2. november, 2024

Fire konkurrenter ønsker å kjøpe Henrik Fiskers bilmerke

På en måte har Henrik Fisker fortalt sine gjenværende ansatte om fremtiden. Det er tydeligvis fortsatt håp.

Bilmerket Fisker Inc. vil søke om konkursbeskyttelse innen 30 dager.

Altså hvis det ikke er mulig å redde virksomheten. Men til sine ansatte gir Henrik Fisker inntrykk av at det fortsatt er håp om en redning.

Det skriver Business Insider på bakgrunn av et opptak fra et møte mellom Henrik Fisker og de ansatte.

Innen mote skal Henrik Fisker ha sagt at det fortsatt er fire bilmerker som er interessert i Fisker Inc. Faktisk er de så 'interesserte' at de alle har signert taushetserklæringer om det.

LES OGSÅ: 70.000 har bestilt en bil som ikke eksisterer ennå

Heller ikke Henrik Fisker nevner noen navn på noen av de fire bilprodusentene. I det hele tatt virker Fiskers redningsplan noe mystisk.

I mars kunngjorde Henrik Fisker offentlig at de var i forhandlinger med «et større bilmerke». Kort tid etter kunne nyhetsbyrået Reuters fortelle at det var Nissan. Og at japanerne ellers ikke var interessert likevel.

Akkurat nå er både Deutsche Bank og en konkursadvokat inne i bildet hos Fisker. Den tyske banken er bedt om å hjelpe til med å finne en løsning.

Angivelig har en kjøper også allerede meldt seg. Men Fisker burde ha avvist budet som «for lavt». Penger er ellers noe Fisker kan bruke.

Mandag leverte bilmerket sin årsmelding, og det er – for de som leser slikt – ikke spesielt oppmuntrende. Faktisk avslører regnskapet at Fisker tapte hele 6,54 milliarder danske kroner i løpet av 2023.

Det massive tapet betyr blant annet at Fisker Inc. må inngå avtaler med kreditorer om å utsette gjeldsfrister. Likeledes må enda flere ansatte sparkes. I februar meldte Fisker at i et forsøk på å fikse økonomien ble 15 prosent av alle ansatte sagt opp.

Men det er ikke nok. Og nå lurer først og fremst beskyttelse mot kreditorer foran en eventuell konkurs. I Sverige er Fisker Inc. truet. rett ut av tvangsoppløsning. Les mer om det her.

Denne uken kom det også frem at fabrikken i Østerrike, hvor Fisker leier, skal si opp flere hundre ansatte.

Magna Steyr, som fabrikken heter, hadde faktisk fått muligheten til å bygge 20.000 til 23.000 Fisker Oceans alene. Så hvert år. I fjor ble det ikke engang 10.000 biler.

Og nå tilpasser fabrikken seg til en fremtid med færre bestillinger og derfor også færre biler. Dette er skrevet av Østerrikes public service-medie ORF.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Tilgjengelig i Danmark – BYD Atto 3 mislykkes i viktig sikkerhetstest

Kinesiske BYD Atto 3, som bl.a. selges i Danmark,...

Tesla selger nå ulovlig utstyr til Cybertrucken

Teslas egne ansatte kan ikke installere utstyret fordi det...

Suzuki må betale Volvo for å unngå gigantisk bot

Suzuki har inngått en avtale med svensk-kinesiske Volvo. Avtalen...

Dansk elbil-app utvider – får hovedkontor i USA

Den danske ladeplattformen Monta åpner hovedkvarter i Miami. Målet...

EU beklager det – nå skal dette drivstoffet avgiftsbelegges

EU hadde faktisk latt Sverige unnta biogass for biler...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Nye tall: Elbiler i EU henger etter alle andre

Mens elbiler på globalt nivå gjør en viss fremgang, opplever salget av biltypen for tiden tilbakeslag, skriver konsulentselskapet i en ny rapport. Mens elektrifiserte...

Teslas nyeste funksjon for alle biler kalles ran

Tesla-eiere som allerede har tatt i bruk bilmerkets nye funksjon er ikke i tvil om at bilmerket visste nøyaktig hva de gjorde da «rane»...

Haas bekrefter: Kevin Magnussen er syk!

Først Aston Martins Fernando Alonso. Og nå bekrefter Haas at også Kevin Magnussen har lagt seg med sykdom. Oliver Bearmann tar over danskens løp....

Politiet beslaglegger Lamborghini: «Det er bryllupsdagen min»

En brudgom måtte finne en annen måte å komme seg til sitt eget bryllup på. Politiet i England har beslaglagt Lamborghinien han ellers kjørte....

Mercedes har vært forlatt i 12 år: Ingen vet hvorfor

I Yorkshire, England, har en Mercedes W124 blitt forlatt i minst 12 år. Bilens forfall er flittig dokumentert på Google Maps. Nå har bilen...

EU tvinger alle sjåfører til å følge den danske skiltregelen

I Danmark har bilistene kunnet laste ned det digitale veikartet på telefonene de siste fire årene. Nå må det samme skje i alle andre...

Bilgiganten ble tvunget til å legge ned enda en fabrikk

Verdens fjerde største bilkonsern Stellantis er nå tvunget til å stoppe produksjonen ved enda en fabrikk fordi salget ikke kan henge med. Stellantis er...

Politiet har tatt et korkort fra enda en kjendis

I en ny bok avslører TV-baronessen, Caroline Flemming, som tidligere hadde kjæreste med fotballspilleren Nicklas Bendtner, at politiet har tatt korkortet hennes. Caroline Fleming,...

Xiaomis Nürburgring-tid er en bløff, sier Misha Charoudin

Den kjente YouTuberen Misha Charoudin er ikke i tvil om at kinesiske Xiaomi har jukset seg til runderekorden rundt Nürburgring. Bilmerket snakker ikke sant,...

Berømte Porsche vil ikke eksistere om tre år, sier sjefen

Den ville kunne leve evig hvis ikke lovverket kom i veien, sier lederen for Porsches GT-avdeling, Andreas Preuninger. Men GT-bilene slipper ikke turbotrykk. Porsche...

Antall elbiler i Danmark satte rekord i oktober

Det har aldri vært flere elbiler i Danmark enn tilfellet var ved nyregistreringer i oktober måned. 60 prosent av nye biler går på strøm....

Slik vil Volkswagen unngå fabrikkstenginger i Tyskland

Mens sjefen for det hele får 72 millioner kroner i året, ønsker Volkswagen at de menige ansatte skal få kuttet lønnen med ti prosent...