På en måte har Henrik Fisker fortalt sine gjenværende ansatte om fremtiden. Det er tydeligvis fortsatt håp.
Bilmerket Fisker Inc. vil søke om konkursbeskyttelse innen 30 dager.
Altså hvis det ikke er mulig å redde virksomheten. Men til sine ansatte gir Henrik Fisker inntrykk av at det fortsatt er håp om en redning.
Det skriver Business Insider på bakgrunn av et opptak fra et møte mellom Henrik Fisker og de ansatte.
Innen mote skal Henrik Fisker ha sagt at det fortsatt er fire bilmerker som er interessert i Fisker Inc. Faktisk er de så 'interesserte' at de alle har signert taushetserklæringer om det.
LES OGSÅ: 70.000 har bestilt en bil som ikke eksisterer ennå
Heller ikke Henrik Fisker nevner noen navn på noen av de fire bilprodusentene. I det hele tatt virker Fiskers redningsplan noe mystisk.
I mars kunngjorde Henrik Fisker offentlig at de var i forhandlinger med «et større bilmerke». Kort tid etter kunne nyhetsbyrået Reuters fortelle at det var Nissan. Og at japanerne ellers ikke var interessert likevel.
Akkurat nå er både Deutsche Bank og en konkursadvokat inne i bildet hos Fisker. Den tyske banken er bedt om å hjelpe til med å finne en løsning.
Angivelig har en kjøper også allerede meldt seg. Men Fisker burde ha avvist budet som «for lavt». Penger er ellers noe Fisker kan bruke.
Mandag leverte bilmerket sin årsmelding, og det er – for de som leser slikt – ikke spesielt oppmuntrende. Faktisk avslører regnskapet at Fisker tapte hele 6,54 milliarder danske kroner i løpet av 2023.
Det massive tapet betyr blant annet at Fisker Inc. må inngå avtaler med kreditorer om å utsette gjeldsfrister. Likeledes må enda flere ansatte sparkes. I februar meldte Fisker at i et forsøk på å fikse økonomien ble 15 prosent av alle ansatte sagt opp.
Men det er ikke nok. Og nå lurer først og fremst beskyttelse mot kreditorer foran en eventuell konkurs. I Sverige er Fisker Inc. truet. rett ut av tvangsoppløsning. Les mer om det her.
Denne uken kom det også frem at fabrikken i Østerrike, hvor Fisker leier, skal si opp flere hundre ansatte.
Magna Steyr, som fabrikken heter, hadde faktisk fått muligheten til å bygge 20.000 til 23.000 Fisker Oceans alene. Så hvert år. I fjor ble det ikke engang 10.000 biler.
Og nå tilpasser fabrikken seg til en fremtid med færre bestillinger og derfor også færre biler. Dette er skrevet av Østerrikes public service-medie ORF.
Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!