22. april, 2025

Fire konkurrenter ønsker å kjøpe Henrik Fiskers bilmerke

På en måte har Henrik Fisker fortalt sine gjenværende ansatte om fremtiden. Det er tydeligvis fortsatt håp.

Bilmerket Fisker Inc. vil søke om konkursbeskyttelse innen 30 dager.

Altså hvis det ikke er mulig å redde virksomheten. Men til sine ansatte gir Henrik Fisker inntrykk av at det fortsatt er håp om en redning.

Det skriver Business Insider på bakgrunn av et opptak fra et møte mellom Henrik Fisker og de ansatte.

Innen mote skal Henrik Fisker ha sagt at det fortsatt er fire bilmerker som er interessert i Fisker Inc. Faktisk er de så 'interesserte' at de alle har signert taushetserklæringer om det.

LES OGSÅ: 70.000 har bestilt en bil som ikke eksisterer ennå

Heller ikke Henrik Fisker nevner noen navn på noen av de fire bilprodusentene. I det hele tatt virker Fiskers redningsplan noe mystisk.

I mars kunngjorde Henrik Fisker offentlig at de var i forhandlinger med «et større bilmerke». Kort tid etter kunne nyhetsbyrået Reuters fortelle at det var Nissan. Og at japanerne ellers ikke var interessert likevel.

Akkurat nå er både Deutsche Bank og en konkursadvokat inne i bildet hos Fisker. Den tyske banken er bedt om å hjelpe til med å finne en løsning.

Angivelig har en kjøper også allerede meldt seg. Men Fisker burde ha avvist budet som «for lavt». Penger er ellers noe Fisker kan bruke.

Mandag leverte bilmerket sin årsmelding, og det er – for de som leser slikt – ikke spesielt oppmuntrende. Faktisk avslører regnskapet at Fisker tapte hele 6,54 milliarder danske kroner i løpet av 2023.

Det massive tapet betyr blant annet at Fisker Inc. må inngå avtaler med kreditorer om å utsette gjeldsfrister. Likeledes må enda flere ansatte sparkes. I februar meldte Fisker at i et forsøk på å fikse økonomien ble 15 prosent av alle ansatte sagt opp.

Men det er ikke nok. Og nå lurer først og fremst beskyttelse mot kreditorer foran en eventuell konkurs. I Sverige er Fisker Inc. truet. rett ut av tvangsoppløsning. Les mer om det her.

Denne uken kom det også frem at fabrikken i Østerrike, hvor Fisker leier, skal si opp flere hundre ansatte.

Magna Steyr, som fabrikken heter, hadde faktisk fått muligheten til å bygge 20.000 til 23.000 Fisker Oceans alene. Så hvert år. I fjor ble det ikke engang 10.000 biler.

Og nå tilpasser fabrikken seg til en fremtid med færre bestillinger og derfor også færre biler. Dette er skrevet av Østerrikes public service-medie ORF.

Les flere spennende nyheter fra og om bilverdenen her!

Latest

Don't miss

Smasher ID.1 – her er prisen på Danmarks billigste elbil

Volkswagen kan enkelt pakke prisen på 150.000 kroner for...

Etter kritikk – elbiler får 5 års fabrikkgaranti i Danmark

Wismo Group, som importerer Stellantis-konsernets merkevarer til Danmark, har...

Et annet bilmerke forbyr all eksport til USA

Mitsubishi har et enormt lager av biler i USA....

Boss bekrefter: Volkswagen ID.1 går i produksjon her

Volkswagen satser stort på små elbiler. Få detaljer om...

Fikk Danmarks største fartsbot – kjører Lamborghini igjen

Shakhwan Hamah Ameen, som bor i den norske byen...
Boosted Magazine
Boosted Magazine
Boosted i Danmark har over en million unike brukere, som overgår to millioner økter og akkumulerer over syv millioner sidevisninger hver måned, og plattformene våre har blitt et knutepunkt for bilentusiaster. Nå kan du også nyte innholdet vårt på norsk! Nyt våre gratis bilnyheter - hver dag.
spot_img

Det britiske militæret forbyr elbiler fra Kina

Militære myndigheter i England har forbudt kinesiske elbiler i nærheten av militærbaser i landet. Det er frykt for at bilene spionerer. I England frykter...

Etter kritikk – elbiler får 5 års fabrikkgaranti i Danmark

Wismo Group, som importerer Stellantis-konsernets merkevarer til Danmark, har fått skarp kritikk for dårlige garantibetingelser. Da utvides fabrikkgarantien til 5 år. Wismo Group, som...

Toyota beveger seg mot elbiler – satser på "fremtidens bensin"

Toyota, Subaru, Mazda, Suzuki og Daihatsu tror ikke bare på elbiler. De utvikler syntetisk bensin (eFuel) for å gjøre eksisterende biler CO2-nøytrale. Fem japanske...

Blodbad på bilfirma – sparker 800 personer umiddelbart

Volvo Group og Mack Trucks er preget av usikkerhet i USA. Donald Trumps tollpolitikk fører til permitteringer av hundrevis av ansatte ved fabrikker i...

Tesla anklaget for kilometersvindel for å få garantien til å utløpe raskere

En rekke Tesla-eiere saksøker nå bilmerket. De hevder at bilenes kilometertellere blir systematisk feilregnet for å få garantien til å utløpe raskere. Et gruppesøksmål...

Hennessey F5 går fra 0 til 321 km/t på 10 sekunder

Den nye Hennessey Venom F5 Evolution kjører ikke fort. Den flyr lavt fra 0 til 321 km/t på bare 10 sekunder. Fest sikkerhetsbeltet. Hennessey...

Ekspert spår: Alle disse bilmerkene vil gå konkurs

Eksperter spår en tøff fremtid for kinesiske bilmerker som Nio, Xpeng og Li Auto. Fusjoner er den eneste veien videre i konkurransen mot giganter...

Nytt forbud i Kina rammer Tesla ekstra hardt

Bilprodusenter som Tesla og Nio må nå avklare hvor 'selvkjørende' bilene deres er. Myndighetene forbyr også villedende reklame og prøvekjøring på offentlig vei. Kina...

Tesla ble skadet for 40.000 kroner før levering

En ny Tesla Model S Plaid til over 1 million kr. ble levert med så mye skjulte malings- og panelskader at det offentlige tar...

Bilsalget i Russland kollapser – 46 prosent er borte

Kinesiske bilmerker som Haval, Chery og Geely Auto lider under Putins nye avgifter i Russland. Salget faller drastisk, og selv store rabatter kan ikke...

Ford fortsetter farlig rekord: verst av alle bilmerker

Ingen andre merker i bilindustrien starter så mange tilbakekallinger som Ford har. Det har vært 40 av dem på 4 måneder. Ford fortsetter å...

Smasher ID.1 – her er prisen på Danmarks billigste elbil

Volkswagen kan enkelt pakke prisen på 150.000 kroner for en ID.1 sammen. Den lille elbilen Firefly fra kinesiske Nio er enda billigere. Nios nye...