Et nytt lovforslag i Norge forbyr sjåfører å bruke bilens berøringsskjerm til enkle ting som navigasjon. Boten er på 10000 kroner.
En bot på tusenvis av kroner for å trykke på bilens skjerm kan bli en realitet for sjåfører i Norge.
Et nytt forslag fra den norske regjeringen skal ta tak i uoppmerksomhet i trafikken. Det innebærer et forbud mot å bruke en bils berøringsskjerm på samme måte som en mobiltelefon.
Reglene er ment å forhindre risikabel atferd bak rattet. Arbeidsgruppen bak forslaget er svært tydelig på dette.
Alt som er forbudt på telefonen bak rattet bør også være forbudt på bilskjermen. Dette gjelder spesielt unødvendig tapping under kjøring.
Formålet er å øke trafikksikkerheten. Altfor mange ulykker skyldes uoppmerksomhet. Derfor vil Norge nå likestille bruk av bilskjermen med bruk av en håndholdt mobiltelefon.
Dette skriver den norske regjeringen på nettsiden sin.
Dette betyr at sjåfører i ganske mange tilfeller ikke har lov til å berøre bilens innebygde skjerm. For eksempel må det kun være mulig å ringe og justere lyden via knapper, med mindre sjåførene er villige til å betale en høy pris for det.
Men grensen er veldig tynn. Forslaget krever et klart forbud mot å se filmen på en berøringsskjerm.
Andre former for underholdning eller kommunikasjon via skjermen vil heller ikke være tillatt.
Den norske regjeringen vil imidlertid gå med på å unnta bilens grunnleggende funksjoner som klimaanlegg og vindusviskere.
Kritikk av det norske forslaget
Dersom forslaget blir vedtatt, kan feilaktige trykk på skjermen føre til en stor bot. Straffen for ulovlig mobiltelefonbruk i Norge har nylig økt betydelig. Boten er for tiden 10400 norske kroner. Dette tilsvarer omtrent 6800 danske kroner.
Det er imidlertid langt fra sikkert at forslaget vil bli vedtatt i sin nåværende form. Flere organisasjoner, inkludert Norges Automobilforbund (NAF), er sterkt kritiske.
De mener forslaget er urimelig og uhensiktsmessig.
«Forslaget vil innebære at man ikke kan betjene navigasjonen på berøringsskjermen ved å trykke på «hjem», ikke kan velge «bekreft» når man velger en ny rute, ved å velge en destinasjon fra en forhåndsdefinert liste, eller velge funksjoner som «finn lader»», sier seniorrådgiver Janne Pedersen fra NAF.
Hun mener det er fullstendig ute av proporsjoner. Spesielt når man også tillater andre, potensielt like kompliserte handlinger. Dette gjelder styring av samtaler og musikk på både telefonen og skjermen.
NAF frykter at et slikt forbud vil svekke sjåførenes respekt for trafikkreglene.
«Det er en betydelig risiko for at slike regler blir brutt», advarer Janne Pedersen.
Hun påpeker at den norske regjeringen plutselig vil gjøre alle sjåfører til kriminelle dersom forslaget blir lov.
Danske sjåfører er unntatt – foreløpig
Fremtiden til det norske lovforslaget er fortsatt usikker. Samferdselsdepartementet har ikke annonsert når de vil forsøke å få det vedtatt i Riksdagen i Oslo.
Den ansvarlige ministeren Jon-Ivar Nygård har også nektet å svare på den massive kritikken.
I Danmark har det vært forbudt å bruke håndholdte mobiltelefoner siden 1998. Bøtene har blitt økt flere ganger siden den gang.
Det er imidlertid ingenting som tyder på at politikere på Christiansborg har planer om et lignende forbud mot berøringsskjermer i biler.
Danske sjåfører kan derfor fortsette å bruke infotainmentsystemene sine som før inntil videre.