Fire konkurrenter ønsker å kjøpe Henrik Fiskers bilmerke

På en måte har Henrik Fisker fortalt sine gjenværende ansatte om fremtiden. Det er tydeligvis fortsatt håp.

Bilmerket Fisker Inc. vil søke om konkursbeskyttelse innen 30 dager.

Altså hvis det ikke er mulig å redde virksomheten. Men til sine ansatte gir Henrik Fisker inntrykk av at det fortsatt er håp om en redning.

Det skriver Business Insider på bakgrunn av et opptak fra et møte mellom Henrik Fisker og de ansatte.

Innen mote skal Henrik Fisker ha sagt at det fortsatt er fire bilmerker som er interessert i Fisker Inc. Faktisk er de så 'interesserte' at de alle har signert taushetserklæringer om det.

LES OGSÅ: 70.000 har bestilt en bil som ikke eksisterer ennå

Heller ikke Henrik Fisker nevner noen navn på noen av de fire bilprodusentene. I det hele tatt virker Fiskers redningsplan noe mystisk.

I mars kunngjorde Henrik Fisker offentlig at de var i forhandlinger med «et større bilmerke». Kort tid etter kunne nyhetsbyrået Reuters fortelle at det var Nissan. Og at japanerne ellers ikke var interessert likevel.

Akkurat nå er både Deutsche Bank og en konkursadvokat inne i bildet hos Fisker. Den tyske banken er bedt om å hjelpe til med å finne en løsning.

Angivelig har en kjøper også allerede meldt seg. Men Fisker burde ha avvist budet som «for lavt». Penger er ellers noe Fisker kan bruke.

Mandag leverte bilmerket sin årsmelding, og det er – for de som leser slikt – ikke spesielt oppmuntrende. Faktisk avslører regnskapet at Fisker tapte hele 6,54 milliarder danske kroner i løpet av 2023.

Det massive tapet betyr blant annet at Fisker Inc. må inngå avtaler med kreditorer om å utsette gjeldsfrister. Likeledes må enda flere ansatte sparkes. I februar meldte Fisker at i et forsøk på å fikse økonomien ble 15 prosent av alle ansatte sagt opp.

Men det er ikke nok. Og nå lurer først og fremst beskyttelse mot kreditorer foran en eventuell konkurs. I Sverige er Fisker Inc. truet. rett ut av tvangsoppløsning. Les mer om det her.

Denne uken kom det også frem at fabrikken i Østerrike, hvor Fisker leier, skal si opp flere hundre ansatte.

Magna Steyr, som fabrikken heter, hadde faktisk fått muligheten til å bygge 20.000 til 23.000 Fisker Oceans alene. Så hvert år. I fjor ble det ikke engang 10.000 biler.

Og nå tilpasser fabrikken seg til en fremtid med færre bestillinger og derfor også færre biler. Dette er skrevet av Østerrikes public service-medie ORF.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!



Dagens bilnyheter

Gratis bilnyheter

Dansk ladestasjonprodusent har gått konkurs

Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems har gått konkurs....

USA slår fast: Alle må bygge en Ford Mustang ‘Eleanor’

Retten har avgjort: Den ikoniske Eleanor Ford Mustangen fra...

Etter fartsbøter for 13 milliarder – nå endres reglene

Etter bøter på 13,3 milliarder danske kroner innfører Italia...

Hellas innfører fartsbøter på 52 000 kroner

Greske myndigheter har innført strenge nye trafikkregler med massive...

Elbiler skuffer igjen hos Porsche – permitterer flere ansatte

Midlertidige og deltidsansatte ved Porsches fabrikk i Leipzig må...

Aktuelt om bil – for deg

Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.

Første danske ut av Le Mans – «Jeg er knust»

Michelle Gatting må gi opp sin syvende deltakelse i Le Mans 2025. Racerføreren, som kjører for Iron Dames, er ute etter en ulykke som...

Nye biler slipper ut mer CO2 igjen – på grunn av ett land

Etter flere år med nedgang øker CO2-utslippene fra nye biler i Europa igjen. Tysklands plutselige slutt på subsidier for elbiler er i stor grad...

Ministrene må bruke 1 million på biler hvert fjerde år

I følge statens egne retningslinjer, som er presentert av Økonomistyrelsen, har de enkelte departementene lov til å bruke nesten 1 million kroner på nye...

Ny nedtur for Tesla – taper 3 milliarder i Danmark

Den amerikanske elbilgiganten Tesla taper milliarder i Danmark. Omsetningen har falt betydelig, og salget av populære modeller som Model Y har halvert seg. Teslas...

Én av fire sjåfører hater teknologien i nye biler

Forvirring rundt førerassistansesystemer som filskiftevarsling og blindsoneovervåking gjør mange bileiere misfornøyde med både bilmerker og forhandlere. Én av fire sjåfører er misfornøyd med teknologien...

Kinesisk bilmerke nekter å bygge fabrikk i Europa

Li Shufu, grunnlegger av Geely og eier av Volvo Cars, avviser planer om nye fabrikker i Europa og USA. Det er for mange bilfabrikker,...

80 prosent av Skodas salg i Danmark er elbiler – men det er ikke tilfelle i resten av Europa.

Direktøren uttaler: «Vi selger bilene som kundene etterspør – ikke de vi ønsker å selge.» Og en av de klare årsakene til etterspørselen er...

Derfor gikk et dansk ladestasjonselskap konkurs

Etter et resultatløst investorsøk har ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems gått konkurs. Gundersen-familien er nå helt ute av selskapet. Den danske ladestasjonprodusenten Nerve Smart Systems...

Alle bilmerker i panikk – får ikke tak i nye deler til elbiler

Kina strammer grepet om sjeldne jordarter – så bilmerker frykter fabrikknedstengninger og massive forsinkelser som påvirker elbiler. Flere europeiske bilprodusenter som Volkswagen og Mercedes-Benz...

Sebastian Vettels Ferrari Enzo ser etter en ny eier

Den fire ganger Formel 1-verdensmesteren Sebastian Vettels tidligere Ferrari Enzo er tilbake på markedet. Superbilen med bare 2000 km på telleren ser etter en...

Partiene stemmer nei: Biler skal IKKE inspiseres hvert år

Europakommisjonens forslag om årlige kjøretøykontroller for biler over 10 år møter hard kritikk fra danske politikere i flere partier, som vil stemme nei til...

Skip med 3159 biler om bord brenner fortsatt ut av kontroll

Lasteskipet Morning Midas brenner ut av kontroll utenfor kysten av Alaska. Med tusenvis av biler, inkludert elbiler og hybrider, er det nå frykt for...