Kia kaller det Opposites United. Og hvilken hule er det? Det er navnet på merkets designspråk, som ble introdusert i 2021. Nå har de vunnet pris for det. Les mer i pressemeldingen nedenfor.
Som en del av merkevarens relansering i 2021, avduket Kia en ny designfilosofi, "Opposites United". Designfilosofien er basert på tre energier – spenning, harmoni og dynamikk – for å skape friske perspektiver og utvikle nye ideer inspirert av de motstridende kreftene mellom menneske og natur.
Kia har blitt anerkjent for å kommunisere konsistente designretninger ved å lansere differensierte produktdesign under "Opposites United"-designfilosofien. I tråd med visjonen om å levere ansvarlige mobilitetsløsninger, konsoliderer filosofien designideene og kundeverdien på tvers av Kias modellutvalg.
"Med sin Opposite United-filosofi har Kias designteam tatt en ikke-konform tilnærming med sikte på å provosere frem forandring, uten å være redd for å ta risiko. Fra første øyekast bryter Kias nye modeller formen med etablerte estetiske parametere for å introdusere en helt ny og moderne idiomer som etablerer en ny identitet», uttalte juryen for Car Design Award 2024.
Blant Kias nye bilmodeller som nylig ble hedret for fremragende design, vant EV9 to av verdens tre mest anerkjente bilpriser, inkludert '2024 World Car of the Year' og '2024 North American Car, Utility and Truck of the Year'. Kia vant også den prestisjetunge iF Design Gold Award med EV9.
"Kia Design omfavner filosofien til Opposites United og søker å utnytte den til å forme en fremtid med mobilitet som er både innovativ og ansvarlig – og søker å gjøre folks liv enklere og bedre," sa Karim Habib, konserndirektør og sjef for Kia Global Design.
"Denne prisen anerkjenner motivasjonen og engasjementet til utallige medlemmer av vårt globale team som er drevet til å påvirke bransjen med relevant og meningsfylt design. Vi er takknemlige for å være en merkevare som anerkjenner den dype virkningen design kan ha når vi prioriterer ansvarlig bruker -sentrert design, sa Karim.
Siden starten på 1980-tallet har Car Design Award fungert som global anerkjennelse for designteamene som er ansvarlige for de beste konseptbilene, produksjonsmodellene og det generelle designspråket på markedet. Juryen, som består av journalister fra internasjonalt anerkjente bil- og designmagasiner, velger bare ut 10 produksjonsbiler og 10 konseptbiler fra det siste året, samt designspråket til kun fem merker, for vurdering som finalister.
Vinnerne av 2024 Car Design Award ble kunngjort ved en seremoni på ADI Design Museum i Milano under årets Milan Design Week. Leder for Kia Global Design og konserndirektør, Karim Habib, deltok på seremonien på vegne av Kia Design for å motta prisen.
Under Design Week i Milano, fra 15. til 21. april, presenterer Kia et Design Cultural Communication Project inspirert av sin Opposites United-designfilosofi.