35 prosent av bilenes pris.
Endringen er allerede godt i gang hos merker som BYD. Dette melder analysebyrået Rho Motion.
EU innførte ytterligere tollsatser på kinesiske elbiler i oktober i fjor.
Bakgrunnen var at EU mener at Kina ulovlig støtter produksjonen av elbiler i hjemlandet. De nye tollsatsene ligger mellom 7,8 prosent og 35,3 prosent. Dette må legges til tollsatsene kineserne allerede har betalt.
De nåværende tollreglene vil gjelde gjennom hele Europaparlamentets inneværende periode. Det betyr at de vil vare til 2029.
Før de nye tollbarriererne ble innført, eksporterte Kina hovedsakelig rene elbiler til det europeiske markedet.
Derfor så EU biler med helelektriske drivlinjer som det sentrale problemet i handelsforholdet med det kommunistiske diktaturet.
Ifølge Rho Motion har flere kinesiske bilmerker allerede reagert på de nye betingelsene. De planlegger å tilby biler som bare er delvis elektriske. Disse bilene er ikke underlagt den samme høye, nye tollsatsen.
BYD og plug-in-hybrider – en annen retning
Det kan derfor se ut til at tollbarrieren har en utilsiktet konsekvens. EU ønsket å begrense importen av billige kinesiske biler. I stedet kan resultatet bli en økning i importen av kinesiske ladbare hybridbiler.
Analysebyrået Rho Motion trekker spesielt frem BYD som et eksempel. Selskapet har blitt pålagt en tilleggstariff på 17 prosent på sine elbiler. Dette kommer i tillegg til den grunnleggende tollsatsen på 10 prosent for biler importert til EU.
I Tyskland koster Byds mest solgte elbil i EU, Atto 3, for tiden 37 990 euro. Dette tilsvarer omtrent 283 300 danske kroner.
Med en total toll på 27 prosent betaler Byd dermed 10 257 euro i toll for hver Atto 3. Det er rundt 76 500 danske kroner.
Til sammenligning selges Byds plug-in hybrid, Seal U, for 39 990 euro i Tyskland. Det er omtrent 298 200 danske kroner. For den modellen betales kun grunntoll på 10 prosent. Dette tilsvarer 3 999 euro, eller omtrent 29 800 danske kroner.
Ifølge Rho Motion betyr de ulike tariffene at ladbare hybrider gir mye bedre mening for bilmerker som BYD.
Kinesiske biler under den nye tollmuren
For BYD, og potensielt andre kinesiske merker, er salget av ladbare hybrider på vei til å overgå salget av rene elbiler i år.
Dette er en direkte konsekvens av de nye tollreglene.
Etter hvert som salget fortsetter å utvikle seg i løpet av året, vil det bli tydeligere i hvilken grad kinesiske bilkonsern har endret salgsstrategien sin.
Rho Motion mener at fraværet av høye, ekstra tollsatser på ladbare hybrider representerer en reell mulighet for kineserne til å kapre mer av markedet.
Kineserne er ikke de eneste som kan se ideen i å la ladbare hybrider fortsette å kjøre. Vestlige bilmerker holder nesten tilbake fra å annonsere at man likevel ikke kan klare seg uten forbrenningsmotoren.
Audi er blant dem som har annonsert at de ikke bare vil selge i 2030. Mercedes har måttet innrømme det samme.