Etter bøter på 13,3 milliarder danske kroner innfører Italia nye, strenge regler for fotobokser. Dette skal beskytte sjåfører mot skjulte fotobokser og øke rettssikkerheten.
Nye regler for de 11000 fotoboksene i Italia er på vei.
Etter massive boder – og minst like mye kritikk av gjeldende regler i området – må sjåførene ha bedre forhold.
De nye italienske fotoboksforskriftene trer i kraft 12. juni og har som mål å skape mer åpenhet når det gjelder politiets etterfølgelse av fartsovertredere.
Dette er hva La Repubblica skriver.
Italia er kjent for sine mange fotobokser. I fjor samlet staten og kommunene inn et rekordstort beløp fra fotobokser.
Totalt sett kastet italienske sjåfører 13,3 milliarder danske kroner inn i statskassen på denne måten.
Pengene har kommet fra de 11000 fartskameraene som er plassert rundt om i landet. De er ofte satt opp på steder der de kan fange opp mange sjåfører.
På denne måten har selv flere av landets minste kommuner tjent betydelige summer på bilistene. Enkelte byer med bare noen få hundre innbyggere har klart å innkreve millioner i bøteinntekter.
Noe som virkelig har satt landets sjåfører i kok. Flere av dem har til og med begynt å kutte ned på fotobokser på egenhånd. Les mer om det her .
Skilting og avstand mellom fotobokser
Kritikken har hovedsakelig dreid seg om plasseringen av kameraene. Mange sjåfører har opplevd dem som skjulte feller, og formålet har virket mer økonomisk enn trafikksikkerhetsrelatert.
Men nå er det nye tider for sjåfører i Italia. Regjeringen innfører nye regler for å øke trafikksikkerheten og åpenheten.
En av de viktigste endringene er kravet om bedre skilting. I fremtiden må det plasseres et skilt minst én kilometer før en fotoboks. Dette skal gi sjåfører en rimelig mulighet til å justere farten.
Tidligere har skiltingen vært mangelfull mange steder. Dette har gjort det vanskelig å få øye på kameraene i tide og har ført til mange boder.
Det vil også bli regler for avstanden mellom individuelle fotobokser. I byområder må det nå være minst én kilometer mellom dem, og utenfor byene må avstanden være fire kilometer.
Kommunal tillatelse og fartsgrenser
Dette er for å forhindre at sjåfører blir fanget opp av flere kameraer etter hverandre over kort avstand. Boosted har tidligere rapportert om en sjåfør som fikk bøter verdt 200000 danske kroner på bare seks måneder.
De nye reglene betyr også at kommunene ikke lenger fritt kan installere kameraer. De må nå innhente tillatelse fra den lokale prefekturen, noe som skal sikre en mer kontrollert prosess.
I tillegg vil reglene for fartsgrenser på veier der det er kameraer bli justert. Dette er for å sikre at fartsgrensene er rimelige i forhold til veitypen og de generelle trafikkforholdene.
De mange endringene er et forsøk på å gjenopprette tilliten til systemet. Sjåførene må igjen føle at fartskontroll først og fremst handler om sikkerhet og ikke om å fylle kommunale kasser.
De nye italienske reglene kan derfor være gode nyheter, spesielt for de mange turistene som besøker landet med bil hvert år.